Jokka1990 Skrevet 14. mai 2009 Del Skrevet 14. mai 2009 Lurte på en ting.. Kjenner til en ung jente på 16 år som går på videregående skole. I tillegg til skole så jobber hun som servitær ved et hotell. Ikke noe galt i dette så langt bortsett fra at jeg har lagt merke til at hun jobber sinnsykt mye.. Hun jobber skiftopp til 16-17 timer og dette er vel helt i mot arbeidsmiljøloven. Strider jo mot hviletid og overtid.. I tilegg tillater de hun å servere gjestene alkohol.. Hun er ikke pålagt noe av dette, men gjør det frivillig.. Det jeg lurer på er altså om hvem som blir straffet for dette og hva en eventuell straff kan være. Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 14. mai 2009 Del Skrevet 14. mai 2009 Er nok arbeidsgiver som blir straffet for det. Er ikke ulovlig å jobbe 16 timers skift for en 16 åring, men det må være mellom klokke 06.00 og 24.00 og bør ikke foregå over lengre perioder. Lenke til kommentar
-MK- Skrevet 14. mai 2009 Del Skrevet 14. mai 2009 § 11-1. Forbud mot barnearbeid(3) Personer under 18 år må ikke utføre arbeid som kan være til skade for deres sikkerhet, helse, utvikling eller skolegang. Departementet kan i forskrift bestemme hva slags arbeid som er omfattet av dette forbudet og om listeføring av arbeidstakere under 18 år. § 11-2. Arbeidstid (1) Arbeidstiden for personer under 18 år skal legges slik at den ikke hindrer skolegang, eller hindrer dem i å dra nytte av undervisningen. (3) For ungdom mellom 15 og 18 år som ikke er skolepliktig, skal arbeidstiden ikke overstige 8 timer i døgnet og 40 timer i uken. § 11-3. Forbud mot nattarbeid (2) Ungdom mellom 15 og 18 år som ikke er skolepliktig skal ha en arbeidsfri periode på minst 8 timer som omfatter tiden mellom kl. 2300 og kl. 0600. Arbeid mellom kl. 2100 og kl. 2300 er nattarbeid og er ikke tillatt med mindre arbeidets art gjør det nødvendig eller det foreligger et særlig og tidsavgrenset behov for nattarbeid. Lenke til kommentar
Jokka1990 Skrevet 14. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2009 Men hvem er det som blir straffet for dette? Er det arbeidsgiver eller er det arbeideren? Særlig tenker jeg på det med alkoholserveringen da. Og hva kan straffen i værste fall være? Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 14. mai 2009 Del Skrevet 14. mai 2009 § 11-2. Arbeidstid(3) For ungdom mellom 15 og 18 år som ikke er skolepliktig, skal arbeidstiden ikke overstige 8 timer i døgnet og 40 timer i uken. Den var jeg ikke klar over. Men hvem er det som blir straffet for dette? Er det arbeidsgiver eller er det arbeideren? Særlig tenker jeg på det med alkoholserveringen da. Og hva kan straffen i værste fall være? Er nok arbeidsgiver . Lenke til kommentar
-MK- Skrevet 14. mai 2009 Del Skrevet 14. mai 2009 Men hvem er det som blir straffet for dette? Er det arbeidsgiver eller er det arbeideren? Særlig tenker jeg på det med alkoholserveringen da. Og hva kan straffen i værste fall være? § 19-1. Ansvar for innehaver av virksomhet, arbeidsgiver og den som i arbeidsgivers sted leder virksomheten (1) Ved forsettlig eller uaktsom overtredelse av bestemmelse eller pålegg gitt i eller i medhold av denne lov, straffes innehaver av virksomhet, arbeidsgiver eller den som i arbeidsgivers sted leder virksomheten med bøter eller fengsel inntil tre måneder eller begge deler. Medvirkning straffes på samme måte, likevel slik at arbeidstaker straffes etter § 19-2. § 19-2. Ansvar for arbeidstakere (1) Arbeidstaker som uaktsomt overtrer bestemmelse eller pålegg gitt i eller i medhold av denne lov, straffes med bøter. Medvirkning straffes på samme måte. (2) Er overtredelsen forsettlig eller grovt uaktsom, kan bøter eller fengsel inntil tre måneder, eller begge deler, anvendes. Tydeligvis kan også arbeidstakeren straffes Lenke til kommentar
thamule Skrevet 14. mai 2009 Del Skrevet 14. mai 2009 Eg vil berre legg til at viss ho er lærling så kan ho ha lov til å skjenke alkohol. Men i og med at trådstarter meiner ho går på vidaregåande så er vel ikkje det tilfelle... Lenke til kommentar
-MK- Skrevet 14. mai 2009 Del Skrevet 14. mai 2009 Eg vil berre legg til at viss ho er lærling så kan ho ha lov til å skjenke alkohol. Men i og med at trådstarter meiner ho går på vidaregåande så er vel ikkje det tilfelle... Og grunnlaget for å påstå noe sånt er ...? Har du en paragrafhenvisning? Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 14. mai 2009 Del Skrevet 14. mai 2009 Eg vil berre legg til at viss ho er lærling så kan ho ha lov til å skjenke alkohol. Men i og med at trådstarter meiner ho går på vidaregåande så er vel ikkje det tilfelle... Og grunnlaget for å påstå noe sånt er ...? Har du en paragrafhenvisning? § 1-5. Aldersgrense. Salg, skjenking eller utlevering av alkoholholdig drikk med 22 volumprosent alkohol eller mer må ikke skje til noen som er under 20 år. Salg, skjenking eller utlevering av alkoholholdig drikk med lavere alkoholinnhold enn 22 volumprosent må ikke skje til noen som er under 18 år. Den som selger eller skjenker alkoholholdig drikk med 22 volumprosent alkohol eller mer, må ha fylt 20 år, og den som selger eller skjenker annen alkoholholdig drikk, må ha fylt 18 år. Dette gjelder likevel ikke servitør med kokk- eller servitørfagbrev, eller ved salg av drikk som inneholder mellom 0,7 og 2,5 volumprosent alkohol når en person over 18 år har daglig tilsyn med salget. Departementet kan gi forskrifter om unntak fra aldersgrensebestemmelsene for lærlinger og andre under opplæring. Departementet kan gi forskrifter om aldersgrensen for innførsel av alkoholholdig drikk. Kan med andre ord søke om tillatelse. Men hvilke 16 åringer er lærlinger? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 14. mai 2009 Del Skrevet 14. mai 2009 Relevant forskrift er for øvrig alkoholforskriften (kapittel 16): § 16-1. Råstoff, halvfabrikata, preparater og andre varer som hovedsakelig anvendes ved tilvirkning av eller som tilsetning til alkoholholdig drikk, må ikke innføres fra utlandet av personer under 18 år. § 16-2. Betjening under 18 år må ikke ha befatning med salg eller utlevering av varer som nevnt i § 16-1. Lærlinger og lærekandidater, jf. lov 17. juli 1998 nr. 61 om grunnskolen og den vidaregåande opplæringa (opplæringslova) § 4-1, og elever i den videregående skole under praktisk opplæring i bedrift, som ikke er 18 år, kan likevel selge eller utlevere slike varer når dette er nødvendig av hensyn til opplæringen. Det er et vilkår at det foreligger en reell opplæringssituasjon, hvor salg av slike varer inngår som en del av en fastsatt læreplan. § 16-3. Salg eller utlevering av varer som nevnt i § 16-1 må ikke skje til personer under 18 år, selv om det forevises skriftlig fullmakt fra foreldre, foresatte eller andre. Ansatte på salgsstedet har i tvilstilfelle rett og plikt til å kreve at kjøper legitimerer sin alder. § 16-4. Det er forbudt å kjøpe varer som nevnt i § 16-1 på vegne av noen som er under 18 år. § 16-5. Bestilling av varer som nevnt i § 16-1 må ikke ekspederes med mindre bestillingen inneholder fullstendige opplysninger om kjøpers navn, adresse og alder. Selger kan ved forsendelsessalg kreve kopi av gyldig legitimasjon fra kjøperen, dersom dette er nødvendig for å kontrollere at salg eller utlevering av varer nevnt i § 16-1 ikke skjer til personer under 18 år. Lenke til kommentar
StoreMyen Skrevet 14. mai 2009 Del Skrevet 14. mai 2009 I bunn ligger denne for oss alle: § 10-4. Alminnelig arbeidstid (1) Den alminnelige arbeidstid må ikke overstige ni timer i løpet av 24 timer og 40 timer i løpet av sju dager. Jeg regner med at matpauser legges til, slik at en kan være på jobb 10 timer i strekk. Planlagt overtid er, som de fleste vet, heller ikke lov og det er ingen usnkylding å jobbe doble skift. Det er og blir arbeidsgivers ansvar å holde orden på timer per døgn, uke, måned (4 ukers periode) og år. Denne paragrafen har vært hindring for blant annet gode innarbeidingsodninger på andleggsarbei, men det kan virke som om det er blitt lettere å få avvik fra denne for diverse slike ordninger (eksempelvis Melkeøya), men dette har ingenting med drift av hoteller og utesteder å gjøre. Jeg kan ikke skjønne annet enn at dette er enda en serveringsbedrift som utnytter unge uvitende. Sam Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 14. mai 2009 Del Skrevet 14. mai 2009 Jeg kan ikke skjønne annet enn at dette er enda en serveringsbedrift som utnytter unge uvitende. Ellers så vil faktisk arbeidstaker det. Selv har jeg ikke noe i mot å jobbe 16 timers vakter noen gang, tjener jo sykt fett på det . Lenke til kommentar
StoreMyen Skrevet 14. mai 2009 Del Skrevet 14. mai 2009 Derfor "uvitende" Arbeidsmiljøloven skal også beskytte oss mot oss selv. Tenåringer og også en del eldre er verdensmestere og står på til de ikke makter mer. Deretter litt til for å ikke tape ansikt. Det hjelper ikke en døyt hva arbeidstaker vil. Det er og blir arbeidsgivers ansvar. Logisk nok, for ellers kunne en lett kjørt med dobbelt agenda. "vi krever ikke ......", samtidig som en ikke ansetter folk som ikke gjør nettopp det. Sam Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå