mviken Skrevet 14. mai 2009 Del Skrevet 14. mai 2009 Hei Jeg er ganske fersk i foto miljøet men er veldig keane på å lære meg å ta nattbilder, f.eks i kveld når det er noe som skjer i byen med b.la raketter (feiring av ei bru eller noe sånn). Men bildene jeg har tatt før blir for mørke eller for støyete, eller så blir rett og slett motivet uklart som følger av ustødig hand og lang lukkertid. Noen som har gode tips for hvordan jeg kan ta gode natt/kvelds/skumringsbilder i kveld og sånn ellers? Legger ved 2 bilder som viser veldig godt hva problemet er. Mitt kamera er Canon EOS 450D om dette har noen betydning. Bruker standard objektiv som fulgte med. MvH Marius Lenke til kommentar
saturnia Skrevet 14. mai 2009 Del Skrevet 14. mai 2009 Stativ er alfa/omega.. Ser også at du bruker ISO800, noe som vil gi noe støy. Bruk så lav ISO som mulig. Bruk blender-prioritet (Tror det heter Av på Canon???) og blend ned til f/7.1 eller noe i den dur og bruk RAW for å kunne justere hvitbalansen i ettertid. Vil anbefale deg å investere i ett stativ. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 14. mai 2009 Del Skrevet 14. mai 2009 (endret) Stativ er et must! Samt bruke ikke for høy ISO og heller bruke lengre lukkertider. Fjernutløser eller selvutløseren er også en fordel å bruke for å forhindre vibrasjoner idét du tar bildet. jeg er totalt grønn selv men det er det jeg har kommet fram til selv etter en del testing. Edit: Kan også nevne ting som at trær etc. som vaier i vinden vil bli uklare. Stjerner vil også bli streker hvis lukkertiden er lang nok. Vinden kan også få kameraet til å bevege seg hvis stativet er lett og/eller ustødig. Endret 14. mai 2009 av sedsberg Lenke til kommentar
mviken Skrevet 14. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2009 Stativ er alfa/omega..Ser også at du bruker ISO800, noe som vil gi noe støy. Bruk så lav ISO som mulig. Bruk blender-prioritet (Tror det heter Av på Canon???) og blend ned til f/7.1 eller noe i den dur og bruk RAW for å kunne justere hvitbalansen i ettertid. Vil anbefale deg å investere i ett stativ. Har et stativ Men glemte det hjemme da jeg var i Hokksund og tok disse bildene. Men hvordan får jeg bildene skarpe om det er motiver som f.eks svaner i bevegelse, trær i vinden, raketter? Lenke til kommentar
Anew Skrevet 14. mai 2009 Del Skrevet 14. mai 2009 Jeg tok en del lange natteksponeringer i Aprilfesten min. Der står det også litt om teknikken, så du kan jo ta en titt der. Lenke til kommentar
nbmofo Skrevet 15. mai 2009 Del Skrevet 15. mai 2009 du må bare leve med at det blir uskarpt, evt forlenge lukkertiden enda mer slik at svanene forsvinner helt. bruk det som et hjelpemiddel og ikke en ulempe Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 16. mai 2009 Del Skrevet 16. mai 2009 Du kan sette blitzen til å fyre av på slutten av eksponeringa. (Fill out?) Da vil ting i forgrunnen bli skarpe og tydelige. I hvertfall i teorien. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 3. juni 2009 Del Skrevet 3. juni 2009 for å slippe å se vibrasjonene i kameraet når du trykker ned utløserknappen kan du bruke selvutløseren (feks pleier jeg å bruke to sekunder) på kameraet hvis du ikke har fjernutløser. litt avhengig av hvilken effekt du vil ha kan du leke deg med forskjellig lengde på lukketiden, foskjellige blendeåpninger og ISO-instillinger. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå