Catkin Skrevet 14. mai 2009 Del Skrevet 14. mai 2009 (endret) Hei! Tidligere lette jeg etter informasjon om jobben som kinomaskinist. Etter å ha jobbet som kinomaskinist i nesten ett år, vil jeg gjerne be interesserte i å lese videre nedover for mer informasjon om dette yrket. Har dere spørsmål er det bare å sende meg en privat melding. Mvh Zerda Endret 30. august 2010 av Zerda Lenke til kommentar
Leser Skrevet 15. mai 2009 Del Skrevet 15. mai 2009 Ved Oslo kino så er sitter kinomaskinister i luka + slipper inn + kjører filmen. Om det finnes egne "billettører" som BARE selger billetter vet jeg ikke, men motsatt så sitter kinomaskinister i luka av og til. Om kvelden så sitter man helt aleine inne på maskinist-rommet, så man kan ha med seg venner og bekjente på jobb. Tror det er ganske vanlig, jeg har iallefall vært med. Den jeg vet om som har vært ansatt i Oslo-Kinomatografer, er ikke ansatt ved en bestemt kino, men rokerer rundt fra den ene kinoen til den andre...Vakter på Colusseum, Klingenberg... Man har forskjellige arbeidssteder. Det er også kinomaskinisten som må rydde søppel (både flasker, popcorn og alt annet) mellom setene etter at filmen er ferdig. Hun må rydde opp søppelet til folk! Man får endel gratis-billetter, (som man kan gi bort), som er fribilletter som kan brukes fritt, bare det at de har en "best før dato." Den årlige verdien på gratisbillettene, vet jeg ikke. Det kommer vel an på om er fast ansatt, eller ikke også. Lenke til kommentar
Catkin Skrevet 15. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2009 Tusen takk for hjelpen, Leser! Lenke til kommentar
Catkin Skrevet 25. august 2010 Forfatter Del Skrevet 25. august 2010 Jeg vet at det er lenge siden jeg lagde denne tråden, men jeg fikk jo jobben, så jeg tenkte jeg kunne fortelle litt om hvordan det var. Først og fremst, det var åtte saler og 31 filmer som skulle spilles av hver dag. Man hadde tidligvakt og senvakt. Når jeg hadde senvakt pleide jeg ofte å ta med meg godteri og se på film etter stengetid. Det at kinomaskinisten plukker opp søppel var feil når det gjelder kinoen jeg jobbet på. Det hadde man aldri hatt tid til da vi kun hadde en digital prosjektor da jeg jobbet der. Det gikk stort sett i filmruller. Jeg hadde nok å sette fingrene i, og når jeg ikke hadde det kunne jeg sitte på pc-en eller spole på/av film. Jeg fikk heller ikke gratisbilletter. Jeg fikk gå gratis hver gang, og venner fikk rabatt. Vi pleide også å se filmer før premieren. Det jeg likte veldig godt med denne jobben er at jeg fikk gjøre som jeg ville bare jeg tredde opp filmene som skulle tres opp. Så lenge jeg rakk det i tide, kunne jeg ta pause når jeg ville, spise når jeg ville, høre på musikk når jeg jobbet osv. Det var jo alt i alt en ganske spennende jobb også. Det jeg likte minst var nok at jeg måtte være så fleksibel med arbeidstider. Av hensyn til skole og slikt, mener jeg. Kjører på med en bildespam også, jeg. 6 Lenke til kommentar
Mikkel™ Skrevet 4. september 2010 Del Skrevet 4. september 2010 Dæven! Høres ut som en jobb jeg faktisk kunne tenkt meg å prøvd. Var det egentlig ... vanskelig med tanke på rullene og det derre? Lenke til kommentar
Catkin Skrevet 5. september 2010 Forfatter Del Skrevet 5. september 2010 Dæven! Høres ut som en jobb jeg faktisk kunne tenkt meg å prøvd. Var det egentlig ... vanskelig med tanke på rullene og det derre? Å tre dem opp? Neida, det blir man vandt til. Etterhvert som man blir flinkere tar det ikke mange sekundene. Å bære filmrullene med bærebrett, og legge de på? Det var vanskelig for ei lita jente som meg. Lenke til kommentar
Need44speed Skrevet 8. september 2010 Del Skrevet 8. september 2010 En jobb jeg kunne tenkt meg å prøve 1 Lenke til kommentar
nybb Skrevet 8. september 2010 Del Skrevet 8. september 2010 Pratet med kinomaskinisten på Verdal Kino her hvor jeg bor. Han simpelthen elsker jobben sin. Jeg spurte han, og han kunne aldri i livet tenkt seg en annen jobb. Tenkm han får se alle filmene som kommer ut på kino! Og han får penger for det! Lenke til kommentar
Catkin Skrevet 8. september 2010 Forfatter Del Skrevet 8. september 2010 Vet du noe om hvor mange saler det var der? Og hvor mange digitale prosjektorer de har? Jeg personlig elsket jobben. Det var dog utrolig mye ansvar med åtte saler. Særlig da de fleste ikke var digitale (de har fått flere nå). Jeg fikk absolutt ikke tid til å se på filmene mens de kjørte. Vel, av og til kunne jeg, men hvem vil se filmer bak et tykt glass? Jeg så heller filmer etter stengetid når jeg ikke hadde skole dagen etter, eller så fikk jeg gå gratis når jeg ville. Vi hadde jo også visninger for ansatte når det var premiere. Likevel er det ikke en jobb som er veldig tilpasset de som går på skole. Det ble mye senvakter og spontan jobbing fordi en eller annen ikke kunne ta vakten sin. Så det er det, og det faktum at det kan være stressende og migrenefremkallende å ha så mye ansvar som jeg hadde på den kinoen. Uansett, det var en utrolig kul jobb og jeg er glad jeg ikke erfare det. Anbefaler alle som er interessert å gripe muligheten om de kan. Men ikke nedvurder at det kan være utfordrende Lenke til kommentar
nybb Skrevet 8. september 2010 Del Skrevet 8. september 2010 På Verdal Kino er det to saler. Hvor mange prosjektorer osv har jeg ikke peiling på. Så det er hektisk mens filmen ruller altså? Jeg fikk det inntrykket av at han koste seg med filmen på bakrommet mens den snurret, men er ikke sikker på om det var det han mente... Lenke til kommentar
Catkin Skrevet 8. september 2010 Forfatter Del Skrevet 8. september 2010 På Verdal Kino er det to saler. Hvor mange prosjektorer osv har jeg ikke peiling på. Så det er hektisk mens filmen ruller altså? Jeg fikk det inntrykket av at han koste seg med filmen på bakrommet mens den snurret, men er ikke sikker på om det var det han mente... Han har to, vi har åtte. Hos oss spilles det av 31 filmer per dag. Jeg tror nok at kameraten din derfor har litt mer tid til overs enn jeg hadde. Jeg hadde jo tid til å fikle litt med pc-en, høre litt på musikk og den slags, men det var alltid hektisk. Ikke lurt å fordype seg i noe og plutselig finne ut at det er seks minutter til man må tre opp en film, og fire til den neste. Det var også lang avstand mellom prosjektorene ettersom det var så mange. Så det ble å løpe mye frem og tilbake. Man må også alltid huske å følge nøye med for å se om de startet riktig, hadde fin fokus osv. Ettersom det var reklame i starten kunne man gå til neste prosjektor og tre opp. Men det var viktig å ikke glemme å gå tilbake. Når vi stengte måtte jeg blåse og pusse alle prosjektorene (med tannbørste) osv. Lenke til kommentar
Ceisercnitt Skrevet 9. september 2010 Del Skrevet 9. september 2010 På Verdal Kino er det to saler. Hvor mange prosjektorer osv har jeg ikke peiling på. Så det er hektisk mens filmen ruller altså? Jeg fikk det inntrykket av at han koste seg med filmen på bakrommet mens den snurret, men er ikke sikker på om det var det han mente... Han har to, vi har åtte. Hos oss spilles det av 31 filmer per dag. Jeg tror nok at kameraten din derfor har litt mer tid til overs enn jeg hadde. Jeg hadde jo tid til å fikle litt med pc-en, høre litt på musikk og den slags, men det var alltid hektisk. Ikke lurt å fordype seg i noe og plutselig finne ut at det er seks minutter til man må tre opp en film, og fire til den neste. Det var også lang avstand mellom prosjektorene ettersom det var så mange. Så det ble å løpe mye frem og tilbake. Man må også alltid huske å følge nøye med for å se om de startet riktig, hadde fin fokus osv. Ettersom det var reklame i starten kunne man gå til neste prosjektor og tre opp. Men det var viktig å ikke glemme å gå tilbake. Når vi stengte måtte jeg blåse og pusse alle prosjektorene (med tannbørste) osv. Hei Zerda. Intressant tråd Jeg holder for tiden på med å lete etter jobb, og kinomaskinist er noe jeg har tenkt på lenge. har du noen tips til hvordan man burde gå frem for å skaffe seg en slik jobb? Det er i Oslo det er snakk om. Lenke til kommentar
Catkin Skrevet 9. september 2010 Forfatter Del Skrevet 9. september 2010 Jeg er litt usikker på hvordan det er i Oslo, altså. Har hørt at man trenger kurs eller noe på enkelte av kinoene. Aner ikke om dette stemmer, dog. Er nok litt lettere om du søker på et mindre sted, tror jeg. For min del så jeg bare annonsen på nettsiden til kinoen og sendte en søknad. Fikk telefon like etterpå, møtte til intervju og fikk jobben Lenke til kommentar
multisync Skrevet 12. september 2010 Del Skrevet 12. september 2010 (endret) Jeg har en kamerat som er kinomaskinist for tiden, og det høres ut som en helt annen opplevelse enn det som blir beskrevet her. Dette er da en helt kliss ny kino med 9 saler. Der er alt digitalt og alle salene styres fra et sentralrom. Jeg regnet nå med at han hadde sett alle filmene på kino alt, men han fortalte at han ikke hadde sett mer enn 2 minutter av en film en gang Kameraten min søkte bare på jobber ved kinoen, og endte opp som maskinist. Da var den enda ikke var ferdig og han fikk opplæring ved en annen kino så han var ferdig opplært innen den åpnet. Endret 12. september 2010 av multisync Lenke til kommentar
Catkin Skrevet 12. september 2010 Forfatter Del Skrevet 12. september 2010 Digital kino er kjekt. Lenke til kommentar
Håvard Skrevet 17. september 2010 Del Skrevet 17. september 2010 Digital kino er kjekt. Ikke samme sjarm Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå