Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Skriftlig avtale med Overformynderiet.

Anbefalte innlegg

Hei.

Skal kort redegjør for mitt spørsmål til Dere.

Har 3-tre barn, den ene av de har jeg lite og ingen kontakt med. (Annet enn når Politiet har tak i han, da er jeg god nok).

Han er myndig.

Så har jeg 2-to barn med min nåværende samboer som ikke er myndige.

Jeg har 3-tre VPS kontoer, og fordelt på mine barn og meg.

Nå har det seg slikt at Overformynderiet kobbles inn ved verdier på 75 000 Nkr.

Og siden jeg handler endel aksjer for mine barn, og det er endel verdier på dette, vil selvsagt Overformynderiet "ta" del av dette.

Jeg har snakket på telefon om at det lar seg gjøre å skrive en avtale med Overformynderiet om at de ikke skal bare komme og "ta" del i den økonomiske gevinsten.

Jeg sa også klart ifra om at Overformynderiet ikke er kjent for å gjøre tingene riktig.

Jeg forklarte grunnen for at jeg ikke eier aksjer til vedkommende, siden det kan bli endel av pliktdelsarven. (Ja, jeg eier minium av verdier, på grunn av den eldste).

Så hvordan skal / bør en avtale se ut, slikt at den er juridisk holdende ?.

Bare så det er nevnt, så var verdien på aksjene til mine barn oppi 160 000 Nkr ifjor på denne tiden, uten at Overformynderiet kom.

Så jeg ber Dere om råd, om hvordan en kan sikre seg.

Takk på forhånd.

Vennlig Hilsen

W_B

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Tror jeg du bare kunne glemme glatt, dette er noe de ikke kommer til å akseptere. Eneste snev av mulighet til å unngå overformynderiet er at man spesifierer dette i et gavebrev eller testamente. Sistenevnte gjelder dog ikke pliktdelsarv.

Aksjer og fond er vel en av de tingene som faktisk står opplistet i forskriften som ting overformynderiet ikke kan investere i, uansett hvor mye foreldrene ønsker dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...