cmyrland Skrevet 16. mai 2009 Del Skrevet 16. mai 2009 Spørsmålet er jo hvordan det er med videoakselerering på Linux. Det kommer sikkert etterhvert til ion, men tror ikke det er noe særlig nå. VDPAU finnes da vitterlig allerede, og Linux virker som et viktig satsingsområde - i år har de hatt opptil fem driverreleaser på én mnd! Nå er jeg ikke like "into" nvidia siden jeg ikke har maskin med nvidia-kort, men jeg regner med at Ion er/bli støttet før vi leser august på kalenderen.. Lenke til kommentar
Del Skrevet 16. mai 2009 Del Skrevet 16. mai 2009 Spørsmålet er jo hvordan det er med videoakselerering på Linux. Det kommer sikkert etterhvert til ion, men tror ikke det er noe særlig nå.For nyere nvidiagrafikk er dette på plass gjennom VDPAU, som nå er støttet i omtrent det som kan krype og gå av videospillere på linux. Ytelsen er også meget god:http://www.phoronix.com/scan.php?page=arti...vdpau&num=1 så det burde gå fint å spille full HD på en Ion plattform. Multicom sin ser fin ut: http://www.multicom.no/SystemConfigurator....t:10569886;fl:0 Lenke til kommentar
wsp Skrevet 24. mai 2009 Del Skrevet 24. mai 2009 Hei! Tenkte bare å nevne hvordan jeg har løst dette. Kjører en mediaserver i kjelleren med en god del disk samt 2 DVB-T-tunere. mythtv backend server. Videre så har jeg 4 PC'er rundt omkring i huset som streamer fra denne serveren. Ingen av PC'ene er spesielt kraftige eller nye, men alle er stillegående HP SFF-modeller. Har også satt inn nvidia-kort der jeg trenger DVI og full HD. Som distro kjører jeg Mythbuntu og kjører kun Mythtv Frontend på PC'ene som står rundt omkring og alt kjøres fra serveren i kjelleren. I tillegg til å se filmer kan jeg også se live TV på 2 samtidige kanaler (jfr 2 tunere). Mulig jeg setter inn flere tunere etterhvert slik at alle kan se TV uavhengig av hverandre. Jeg bruker forøvrig kablet 100Mbit nettverk i alle etasjer. Angående tynne klienter og multimedia så bruker de vanligvis multimedia redirection for å få multimedia til å fungere bra. Dvs at de deciphrerer multimediainnholdet lokalt og ikke som en del av RDP eller ICA-sesjonen. Feks er Wyse TCX en protokoll som ofte er brukt, men den støtter kun gitte codecer. Andre alternativer er og HP RGS som gjengir hele sesjonen uten bruk at RDP eller ICA med bra resultat. Disse kommersielle alternativene er sjelden oppnåelig prismessig for bruk i et hjemmenettverk. Lars Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå