Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Skapet falt ned. Erstatning for knuste kopper?

Anbefalte innlegg

Har ikke innboforsikring.

Husk at borteboende studenter som har samme folkeregistrerte adresse som sine foresatte er dekket av foresattes innboforsikring. Gjelder dette for henne?

...Så fremt man bor i studenthus :)

Med mindre forsikringen sier noe annet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

heisann, jeg er tømrer og kan med 100 % sikkerhet si at de kjøkkenskapene ikke er hengt opp på godkjent måte. Slike gipsskruer er bare godkjent for bilder og kanskje noen lette hyller. Kjøkken skal henges opp i godkjente veggplater eller godkjenntpanel. Ald dette står i monteringsveiledningen.

Lenke til kommentar

Grøss, her skal man ha en seriøs diskusjon med en huseier, og så presterer man å trykke ut av seg kav dialekt i skriftlig form. Man fremstår som veldig lite seriøs på den måten der. Uten at det kanskje er veldig relevant for saken.

Kravet til låsesmeden kan han bare glemme, han har allerede klart akseptert å bære ansvaret for dette, og kan ikke, uten noen tidligere krav, komme seks år senere og si at hun skal betale.

Å utligne det over tid slik han foreslår, trenger hun ikke godta. Heller ikke leieøkningen. Når det gjelder å "dra ut pluggen" til tv, strøm og internett, er det vanskelig å vite om han kan dette uten mer informasjon. Stod det i annonsen at dette var inkludert? I tilfelle må det ansees for å inngå i leieavtalen, o han kan da ikke plutselig kutte det ut. Det samme gjelder (å vidt jeg kan skjønne) dersom det var klart på utleietidspunktet at det var inkludert. Er oppvaskmaskin en del av inventaret når leier, kan den ikke plutselig fjernes etterpå, dersom "inventaret som er i leiligheten" e.l. er nevnt i kontrakten. Det enkleste er selvfølgelig om det står i kontrakten at disse tingene inngår i leien.

Strøm kan jeg uansett vanskelig se for meg at han kan dra ut uansett. Strømtilkoblingen må, slik jeg ser det, ansees for å inngå i leien, da det har vært underforstått hele tiden at hun får strømmen fra deres fastpunk. Om hun har krav på fortsatt internett og kabeltv fordi det har vært inkludert hele tiden aner jeg ikke-. Fant ikke noe på et kjapt søk, og jeg gidder ikke studere loven nettop nuh.

Leieforholdet er uansett gått til helvete, så det spørs om det beste er å ta pengene og flytte,

• Liker 1
Lenke til kommentar

Om det i abonnementsvilkårene til kabel-TV- og Internett-tilkoblingen står at abonnementet bare kan benyttes av én husstand, så kan nok husverten nappe så mye han vil og skylde på at han nettopp oppdaget disse abonnementsvilkårene. Har i alle fall aldri hørt om et Internett-abonnement som har vilkår som lar deg dele nettet med andre husstander ...

Lenke til kommentar

Avtalevilkårene mellom huseier og leverandøren er nettopp det, en avtale de i mellom. Har huseier avtalt med leietaker at det skal være disse tjenestene inkludert så er det huseiers ansvar så skaffe og levere dette på en lovlig og tilfredstillende måte.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Om det i abonnementsvilkårene til kabel-TV- og Internett-tilkoblingen står at abonnementet bare kan benyttes av én husstand, så kan nok husverten nappe så mye han vil og skylde på at han nettopp oppdaget disse abonnementsvilkårene. Har i alle fall aldri hørt om et Internett-abonnement som har vilkår som lar deg dele nettet med andre husstander ...

Hva i all verden er det slags påstand? Det får være huseier sitt problema t han "nettopp oppdaget disse abonnementsvilkårene", da får han bare skaffe seg to linjer, den ene til leietaker. Er internettilgang, kabel-TV og strøm inkludert i husleien, så er den det. Hvordan huseier skaffer internett, kabel-TV og strøm er hans problem.

• Liker 1
Lenke til kommentar

så lenge denne skaden skyldes udugelig håndarbeid på en fastmontert ting i leiligheten - hvorfor skal da leietager ta dette på sin innboforsikring?

når det gjelder forhøyet leie er vel denne begrenset til konsumprisindeksen såvidt jeg vet, alternativt gjengs leie soden vedkommende har bodd der i over 3 år.

Lenke til kommentar

Men så kan ein spørre om TS hadde overfylt skapet til randen, noko som kan ha medverka til at skapet datt ned?

I ei heildomsvurdering av utvising av skuld, er det naturleg å ta skadelidnes medverknad i betraktning som ein del av drøftinga (dvs dersom ein kjem fram til at det er utvist skuld frå skadevaldar si side).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...