Gå til innhold

Oppbevaring av negativer og dias

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg vet at dette er et forum for digitalt-kamera, men prøver meg alikevell

Jeg har fotografert i flere år og har bare latt negativer og dias være i mappene fra fotobutikken.(Noen dias ligger selvsakt i (Kassetter) Nå har jeg bestemt meg for å ordne opp i dette. Og ser meg derfor rundt etter forskjellige allternativer.

På fotoknudsen selger de permer med løse ark med plass til 20 dias i ramme (5 kr pr ark + mappe)

og til negativ for 4kr pr ark. Finnes det andre alternativer ? Hva koster de? Linker til mere info?

mvh Richard

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har også fotografert i mange år med analoge kamera, og har mine negativer og diapositiver i permer.

Det kan også være lurt å kjøpe seg en filmscanner og så digitalisere sine bilder og så oppbevare de på PC'en og DVD-rom.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Et mye brukt alternativ er lagring i hengemapper i arkivskap. Fordelen med arkivskap er at det er ennå enklere å finne fram til bildene enn ved permer.

I Norge forhandler www.fotoimport.no mye til arkivering av dias og negativer, både skap og permer. Prisene er omtrent som hos Foto Knudsen. Men kvaliteten er bra - har brukt Clear-File dia-ark i ca 5 år.

Uansett om du skulle velge å lagre i perm eller skap er det en måte å lagre på som gjør det langt lettere å finne tilbake til bildene enn lagring i kassetter.

Et tips i tillegg som jeg har lært av en halvprofesjonell fotograf. Jeg merker rammene mine med initialer - år - bildenr(på filmen) - filmnr(for året). Selv om jeg har digitalt kamera tar jeg ca 12 - 16 filmer med dias pr år. Til avansert fotografering er dette det beste. Scanner alle bildene - og lagrer de på CD. Bruker filmscanner med oppløsning 2700 * 2700. Gir digitale bilder med oppløsning på over 9 Mpx.

---------------

:o PC-bruker siden 4MHz 8088 med 5 GB HD var state of the art

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
:o PC-bruker siden 4MHz 8088 med 5 GB HD var state of the art

Det var vel ikke 5 GB, men kanskje faktisk latterlige 5 MB harddisk på den tiden. Husker ikke om det har vært så små harddisker, men vet at folk hadde 20 MB harddisk på slutten av 80-tallet/begynnelsen av 90-tallet. :D

Marius

Lenke til kommentar

Trykkleifdjevelen slo til. Rett svar 5 MB. Ellers så kosta maskina ca kr 50.000,- husker jeg med 14 tommers skjerm (jeg betalte ikke). Rimelige maskiner hadde ikke harddisk i det hele, men 2 stk 180 KB 5 1/4 tommers diskettstasjoner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...