Gå til innhold

Hva i livet er det som gir lidelse og hvordan overvinner man lidelse?

Anbefalte innlegg

Buddha forklarte at: Fødsel gjør vondt, alderdom gjør vondt, døden gjør vondt, sorg, klage, smerte, tungsinn og mismot gjør vondt. Det gjør vondt å være sammen med det som du ikke liker. Det gjør vondt å være adskilt fra det som du liker. Det gjør vondt når du ikke får det du vil ha.

I bibelen går man enda lenger og sier at selv om man får noe man vil ha, så er heller ikke dette noe som opphever lidelse, for man blir ikke mett av å få det som man vil, men man vil bare ha mer av det.

Fork 1:

7 Alle elver renner ut i havet,

men havet blir ikke fullt;

dit elvene før har rent,

fortsetter de å renne.

8 Mannen blir trett av å tale

og får ikke sagt det han vil.

Øyet blir ikke mett av å se,

og øret får aldri nok av å høre.

Det blir omtrent den samme livssirkelen som man i buddhismen prøver å overvinne, der begjærene holder et menneske fanget i en evig syklus av gjenfødelse.

Og selv om man ikke tror på gjenfødelse, så er det jo klart å se at det i verden er mye som gjør vondt, og at mennesker gjerne ønsker å unngå ting som gjør vondt og istedenfor få ting som gjør godt.

Vi lever i et samfunn som er basert på å få tilført goder til individene ved at alle jobber for å oppnå dette i felleskap. Folk har en jobb og tjener penger, og for pengene kan man kjøpe ting som gir noe godt i livet. I nærheten av bosetninger er det gjerne plassert kjøpesenter o.l. der folk kan bruke pengene sine på å få seg ting som de vil ha, forskjellige matvarer og produkter som har en pris alt ettersom hvor mye arbeid det har krevd for å produsere det, eller hvor populært produktet er. Man arbeider for å få tilgang til ting som andre arbeider for å produsere.

Men midt i denne maurtuen av et samfunn så er det jo fremdeles mye som er vondt hos mennesker. Noen synes gjerne det gjør vondt å ønske seg en partner, noen synes det er vondt å leve med en partner, noen synes det er vondt å være alene, noen synes det er vondt å ikke være alene, noen synes det er vondt å ikke ha en jobb og ikke kunne tjene penger eller å ha en jobb der man ikke tjener nok penger, noen synes det er vondt å ha en jobb er man har altfor mye å gjøre, selv om man tjener penger, noen synes det er vondt å ikke strekke til på forskjellige områder i livet, noen er syke og har smerter og synes det er vondt etc. Uansett hvor man er i livet, så er det få mennesker som kan si at de er fornøyd med det de har, og det er vel muligens ingen som kan si at de har et fullkomment liv der alt er perfekt og der de alltid vil ha det sånn.

Dere kan vel si dere enig eller uenig med det jeg har skrevet så langt, alt ettersom hva dere mener. Men hovedspørsmålet er vel kanskje: Hva mener dere gjør et menneske i stand til å overvinne lidelse i livet? Hvordan unngår du ting som gjør vondt? Hva mener du gir fred og glede?

For det er jo dette man vil ha: Fred og glede i livet, og å føle seg fornøyd med det å leve, istedenfor uro og sorg og å ikke være fornøyd i livet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det stemmer. Er ikke noe galt i å jobbe for å gjøre ting og tang enklere, bedre og billigere eller finne opp nye ting. Fremskritt er ikke vår fiende, tvert i mot!

Hva den enkelte finner som gjør vondt er veldig individuelt og kan i de fleste tilfeller gjøres noe med. Men fanden vil altid ha mer som de sier, så kanskje folk heller skulle satt seg ned fra tid til annen og stukket fingren i jorden og sett hvor bra de egentlig har det? in kone er veldig flink til det, hun har den lille gaven veldig få av oss har; hun kan glede seg over de små tingene i livet! Min X kone kunne ikke det, for henne var det store ting som gjalt hvis hun skulle glede seg, store ting som norge ble verdens mester i fotball og lignende og det endte med at hun, og jeg, aldri var fornøyd eller kunne glede oss over noen ting...

Slik har jeg det ikke i dag! I dag kan jeg stoppe bilen og bare stå og glede meg over en vakker soloppgang, jeg kan se beundrende på et pent maleri, få tårer i øynene over en pen låt, kjenne gleden ved godt utført arbeid sammen med kolleger og undre meg over hvor utrolig komplekst jorden har blitt i mangfold og variasjoner i løpet av de 3 milliarder av år vi har vært her.... Det er så mye å glede seg over og så lett å glemme å glede seg over de små tingene i livet i påvente av de store....

Og dessverre er det mange som min X kone. De er aldri fornøyd med jobb, barn, bil, hus, jobb, økonomi og skal alltid ha mer enda de ikke trenger mer, men det tenker de aldri over. De fleste i dag har glemt å være i harmoni med seg selv og sine omgivelser. Du trenger ikke noen religion for å oppnå dette (da religion har lett for å bli målet og ikke verktøyet...) for alt du egentlig trenger, som jeg har lært av min kone, er å glede seg over de små tingene i livet, de dagligdagse tingene og gleden over å være til akkurat NÅ!.

Gleden over at du har fem fingre og fem tær (Har du kappet av en finger så kan du være glad du er født med 9 i reserve :) ), at du har helsen i behold (Har du en skavank kan du rett og slett glede deg over atdet kunne vært værre!), gleden over å se barna dine (barnet ditt) leke, gledene er enorme. Du må bare lære deg å fokusere på dem isteden for de store tingene som omtrent aldri hender, for ellers blir du sittende der uten noen glede i det hele tatt eller jage etter noe som, når det endelig skjer, ikke vil gi deg så store gleden allikevel.

Har det i dag helt toppers jeg og hadde jeg vært av den overtroiske sorten hadde jeg antagelig gått og kviet meg for å få en eller annen grim sykdom, for en skal jo ikke kunne ha det bra uten nedturer, ikke sant? Og kanskje feilen ligger der, at folk ikke tørr å glede seg i frykt for å bli skuffet? Men igjen, gled deg mer over dfe små tingene så slipper du store nedturer også.. :)

Og gjør som nordmenn flest, ta deg en tur i naturen! Beste medisin som finnes det! :) Spretter opp i skogen så ofte vi kan vi både sommer som vinter og bader, går på ski, griller og går turer i skog og mark og koser meg med å lære ungene respekt for alt som lever der og det å undres over naturen (Jeg slipper vel å si at jeg ikke blander noen gud inn i det å undres over naturen eller ? ;) )

Alt for mange sitter og suttrer over ting de med letthet kunne gjort noe med selv i dag og alt for mange tror lykke er mer penger å kjøpe ting for.... :no: Synd, for livet er så mye mer....

Lenke til kommentar

Er mye visdom i det du skriver der RWS. Det blir det samme som står i fokynnerens bok i bibelen, at man bør slå seg til ro med det man har istedenfor å tenke at "dersom jeg bare får det" så først blir tingene bra. Er nok mange som går gjennom hele livet og ikke har noen glede fordi de stadig vekk vil ha noe mer, stadig vekk er det noe nytt de finner ut at de må ha, og så går de glipp av alle de tingene som allerede faktisk er bra. At man tenker at på andre siden av gjerdet et gresset mye grønnere, og så blir man ulykkelig fordi man gjerne skulle hatt alt det grønne gresset, og glemmer helt at selve arbeidet for å komme dit også er en glede, og at uansett hvor man er i livet og hva man gjør, så er det alltid bare øyeblikket vi har å forholde oss til.

Lenke til kommentar

svært godt skrevet innlegg RWS!

ingenting kommer noensinne til å bli perfekt. man er ikke perfekt. livet er ikke perfekt. man kan ikke oppnå perfeksjon; det er alltid noen som er bedre enn deg, har oppnådd mer eller er "bedre" på en eller annen måte.

det er alltid noe å strekke seg etter. som E-Ton allerede poengterte så ligger det til en viss grad i genene våre - dette ønsket om å oppnå mer, bli bedre, skaffe seg mer makt. dine gener rt ikke opptatt av hvorvidt du er en lykkelig person eller ikke. lykken, som ditt design lar deg oppleve fra tid til annen, skal ikke funke som annet enn motivasjonskraft for å få deg til å bedre dine sjanser for å overleve og reprodusere deg. det er som det klassiske bildet av en hest som løper etter en gulrot som ved hjelp av et snedig triks dingler et lite stykke foran den. uansett hvor fort den løper, så kommer fremdeles gulroten til å være ute av rekkevidde. det er ikke i våre geners interesse at vi skal leve livet i en evig lykkerus. det er i våre geners interesse å bli bedre på alle mulige måter, og å føre disse genene videre.

"the perfect is the enemy of the good"

når man hele tiden jakter på illusjonen av det perfekte, så glemmer man det man allerede har. det perfekte overskygger for det gode, og man glemmer, som RWS sa, å nyte de små tingene i livet; en behagelig stund med venner, en solnedgang, en intim stund med kona eller et godt måltid med familien.

Endret av isaac elric
Lenke til kommentar

Jeg tror det er veldig viktig for menneskene å føle tilhørighet, og å ha en viss sosial status, samtidig som man ikke har stress i livet sitt. Hvis du dekker de to punktene, burde du være langt på vei. Selvsagt trenger du mat og klær og et sted å bo så du klarer deg sånn passe, men det sier seg vel i ganske stor grad selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...