Gå til innhold

Lønn som programmerer?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg jobber som programmerer for et firma i Bergen. Jeg trives godt og synes jeg har en bra lønn. Jeg har kun 3 års arbeidserfaring, men har en mastergrad i informatikk. Årslønna mi ligger på ca 37 500 kr og jeg får ikke overtidsbetalt.

Jeg tenkte det kunne være greit å sammenlikne lønna mi med gjennomsnittet, så jeg gikk inn på ssb.no. Da fikk jeg meg en ganske stor overraskelse. På http://www.ssb.no/emner/06/05/lonnikt/ står det altså at en gjennomsnittlig lønn for personer med mer enn fire års høgskoleutdanning (i denne sektoren) er til 52 200 kroner pr mnd, og at gjennomsnittet for hele sektoren (både høy og lav utdanning) er 42 500 per 3. kvartal 2008. Dette er tall fra 2008, så da antar jeg at gjennomsnittet er enda høyere nå i 2009. Statistikkgrunnlaget er et utvalg av foretak med til sammen 62 338 ansatte.

Men er ikke dette utrolig høyt? Det er nok en del erfarne folk som gjør sitt til å trekke opp snittet, men at jeg tjener 37 500 kr når snittet tjener 52 200 syntes jeg virket litt merkelig. Så er det noen andre programmerere her, eller folk som jobber innenfor informasjonssektoren? Hva tjener dere sånn ca? Og er det noe jeg har misforstått her, eller virker disse tallene utrolig høye?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er den klassiske statestikkfella, snittet i informasjonsektoren er nok så høgt men arbeidserfaring blir ikkje linka opp mot lønna.

Derimot kikker ein på teknas lønnstatesikk får ein litt bedre oversikt kva ein masterutdanna har i snittlønn ut frå arbeidserfaring (denne har også ein del bias då oljeindustrien lager litt krøll i dataene på privat sektor).

http://www.tekna.no/portal/page/portal/tek...lonn?p_dim=9533

Rundt 52K i månaden er snittet for folk caz 10 års arbeidserfaring

Endret av Jankee
Lenke til kommentar

Om din lønn er rettferdig er vanskelig å svare på uten å vite mer om arbeidsoppgavene dine.

Hva jobber du innen? (hvilke språk etc)

Jobber med rekruttering selv og lønnen på programerer varierer på alt fra 30k pr mnd til 80-90k pr mnd.

Det er et veldig bredt spekter, men med en master og 3 års erfaring høres 37.5k pr mnd litt lavt ut (basert på at erfaringen er etter endt mastergrad).

Lenke til kommentar
Jeg jobber som programmerer for et firma i Bergen. Jeg trives godt og synes jeg har en bra lønn. Jeg har kun 3 års arbeidserfaring, men har en mastergrad i informatikk. Årslønna mi ligger på ca 37 500 kr og jeg får ikke overtidsbetalt.

For det er jo så vanskelig å forstå at det skal stå måned der.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg anser hvertfall ikke 450 000 i året som lavt med så få års erfaring. :)

Som Jankee så pent sier det må man passe seg for statistikkfella og kun se på statistikk for sin utdannings/erfaringsgruppe, og ikke en global en. Er ingen grunn(unntak finnes selvsagt) til at en med 4 års utdanning skal ha lik lønn som en som har 30 års erfaring.

Endret av Ueland
Lenke til kommentar

Samtidig er statestikk dessverre alt en har og forholde seg til.

Sammenligner en tallene fra ssb med tallene tekna presenterer på sine sider, kan det se ut som snittet ssb gir for 2008 stemmer omtrendt overens med snittet tekna gir for en sivilinginiør med ti års erfaring. Ut fra det kan en gjette at snittet ssb viser for systemutviklere/programmerere også vil stemme sånn ca over ens med en gjennomsnittlig person med 10 års efaring. Høres det urimelig ut?

Så er spørsmålet - hva gir en best pekepinn på om lønna du har er konkuransedyktig? ssb's statestikk? nitos statestikk (som de dessverre ser behov for å skjule)? Kammeraters latter med en blanding av vanntro og hån? Eller sjefens forsikringer om at ingen andre tjener så bra som du, og at alle de andre sjefene i gutteklubben grei steiler over det høye lønnsnivået han har funnet seg i?

Det er nok ingen god grunn til at en med 4 års erfaring skal tjene like mye som en med 30 års erfaring, nei. Samtidig er det vel heller ingen god grunn til at et firma i utkant norge som går med heidundrande overskudd hvert år skal betale ut mindre lønn enn hva et underskuddsforetak i hovedstaden gjør...

Forresten forstår jeg ikke helt hva du mener med statestikkfella. Skal en som programmerer ikke sammenligne seg med andre programmerere, men heller med alle yrkesgrupper som en helhet? Hvor er meningen i det? Når jeg skal forhandle lønn med min sjef må det da være mye mer relevant hva ola normann i konkurerende firma tjener enn hva per spelmann tjener som kassabipper eller flygeleder?

Endret av Format71
Lenke til kommentar
Samtidig er det vel heller ingen god grunn til at et firma i utkant norge som går med heidundrande overskudd hvert år skal betale ut mindre lønn enn hva et underskuddsforetak i hovedstaden gjør...

Jo faktisk, fordi konkurransen om arbeidskraften er vesentlig høyere i hovedstaden. Selv om det er mange flere om beinet er det såpass mange selskaper at det stort sett alltid er et alternativ for dyktige mennesker å bytte jobb. Det gjør at lønnen generelt er høyere.

Slik statistikk er vanskelig å bruke, du må nesten sammenligne med folk i lignende jobber du kan få info fra. Å sammenlige snitt blant programmere blir vanskelig. Hva ligger i den statistikken? Arkitekter, prosjektledere, team-leder, utviklere+++ I tillegg er det store forskjeller på selskaper, noen er trygge rolige selskaper som gir stabil arbeidsdag tider og betaler gjerne litt mindre, så har du steder med høy tempo og tøffe krav til å levere, også mange midt i mellom.

Jeg har selv prøvd å sammenligne lønn, og det er jo interessant men veldig vanskelig. Er så mye som spiller inn i dette, på den totale kompensasjonen. Lønn, bonuser, pensjon, andre goder.

Har du skrevet noe om overtid? Hvis dette er for 40 timers uke og du har overtid så vil jeg si at det er helt ok/bra. Hvis det er inkludert? Da håper jeg det ligger en bonus på toppen i tillegg.

Lenke til kommentar

450k + overtid er ei veldig ok lønn, uten overtid bør det ligge ein god bonus (som er oppnåeleg sjølv i desse tider) for at det skal vere ei god lønn.

I tillegg til lønn må jo den totale kompensasjonen vurderes slik stadkle påpeiker.

Ei god pensjonbetaling og ei god forsikring koster ein del i året. I tillegg må ein jo sjå på sponsing av sosiale happninger i firmaet. At firmaet betaler ein bedre middag som "bonus" til gruppa for vel utført jobb er også ting som må legges inn i reknskapet.

Lenke til kommentar

Også glemmer dere det viktigste.. Lønn er ikke alt :)

Det er mye bedre å ha en ok lønn i en bedrift med hyggelige kolleger og spennende arbeidsoppgaver enn å være på topp statistisk sett og hate arbeidsdagen.

450k etter 3 år i arbeidslivet er etter min mening en bra lønn når du er fast ansatt. Konsulenter har høyere lønn dersom de har fakturerbare oppdrag hele året.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...