Acey Skrevet 14. mai 2009 Del Skrevet 14. mai 2009 Motoren min begynte å tikke etter skift av olje og oljefilter.. noen som hva dette kan skyldes? I begynnelsen trodde jeg bare at oljen trengte å "sette seg", dvs nå alle deler av motoren, men nå har jeg kjørt ca 50km og den tikker fremdeles.. Bilen er en Audi 80 2,0E 1989 modell. Og jada, jeg har peilet oljen opptil flere ganger, og etterfylt litt. Det er litt verre å se på pinnen nå som oljen er ny og lys på fargen, men det ser virkelig ut som om den er ca på max. Noen gode forslag? Oljen er mineralolje fra Biltema, 10W40.. samme som jeg har brukt tidligere. Lenke til kommentar
Rocky1 Skrevet 14. mai 2009 Del Skrevet 14. mai 2009 Sikker på at det er selve motoren og ikke registerreim eller radiator? Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 14. mai 2009 Del Skrevet 14. mai 2009 Tikkingen kommer nok fra ventilene. Hvilken type olje var på før, og hva har du på nå? Viskositet og eller om det er mineral, halv eller fullsyntetisk kan ha innvirkning på at hydrauliske ventiler begynner å bråke. Lenke til kommentar
Inc Skrevet 14. mai 2009 Del Skrevet 14. mai 2009 (endret) Tynnere olje kan forårsake mer tikking i ventilene enn en "tykkere" olje. (bare for å spytte inn en liten setning) Edit. logiman var først Endret 14. mai 2009 av Inc Lenke til kommentar
Piperenser Skrevet 15. mai 2009 Del Skrevet 15. mai 2009 (endret) Noen gode forslag? Oljen er mineralolje fra Biltema Ja, bytt til en helsyntetisk olje av god kvalitet. Foreslår Mobil1, Castrol GTR 10w-50, Statoil Lazerway 5, alt.10w-50 etc. Selv felleskjøpets helsyntetiske olje er et mye bedre alternativ enn den oljen du kjører på i dag. (Bruk originalt oljefilter) Endret 15. mai 2009 av Piperenser Lenke til kommentar
Acey Skrevet 15. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2009 Vær grei folkens.. Jeg fyller ca. en liter olje i måneden, så jeg spanderer ikke helsyntetisk på den gamle vognen! Men som jeg nevnte, både olje og oljefilter er av samme type som er brukt før, altså Biltema. 10W40 Mineral. Jaja, kanskje den gamle oljen rett og slett var blitt tykkere, og at det derfor tikker nå som det har blitt tynnere olje? Så lenge det er olje nok så bør det vel gå greit. Den stopper stort sett når den er varm, men ikke alltid. Uansett, takk for gode forslag. Setter pris på det! Lenke til kommentar
Docholliday Skrevet 18. mai 2009 Del Skrevet 18. mai 2009 (endret) Er bilmekanikker og har hatt eit problem på nøyaktig samme bil ei gang før, skifta olje og filter (til ikkje biltema) og alle tikkelyder forsvant. Ville prøvd det først. Det kan selfølgelig vere andre ting som ventiler eller sånt. Men om du mener det kom RETT etter olje+fiter skift så vilel eg begynt der. Eg har vert borti 2 tilfeller før av samme karakter, den eine var som sagt på ein Audi 80 Som mange andre har sagt så er det ikkje viskositeten på olja som lager tikking her (10\40 olje) for det er ei veldig grei olje til disse bilene. Endret 18. mai 2009 av Docholliday Lenke til kommentar
Piperenser Skrevet 18. mai 2009 Del Skrevet 18. mai 2009 Vær grei folkens.. Jeg fyller ca. en liter olje i måneden, så jeg spanderer ikke helsyntetisk på den gamle vognen! Have it your way. Dersom du går tilbake i historikken på min bruker vil du se hva jeg mener om oljer. Det er ikke tatt fra løse luften, som importør og forhandler av både biler og outboards de siste 30 år tar jeg smøremidler på alvor, og har brukt masse penger på kunnskaper derom. Problemet på din bil er at oljen er for tykk til å strømme gjennom de trange kanalene på ventilmekanismen. og derfor slår ventilløfterne i bunn og lager ulyd. Lenke til kommentar
Virion Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 Det er nok Biltema oljen som ikke oppfyller kravene til bilen din. Sjekk hva som er spesifisert. Selvom bilen er gammel betyr det ikke at den trives med frityrolje! Lenke til kommentar
cLoNsouL Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 Viss bilen din bruker 1 liter olje i mnd så kan du like greit skaffe deg ny bil... eller finn ut av årsaken hvorfor den bruker så mye olje. Lenke til kommentar
%Username% Skrevet 22. mai 2009 Del Skrevet 22. mai 2009 (endret) Biltema har helsyntetisk olje som er såpass billig at det burde passe de fleste budsjetter... (dette er en god olje, som har kommet godt ut på flere tester... google it...) Når det gjelder tikking, er det mestsansynlig ventilene, som tideliggere nevnt.. Kan bytte løfere, og eventuelt ventilene men det koster mer enn det smaker... Ta en QMI behandling.. Funker helt gull.. Endret 22. mai 2009 av %Username% Lenke til kommentar
masterboy Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 Nå er det sånn at ikke en hver helsyntetisk olje er tingen heller. På eldre biler/motorer kan en syntetisk olje føre til høyere forbruk. Dette kommer av at pakninger osv. reagerer forskjellig på syntetisk og mineralolje. Personlig bruker jeg Texaco eller Mobil W10/40 semi/halvsyntetisk olje på de gamle vrakene mine, med godt resultat. Når du kjøper denne på dunk, eller fat, er den ganske billig. God allround olje som det heter i produktbeskrivelsen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå