Gå til innhold

Hvordan får man gode natt bilder?

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er ganske fersk i foto miljøet men er veldig keane på å lære meg å ta nattbilder, f.eks i kveld når det er noe som skjer i byen med b.la raketter (feiring av ei bru eller noe sånn). Men bildene jeg har tatt før blir for mørke eller for støyete, eller så blir rett og slett motivet uklart som følger av ustødig hand og lang lukkertid.

Noen som har gode tips for hvordan jeg kan ta gode natt/kvelds/skumringsbilder i kveld og sånn ellers?

Legger ved 2 bilder som viser veldig godt hva problemet er.

Mitt kamera er Canon EOS 450D om dette har noen betydning. Bruker standard objektiv som fulgte med.

MvH Marius

post-163404-1242327379_thumb.jpg

post-163404-1242327396_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Stativ er alfa/omega..

Ser også at du bruker ISO800, noe som vil gi noe støy.

Bruk så lav ISO som mulig.

Bruk blender-prioritet (Tror det heter Av på Canon???) og blend ned til f/7.1 eller noe i den dur og bruk RAW for å kunne justere hvitbalansen i ettertid.

Vil anbefale deg å investere i ett stativ.

Lenke til kommentar

Stativ er et must! Samt bruke ikke for høy ISO og heller bruke lengre lukkertider. Fjernutløser eller selvutløseren er også en fordel å bruke for å forhindre vibrasjoner idét du tar bildet.

jeg er totalt grønn selv men det er det jeg har kommet fram til selv etter en del testing.

Edit: Kan også nevne ting som at trær etc. som vaier i vinden vil bli uklare. Stjerner vil også bli streker hvis lukkertiden er lang nok. Vinden kan også få kameraet til å bevege seg hvis stativet er lett og/eller ustødig.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar
Stativ er alfa/omega..

Ser også at du bruker ISO800, noe som vil gi noe støy.

Bruk så lav ISO som mulig.

Bruk blender-prioritet (Tror det heter Av på Canon???) og blend ned til f/7.1 eller noe i den dur og bruk RAW for å kunne justere hvitbalansen i ettertid.

Vil anbefale deg å investere i ett stativ.

Har et stativ :) Men glemte det hjemme da jeg var i Hokksund og tok disse bildene. Men hvordan får jeg bildene skarpe om det er motiver som f.eks svaner i bevegelse, trær i vinden, raketter?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

for å slippe å se vibrasjonene i kameraet når du trykker ned utløserknappen kan du bruke selvutløseren (feks pleier jeg å bruke to sekunder) på kameraet hvis du ikke har fjernutløser.

litt avhengig av hvilken effekt du vil ha kan du leke deg med forskjellig lengde på lukketiden, foskjellige blendeåpninger og ISO-instillinger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...