Camlon Skrevet 14. mai 2009 Del Skrevet 14. mai 2009 Det verste er jo å se hvordan de deler ut pengene også; Deler ut tusenvis av kroner i året til tusenvis av drittunger i stipend der 90 % bare bruker penga på fyll og dritt uannsett, og dette skatter vi for!? Latterlig. Du tenker sikkert på studiestøtten. Regner med at du har en kilde på den generaliserende uttalelsen din(?) Jeg tror han tenker på stipendordningen på videregående, og jeg har hitill ikke sette en person som faktisk har trengt å få pengene og har brukt dem på ordentlige ting. Jeg kjenner en som kunne trenge studiestøtte, men han fikk 800 kroner. De som har fått 17000 kroner som jeg kjenner er 1. En somalier som brukte stipenden sin på hasj og kebab og som forsatt går i første, mens han egentlig burde ha gått på universitetet. 2. En rik engelskmann med en hjemmeværene mor og far som jobber i england. 3. En jente som også har en av sine foreldre i utlandet og brukte dem på klær. Hvor tåplig er dette? Å dele ut penger til folk sånn at de skal bruke dem på tull. Hvilke kostnader er det man trenger stipenden for uansett, ingen! Vi har gratis skolebøker, og penner og skrivebøker er ikke særlig dyrt. Lenke til kommentar
GrandMa Skrevet 14. mai 2009 Del Skrevet 14. mai 2009 Det verste er jo å se hvordan de deler ut pengene også; Deler ut tusenvis av kroner i året til tusenvis av drittunger i stipend der 90 % bare bruker penga på fyll og dritt uannsett, og dette skatter vi for!? Latterlig. Ja, for investering i utdanning er idiotisk. Det er uansett snakk om utrolig lite penger for folk som faktisk ønsker å utdanne seg. Omtrent 3 tusen i måneden er virkelig ikke enkelt å leve på. Lenke til kommentar
Hamnli2 Skrevet 14. mai 2009 Del Skrevet 14. mai 2009 Nei, stipendstøtten er nødvendig. Stipendet dekker knapt, og vanligvis ikke, leie av bolig. Så må du gjerne spise og, også skal du ha litt til overs for å leve litt. Det er greit at det er mange som misbruker stipendordningen, men det kan fikses med å følge opp bedre hvor mye folk faktisk trenger. Stipendordningen i seg selv er uunværlig. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 14. mai 2009 Del Skrevet 14. mai 2009 (endret) Nei, stipendstøtten er nødvendig. Stipendet dekker knapt, og vanligvis ikke, leie av bolig. Så må du gjerne spise og, også skal du ha litt til overs for å leve litt. Det er greit at det er mange som misbruker stipendordningen, men det kan fikses med å følge opp bedre hvor mye folk faktisk trenger. Stipendordningen i seg selv er uunværlig. Det største probemet er at de som får mest, er de som har foredre med 0 i inntekt. Det betyr som oftest at foreldrene jobber i utlandet. For det andre er det et problem at barna bruker penger på unødvendige ting. Det som ville ha vært et mye bedre tiltak, ville vært å gi dem et studielån hvis de trengte det, og gi dem bostøtte hvis de ikke bodde hjemme. Da slipper vi misbruken vi opplever nå. For det andre er det mange som trenger penger, og gir du mer penger til dem, betyr det mindre penger til f.eks. eldresentre, pusse opp skoler, høyere lønn til lærere, etc. Endret 14. mai 2009 av Camlon Lenke til kommentar
Ebeneser Skrevet 14. mai 2009 Del Skrevet 14. mai 2009 Den norske befolkning har to ganger så masse gjeld som oljefondet. Lenke til kommentar
-FrittMenneske Skrevet 15. mai 2009 Del Skrevet 15. mai 2009 (endret) Ingen skal komme her å si at stipendordningen er nødvendig for videregående elever som bor hjemme og får alt dekket av mor og far! Samtlige av mine venner får et par tusen kroner i månden, som de bruker på mat, øl, snus og alt det der. Mens jeg, får ikke en dritt fordi foreldrene mine ikke er skilt. Man trenger ikke stipend for utstyr, når alt utstyret på skolen skal være gratis. Lånekassen pøser ut med penger til ALLE som har skilte foreldre, og med foreldre under en viss inntekt i året. Ofte er det barn med skilte foreldre, som får mest til sammen også. Det at man får masse penger uten å egentlig ha behov for det, mener jeg er ganske feilslått politikk. Derfor er det ingen dårlig idê å privatisere lånekassen, overhode Endret 15. mai 2009 av -FrittMenneske Lenke til kommentar
Hamnli2 Skrevet 15. mai 2009 Del Skrevet 15. mai 2009 Det er ingen som sier det er nødvendig for elever som bor hjemme, men det er mange som ikke gjør det! At du og dine venner er bortskjemte og foreldrene deres driter penger betyr ikke at det er sånn for alle. Stipendordningen er nødvendig for alt for mange. Å privatisere dette vil nødvendigvis gjøre at de som leder vil ha profitt på det. Om stipendordningen skal privatiseres kan det like godt legges helt ned og la bankene finansiere elevene, på bekostning av nettop dem, elevene som trenger det. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 15. mai 2009 Del Skrevet 15. mai 2009 Det er ingen som sier det er nødvendig for elever som bor hjemme, men det er mange som ikke gjør det! At du og dine venner er bortskjemte og foreldrene deres driter penger betyr ikke at det er sånn for alle. Stipendordningen er nødvendig for alt for mange. Å privatisere dette vil nødvendigvis gjøre at de som leder vil ha profitt på det. Om stipendordningen skal privatiseres kan det like godt legges helt ned og la bankene finansiere elevene, på bekostning av nettop dem, elevene som trenger det. Hvorfor kan ikke stipendordningen bli forandret til bostøtte? Altså, bor man ikke hjemme får man et visst beløp, ellers får man ingenting. Lenke til kommentar
-FrittMenneske Skrevet 16. mai 2009 Del Skrevet 16. mai 2009 Det er ingen som sier det er nødvendig for elever som bor hjemme, men det er mange som ikke gjør det! At du og dine venner er bortskjemte og foreldrene deres driter penger betyr ikke at det er sånn for alle. Stipendordningen er nødvendig for alt for mange. Å privatisere dette vil nødvendigvis gjøre at de som leder vil ha profitt på det. Om stipendordningen skal privatiseres kan det like godt legges helt ned og la bankene finansiere elevene, på bekostning av nettop dem, elevene som trenger det. Hvorfor kan ikke stipendordningen bli forandret til bostøtte? Altså, bor man ikke hjemme får man et visst beløp, ellers får man ingenting. Genialt forslag. Det var akkuratt dette jeg prøvde å få frem i mitt innlegg Hvorfor få stipend selv om foreldrene er skilt? Å ha skilte foreldre er som en "gave" fra staten, fordi mor og far ikke lenger bor sammen. Hva med foreldre som ikke engang er gift? Da er det jo nesten så man burde fått stipend da og, fordi det er veldig liten garanti for at foreldrene kommer til å holde sammen resten av livet? Lenke til kommentar
Pc96 Skrevet 21. mai 2009 Del Skrevet 21. mai 2009 Og alle pengene folk samler inn til folk som er fattige i utlandet, så kan man se på nyhetene (ofte) at de brenner opp det de får. Viss noen får penger til å bygge en skole i afrika, så brenner de det opp etter noen dager. Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 21. mai 2009 Del Skrevet 21. mai 2009 Og alle pengene folk samler inn til folk som er fattige i utlandet, så kan man se på nyhetene (ofte) at de brenner opp det de får.Viss noen får penger til å bygge en skole i afrika, så brenner de det opp etter noen dager. Herregud ja! Alt i Afrika brenner, alltid! Lenke til kommentar
WarpX Skrevet 24. mai 2009 Del Skrevet 24. mai 2009 At skolene forfaller er ikke fordi vi mangler penger, men fordi vi mangler ressurser og arbeidskraft til å fikse dem uten å ta fra noe annet. Skulle tro at det finnes nok av firma som er villige til å ta på seg denne oppgaven bare de får betalt. Vi er fortsatt i tiden da man må spare på blyanter og viskelær til elevene. Helt tragisk. Lenke til kommentar
investor Skrevet 24. mai 2009 Del Skrevet 24. mai 2009 Norge kan ikke bruke evig med penger innenlands uten å skape et enormt inflasjonspress.. Lenke til kommentar
Hamnli2 Skrevet 24. mai 2009 Del Skrevet 24. mai 2009 At skolene forfaller er ikke fordi vi mangler penger, men fordi vi mangler ressurser og arbeidskraft til å fikse dem uten å ta fra noe annet. Skulle tro at det finnes nok av firma som er villige til å ta på seg denne oppgaven bare de får betalt. Vi er fortsatt i tiden da man må spare på blyanter og viskelær til elevene. Helt tragisk. Ja, dette forsto du jo i det hele tatt. Lenke til kommentar
WarpX Skrevet 24. mai 2009 Del Skrevet 24. mai 2009 Norge kan ikke bruke evig med penger innenlands uten å skape et enormt inflasjonspress.. Propaganda fra den sittende regjeringen. Lenke til kommentar
investor Skrevet 24. mai 2009 Del Skrevet 24. mai 2009 Norge kan ikke bruke evig med penger innenlands uten å skape et enormt inflasjonspress.. Propaganda fra den sittende regjeringen. Les litt økonomi historie du... nok av eksempler. Her er et par Argentina, Spania på 1500-tallet ++... Det finnes maaaaange eksempler.. Som det blir nevnt dette er economics 101... Lenke til kommentar
thebull Skrevet 24. mai 2009 Del Skrevet 24. mai 2009 HERREGUD! (Orker ikke å lese hva folk har skrevet) MEN HERREGUD! Er den norske stat gnien? haha, dummeste jeg har hørt på lenge. Folk må skjønne hvor dyrt det er å drive et land og at de er LANGT i fra gniene tvert imot. De lumper ut u-hjelp til det ene fattige landet etter det andre. Litt for mye hvis du spør meg. Du mener kanskje at de ikke svir av Oljefondet på en gang? Og jeg er utrolig glad for at de ikke gjør det du må jo skjønne at Olje og gass lagrene våre en gang i fremtiden vil bli tomme, derfor er det viktig å ikke bruke opp alt med en gang. Men det er sant at Norge gir dårlig med eldre omsorg osv. jeg synes derfor man burde slutte å gi så mye U-hjelp (som uannsett ikke kommer frem) og investere det heller i eldre omsorg etc. (sikkert mye skrivefeil etc, har dårlig tid ) Lenke til kommentar
Hamnli2 Skrevet 24. mai 2009 Del Skrevet 24. mai 2009 Ja, uhjelp er forkastelig egentlig. Oljefondet brukes i dag til å blåse liv i firmaer og industrier som hjelper norsk økonomi. Dette hjelper mye mer en om vi bare delte ut en tusepeising eller to til alle i Norge. Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 24. mai 2009 Del Skrevet 24. mai 2009 Jeg syntes hele temaet er tåpelig. Vi er så bortskjemte at vi ikke vet hvor godt vi har det. Det er langt fra alle land man får de mulighetene vi har her til lands. Vær heller litt mer takknemlig for det du får... Men mye er selvsagt urettferdig ennå, og sånn kommer det uansett til å bli uansett hvem som vil styre dette landet. Men i fremtiden så vil kanskje bare de rike barna gå på gode skoler, og fattige barn på dårlige skoler, også her til lands. Og ikke snakk om det syke. Jeg håper inderlig ikke at det vil skje. Men det er alltid noen som klager og vil ha mere, og mere og mere, og mere... Og de blir aldri fornøyde... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå