Skinney Skrevet 14. mai 2009 Del Skrevet 14. mai 2009 Hey! Hadde tenkt å sette opp en Mediacenter-pc på rommet slik at jeg kan se på filmer og høre musikk før jeg legger meg om kvelden. Tanken i hodet mitt er at jeg setter opp en tynnklient på soverommet, som "streamer" alt fra media-pc'n i TV-stua, som kjører Ubuntu og XBMC. Er dette mulig? Jeg tenker altså å ha en skikkelig low-end pc uten harddisk på soverommet, som kobler seg til Ubuntu-maskinen og "streamer" alt herfra... Jeg tror det skal være mulig, men spørsmålet jeg har da er om alt arbeid skjer på Ubuntu-maskinen istedenfor tynnklienten? Siden Ubuntu-maskinen kan spille av 1080p filmer, trenger jeg da ikke gode specs på tynnklienten, siden Ubuntu-maskinen gjør alt arbeidet... Er det forresten noen som kunne anbefalt hardware til en tynnklient? Lenke til kommentar
cmyrland Skrevet 14. mai 2009 Del Skrevet 14. mai 2009 Jeg kan for lite til å gi noe godt svar på spørsmålene rundt dekoding/steaming, men et forslag til tynnklientboks er jo Asus Eee Box som du mest sannsynlig får kjøpt billig som b-vare hos ymse elektrovarehus eller på privatmarkedet. Her er noen andre forslag til tynnklienter, og de blir ikke billigere enn Eee Box. Lenke til kommentar
hdata Skrevet 14. mai 2009 Del Skrevet 14. mai 2009 Nå skal ikke jeg henge meg opp i så alt for mange detaljer her, men om jeg ikke tar feil så vil tynnklienten gjøre alt arbeidet, ihvertfall mesteparten. Eneste Ubuntu maskinen i stua vil gjøre er vel å lese fila og sende den videre til tynnklienten din, noe som ikke krever så allverdens med hardware. Når det er sagt, så har jeg en Asus EeePC, laptop med minste spec som man kan få tak i, og jeg ser film på den uten problemer. Både streaming via nettverk og direkte fra harddisk eller USB. Så en Asus Eee Box vil nok holde, har du trådløst nett ville jeg nesten gått for laptopen. Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 14. mai 2009 Del Skrevet 14. mai 2009 Asus EEE Box er ihvert fall noe overpriset tullball. Du får bedre PC til halvparten av prisen, dersom du ikke er fanatisk opptatt av størrelse og design: https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=96305 ^ Forøvrig latterlig billig. Skinney: Hvilken oppløsning trenger du på rommet ditt? Lenke til kommentar
Skinney Skrevet 14. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2009 Leter etter en tynnklient med HDMI ut. TV'n støtter opptil 720p oppløsning, så er det jeg går for... Lenke til kommentar
cmyrland Skrevet 14. mai 2009 Del Skrevet 14. mai 2009 Billig, men ikke videre pent :s Selv ville jeg ihvertfall lagt i litt ekstra for noe mindre og mer plasseringsvennlig, men det er selvfølgelig helt opp til Skinney her. Lenke til kommentar
Skinney Skrevet 14. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2009 Er jo en eeebox med hdmi ut... litt høyere specs enn jeg egentlig vil ha, og litt dyrere enn jeg hadde tenkt meg (3500-4000kr), men kan jo gjemmes bak en tv med 75/100 veggfeste, noe som er positivt... Lenke til kommentar
Skinney Skrevet 14. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2009 Men har jeg forstått det rett at arbeidet hovedsaklig gjøres hos serveren, og at tynnklienten egentlig bare videresender input (som tastatur og mus)? Lenke til kommentar
cmyrland Skrevet 14. mai 2009 Del Skrevet 14. mai 2009 Men har jeg forstått det rett at arbeidet hovedsaklig gjøres hos serveren, og at tynnklienten egentlig bare videresender input (som tastatur og mus)? Litt usikker, men ville ikke det blitt mer som remote desktop? Lenke til kommentar
Skinney Skrevet 14. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2009 Spør du meg spør jeg deg Lenke til kommentar
cmyrland Skrevet 14. mai 2009 Del Skrevet 14. mai 2009 (endret) http://www.thinclients.co.in/theconceptofthincllients Men jeg ville ihvertfall sørget for gigabitnettverk i alle ledd, eventuelt N-wifi Ed: Q13. What about DOS? Can I run DOS progams on my Thin Clients? A13. Most definitely, yes!! You can run DOS programs in FULL SCREEN. :!: :!: :!: :!: Endret 14. mai 2009 av Filthpig Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 14. mai 2009 Del Skrevet 14. mai 2009 720p er jo ikke noen utfordring, det kan lett kjøres på en maskin til 2000 kr. Til og med min Atom netbook greide jo det. Så det er ikke noe must at databehandlingen må skje på server. En eller annen mini-case for mATX, AMD 780G/Intel G45/G43, billig dualcore og 2GB ram er kraftig nok i massevis. Men hvis du vil ha tynnklient setup, så støtter vel GDM login på en ekstern X-server. Eller du kan kanskje kjøre det over ssh med X forwarding. Eller du kan bruke VNC/RDP "remote desktop" type løsning. Det vil uansett kreve betydelig båndbredde. Lenke til kommentar
hdata Skrevet 15. mai 2009 Del Skrevet 15. mai 2009 (endret) Har jeg forstått det rett så er det du tenker på en remote desktop løsning, altså at du bruker maskinen på rommet ditt (bak tv'en for eksempel) til å koble seg til maskinen i stua og vise skrivebordet/skjermbildet til den på din maskin. Det vil jeg si ikke er noen attraktiv løsning, fullt mulig selvfølgelig, men du ville fått mye bedre løsning dersom du enkelt hadde delt mappen som filmene ligger i på maskinen i stua og gått inn i denne mappen via nettverket med maskinen på rommet og spilt av filmen på maskinen din. Blir noe som en ekstern harddisk hvis du skjønner... En løsning ihvertfall jeg ville anbefalt på det sterkeste. En annen, og kanskjer mer avansert, mulighet er jo å kjøre en UPnP-server i stua og en UPnP-klient på rommet. Har dette selv, og fungerer veldig greit - dog med Xbox360 som klient. Er meningen at du skal se på DVD fra en eventuell DVD-spiller som står koblet til maskinen i stua kan det bli andre saker, men skal være mulig å dele en hel stasjon også på samme måte, og få tilgang til den via nettverket. Alt med tanke på fremvising vil jo uansett skje på maskinen du har på rommet, men selv en eldre maskin med lav hardware standard bør klare å kjøre de fleste filmer. Kan du definere litt mer nøyaktig hva du har planer om, så kan vi kanskje hjelpe litt mer Endret 15. mai 2009 av hdata Lenke til kommentar
ilovebrownies Skrevet 15. mai 2009 Del Skrevet 15. mai 2009 Hvis du setter opp en VideoLan Server, så vil vel Ubuntu-maskinen ta seg av streamingen? Lenke til kommentar
Skinney Skrevet 15. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2009 Takker for svar folkens. Har valgt å gå for en billig barebone med billig cpu og ram som skal kunne klare 720p ganske lett.. Blir med andre ord å dele en mappe istedenfor å gå for en tynnklient løsning Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 15. mai 2009 Del Skrevet 15. mai 2009 Hvis du i tillegg slenger inn ett nViDIA kort i 8000 eller 9000 serien, vil du kunne kjøre 1080p uten problemer VDPAU støtten i xbmc er fullt ut fungerende. Lenke til kommentar
hdata Skrevet 16. mai 2009 Del Skrevet 16. mai 2009 Takker for svar folkens. Har valgt å gå for en billig barebone med billig cpu og ram som skal kunne klare 720p ganske lett.. Blir med andre ord å dele en mappe istedenfor å gå for en tynnklient løsning Høres ut som en grei løsning Lykke til Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 16. mai 2009 Del Skrevet 16. mai 2009 se på de nye ion løsningene, de ser spennende ut og skal vistnok klare 1080 Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 16. mai 2009 Del Skrevet 16. mai 2009 Spørsmålet er jo hvordan det er med videoakselerering på Linux. Det kommer sikkert etterhvert til ion, men tror ikke det er noe særlig nå. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå