Gå til innhold

[Løst]Excel Tid problem

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg prøver å gjøre minutter om til tid men finner ikke ut av det. Forklaring:

En celle står det feks 75 som er antall minutter, og i cellen ved siden av vil jeg ha 75 minutter vist som 1 time og 15 minutter...eller 01:15(ikke som et klokkeslett altså). Jeg klare få til å vise timer...men når det blir over en time så kommer det komma 7 feks. Håper dere skjønner hva jeg mener her. :)

Jeg prøver å finneut hvor lang tid det er igjen og vil vise det som tid. Kunne også hatt en celle som viste når det var ferdig(tidspunkt)i tillegg :)

PS Bruker excel2007 norsk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

1 er et døgn for Excel. Hvis det står 75 i en celle, så er det 75 døgn. Del 75 med antall minutter i et døgn (1440) og formater som tidsformat, helst det som heter 37:30:55.

Altså, med 75 i A1

=A1/1440

"Når det var ferdig" er litt verre å forstå :hmm:

HTH. Beste hilsen Harald

Lenke til kommentar

"Når det var ferdig" er litt verre å forstå :hmm:

HTH. Beste hilsen Harald

Ja var ikke like lett å forklare dette, men nå fikk jeg det til....jeg tenkte litt for kpmplisert :) Tusen takk Harald :)

Det jeg lagde her var en utrekner til Farm Town, som er en applikason I Facebook. Man driver en gård....planter ut små jorder med forskjellige grønnsaker. For hvert "jorde" man sår i frø vil det vokse noe opp i løpet av feks 3 dager. Så etterhvert om du klikker på et jorde så kommer det opp en prosent som viser hvor mye det har vokst, og det er da ikke like enkelt å rekne i hodet hvor lang tid som gjenstår. Derfor denne kalkulatoren hvor jeg kan skrive inn prosenten i prosent-cellen og da kommer det opp hvor lang tid det er igjen :) Ganske så unyttig men dog gøy å lage, hehe :)

Feilen som satte meg fast var at jeg satte ikke 1440 minutter i døgnet på alle. Jeg hadde satt 1440 på "1 dag"(tiden det tar å gro) og 2880 på "2 dager" osv. Så løsningen var 1440 på alt :)

Undre meg hvor lang tid det ville tatt om du ikke hadde skrevet at "1 er ett døgn for excel" :) Igjen takk Harald :) Her inne kommer jeg til å trives ser jeg :)

MVH Rolf

Lenke til kommentar

Jeg formaterte den cellen som viser hvor lang tid det er igjen med "dddd. kl.tt:mm;@" og du fungerer fint. Da vises feks "fredag. kl.07:45" Er det en enkel måte å få stor bokstav i F en på fredag og mellomrom etter fredag uten å bruke punktum?

MVH Rolf

PS. Om noen vil ha en kopi kan jeg legge den opp en plass....kanskje det kan gjøres her? Rekner med jeg ikke er alene om å bruke Farm Town på FaceBook :)

Lenke til kommentar

Prøver å legge det ferdige "produktet" opp her om jeg klarer. Det er fritt fram til å gjøre hva du vil med det :) Om jeg ikke klarer legge det her så kan dere laste det ned fra www.rolfegutt.com (min hjemmeside)

Takker for svar Harald :)

Legger ved et bilde av kalkulatoren

post-192270-1242428618_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...