Nautica Skrevet 9. juni 2009 Del Skrevet 9. juni 2009 Det er en forskjeller på størrelsen på sensoren. Nikon har en croppfaktor på x-1.5 Olympus har x-2.0 og Canon har x-1.6 Det du gjør er og gange aktuelle brennvidde på objektivene med cropfaktoren. Lenke til kommentar
Prologue Skrevet 9. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2009 Kan du/noen forklare dette enklere? Er det forskjell på de forskjellige kamerahusene i særlig grad? Lenke til kommentar
archongamer Skrevet 9. juni 2009 Del Skrevet 9. juni 2009 (endret) Kan du/noen forklare dette enklere? Er det forskjell på de forskjellige kamerahusene i særlig grad? Si at du har et Canon kamera da, med 1,6 crop faktor. På et objektiv som da er 18-55mm vil det i virkeligheten være ca. 29-88mm. Dette fordi man må gange crope faktor med hva faktisk objektivets brennvidde er. 18mm x 1,6 = 28,8mm 55mm x 1,6 = 88mm Endret 9. juni 2009 av archongamer Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 9. juni 2009 Del Skrevet 9. juni 2009 archongamer: Nei, det har vi diskutert i tråden: EF og EF-S objektiver FF og crop kameraer. Konklusjonen er at millimeter brennvidde ikke endres ved bruk av sensorer med forskjellig størrelse. Sensoren vil derimot gjøre slik at størrelsen på synsfeltet endres. Størrelsen på synsfeltet og brennvidde er ikke det samme. ____________________________________ Prologue: Liten sensor gir mer tele-effekt enn en større sensor, gitt at man bruker samme brennvidde. Dette tar kameraprodusentene hensyn til ved at de leverer optikk med passende brennvidder til kameraene. F.eks er en normalzoom 18-55mm på kameraer med 1,5-1,6x crop sensor, 14-40mm på kameraer med 2x crop sensor og 28-80mm på kameraer med 1,0x (fullformat) sensor. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 9. juni 2009 Del Skrevet 9. juni 2009 Hva vil være brukbart/billig objektiv til 520? Ser det er 3190,- for kamerahus, men finner ikke noe rimelig objektiv i tillegg. Prisguide: Olymps 520. Den aller laveste prisen inkluderer ikke objektiv. Hvis du ser litt nedover lista så har Fotovideo det kameraet med 14-42mm objektiv (normalzoom) tilsynelatende for totalt 3498 kr. Når jeg kikker inn på linken får jeg en helt annen pris: 5495 kr. Jeg vet ikke hvorfor prisguiden viser feil, men vil gjette på at prisen er endret etter midnatt (når prisguiden oppdateres). Det billigste med objektiv (der linken stemmer) får jeg til å være Japanphoto og 3999 kr. Edit: Er bildebrikken på 520 mindre enn f.eks nikon d60? Er det særlig stor forskjell på disse kameraene mtp bildekvalitet og dybdeskarphet? evnt. andre store forskjeller? Det stemmer at Olympus 520 har mindre sensor enn Nikon D60. Kameraene er forskjellige. Hva som er best for deg kommer an på hvilke egenskaper du prioriterer. Her er test av Nikon D60 og Olympus 520. Her er en sammenligning av egenskaper. NB. Vurder selv hvilke egenskaper som teller mye for deg og trekk dine egne konklusjoner. Dybdeskarpheten er et resultat av brennvidde og blenderåpning på objektivet + sensorstørrelse. Nikon + kit-objektiv gir en mindre minimal dybdeskarphet enn Olympus + kit-objektiv. Nikon gir deg altså litt mer fleksibilitet der. For andre objektiver kan du bruke DOF calculator for å beregne. Lenke til kommentar
archongamer Skrevet 9. juni 2009 Del Skrevet 9. juni 2009 (endret) archongamer: Nei, det har vi diskutert i tråden:EF og EF-S objektiver FF og crop kameraer. Konklusjonen er at millimeter brennvidde ikke endres ved bruk av sensorer med forskjellig størrelse. Sensoren vil derimot gjøre slik at størrelsen på synsfeltet endres. Størrelsen på synsfeltet og brennvidde er ikke det samme. Sorry Simen, jeg var visst litt for rask til å tro jeg hadde oversikt. Er jo ny i faget og det er så mye man skal lære, og trodde jeg hadde skjønt dette med crop faktor. Tydeligvis hadde jeg ikke det, så takk for linken Endret 9. juni 2009 av archongamer Lenke til kommentar
Stonescream Skrevet 11. juni 2009 Del Skrevet 11. juni 2009 Ble kjøp av olympus E-520 for min del. Mye rimeligere enn canon 450D, like raskt, mindre i størrelse og sammen med en pannekake Zuiko Digital 25mm 1:2.8 etter hvert tror jeg at jeg blir fornøyd. Håper i hvert fall det da... Lenke til kommentar
Prologue Skrevet 12. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2009 Ble kjøp av olympus E-520 for min del. Mye rimeligere enn canon 450D, like raskt, mindre i størrelse og sammen med en pannekake Zuiko Digital 25mm 1:2.8 etter hvert tror jeg at jeg blir fornøyd. Håper i hvert fall det da... Er du fornøyd med kameraet så langt? flere som har kjennskap til e-520? Positive/negative sider? Lenke til kommentar
Johnny™ Skrevet 12. juni 2009 Del Skrevet 12. juni 2009 (endret) Er du fornøyd med kameraet så langt? flere som har kjennskap til e-520? Positive/negative sider? Jeg har E-420 og er storfornøyd med det (litt kjipere modell enn 520). De to negative sidene med Olympus er støy ved høy iso, så det er ikke så bra ved lite lys, samt prisen på lyssterke objektiver. Jeg sliter hvis jeg skal ta bilder innendørs uten blits, midt på dagen går det fint, men på kveldstid er det en utfordring (snakker da om kit objektivet 14-42mm). Hvis du hovedsaklig skal ta bilder i godt lys så har jeg absolutt ingen problemer med å anbefale Olympus. Liveview var noe jeg trodde jeg kom til å få bruk for, men det stemmer ikke. Autofokus er treg og det funker rett og slett ikke så bra som jeg trodde/forventet, det eneste det duger til er macro. //Edit - leif Endret 12. juni 2009 av SubSmurf Lenke til kommentar
Stonescream Skrevet 15. juni 2009 Del Skrevet 15. juni 2009 Hei, har ikke fått tatt så mange bilder enda, men får forske og prøve litt i de kommende dagene. Så langt virker kameraet både lett og raskt. Kjedelige er at Olympus ikke gir ut gratis den avanserte studioprogramvaren sin, så den må kjøpes for 99 euro om en føler at en trenger slikt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå