OeO Skrevet 3. mai 2003 Del Skrevet 3. mai 2003 Hei, jeg lurte på om noen kunne fortelle meg om lovgivningen til å ta bilder og publisere de på internett. Hva kan man ta bilde av? skal personer man tar bilde av samtykke? prøvde å se litt på lovdata, men er litt ny på å finne riktige lover... ps: vært greit med en kildehenvisning hvis dere har det Mvh Øystein Lenke til kommentar
RS2000 Skrevet 3. mai 2003 Del Skrevet 3. mai 2003 Skal personer man tar bilde av samtykke? Ja. Lenke til kommentar
chma Skrevet 3. mai 2003 Del Skrevet 3. mai 2003 Skal personer man tar bilde av samtykke? Ja. så derfor så vil vg evnt andre aviser ha et problem om en person ikke liker at han er avbildet der..... Lenke til kommentar
RS2000 Skrevet 3. mai 2003 Del Skrevet 3. mai 2003 Så derfor så vil VG evnt andre aviser ha et problem om en person ikke liker at han er avbildet der..... Vil ikke si de har problemer med det, men det er nok en del personer som ikke er så glad for å bli avbildet i avisen, selv om de kanskje smiler. Lenke til kommentar
Roberto Skrevet 3. mai 2003 Del Skrevet 3. mai 2003 Jeg lagde en gang (for leeenge siden) en webside for en skole. Da måtte alle foreldrene skrive under på at det "var greit at barnet var avbildet" på websiden. I følge rektoren på den skolen så var dette pålagt av datatilsynet. Kanskje du finner noe der. Lenke til kommentar
chma Skrevet 3. mai 2003 Del Skrevet 3. mai 2003 Jeg lagde en gang (for leeenge siden) en webside for en skole. Da måtte alle foreldrene skrive under på at det "var greit at barnet var avbildet" på websiden. I følge rektoren på den skolen så var dette pålagt av datatilsynet. Kanskje du finner noe der. har vært gjennom det samme jeg med underskrifter...... men når vg mf. legger ut bilder uten å ha skriftlig tilatelse fra folk så burde vil vi så lov å Lenke til kommentar
RC1 Skrevet 3. mai 2003 Del Skrevet 3. mai 2003 Så lenge det ikke fokuseres på personene i bildet så trenger du ikke tillatelse fra dem til å legge det ut på nettet. F.eks. hvis du tar bilde av Karl Johan's gate en sommerdag med masse folk så kan du jo ikke fly rundt å få tillatelse fra alle. Hvis du skjønner hva jeg mener :wink: Lenke til kommentar
chma Skrevet 3. mai 2003 Del Skrevet 3. mai 2003 Så lenge det ikke fokuseres på personene i bildet så trenger du ikke tillatelse fra dem til å legge det ut på nettet.F.eks. hvis du tar bilde av Karl Johan's gate en sommerdag med masse folk så kan du jo ikke fly rundt å få tillatelse fra alle. Hvis du skjønner hva jeg mener :wink: jojo, såpass skjønnte jeg.. litt oftopic, men: En morsom historie var en som fikk lagt ut bilde sitt, uten at det var tillatelse til å bruke det (vg), ikke noen positiv artikkel heller. Når han da "brukte" artikkelen fikk han et hyggelig brev om at han var nødt til å fjærne dette fra sin side, de truet med rettslig etterspill. Det beste var svaret hans, dere spurte ikkeom lov når dere brukte bildet, derfor spør jeg ikke jeg når jeg bruker artikkelen slik jeg vil.. 8) men for å komme tilbake til det egentlige temaet, ja skaff deg skriftlig tilatelse slik at du slipper bråk etterpå, gjelder alle bilder du legger ut, uten om oversikts bilder som over hele Karl Johan.. Lenke til kommentar
OeO Skrevet 3. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2003 hmms, jobber på en ungdomsklubb, hvor vi tar 60-70 bilder hver gang, og legger de på internett senere... blir litt mye stress med skriftlig fra alle sammen.... vet ihvertfall at det er regler hvis det er lett å finne ut hvem personen er, tror d var noe om det... Lenke til kommentar
seigmann Skrevet 4. mai 2003 Del Skrevet 4. mai 2003 Det beste var svaret hans, dere spurte ikkeom lov når dere brukte bildet, derfor spør jeg ikke jeg når jeg bruker artikkelen slik jeg vil.. 8) OI! den var vanskelig å tyde! 4 ganger "jeg" i ÉN settning! uffameg.. skjønte ikke et bær av slutten Lenke til kommentar
chma Skrevet 4. mai 2003 Del Skrevet 4. mai 2003 Det beste var svaret hans, dere spurte ikkeom lov når dere brukte bildet, derfor spør jeg ikke jeg når jeg bruker artikkelen slik jeg vil.. 8) OI! den var vanskelig å tyde! 4 ganger "jeg" i ÉN settning! uffameg.. skjønte ikke et bær av slutten ikke sant......jeg er veldig flink til å skrive....kunne sikkert fått til 5 jeg og...... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå