Gå til innhold

Hvorfor er staten så gnien?

Anbefalte innlegg

Norge har ikke noe gjeld, og har et av verdens største oppsparte fond.

Men allikevel utrolig gnien på å bruke noe av de enorme pengene de tjener.

Dårlige skoler, dårlige veier, lang helse kø, høye skatt og avgifter for hver handling vi gjør.

Det politikerne sier er at Norge må spare penger til neste generasjon.

Men da lurer jeg på, hva med denne generasjonen?

Skal vi slite med falleferdige skoler, sykesenger på gangen, høye skatter og dårlig infrastruktur,bare fordi staten vil spare penger til neste generasjon?

Hva med å satse på skole, og helse slik at vi kan ha friske, sunne og godt utdannede mennesker,som kan bygge opp Norge som den staten den burde være

Oslo er jo bare en liten landsby i verdensammenheng.

Jeg betaler en høy skatt for å lønne politikere, og gi dem goder som bolig og tidlig pensjon, for at de skal gjøre en god jobb.

Men hva med vis jeg syns at dem ikke gjør en god jobb? Nei det driter dem i, men betale, det skal jeg uansett!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvorfor er staten så gnien?

Kanskje fordi Norge er spillegale. Og dermed blir første prioritet, å bruke oljefondet til å gamble på børsen. Så sier de som unnsyldning, så fint, at de skal spare det til neste generasjon.

Det blir som jeg hadde hatt mye penger på børsen, og gambler villt. Så hadde noen spurrt meg "hvorfor bruker du ikke av pengene dine?"....."eh,ø, nei fordi det er arven til mine barn." Men å gamble villt med arven til sine barn, høres lite betryggende ut"

Hvor mye var det Norge hadde tapt nå? Synest jeg hørte over halve oljefondet. Som visst nok er en formue av uante dimensjoner. Bortevekk på litt børs gambling.

...HEEY! Det kirkene våre råttner vekk, fordi staten sier de ikke har penger til maling eller å skifte råttne bord. Haha! Norge kommer til å råttne vekk, sammen med kirkene våre og Norges forsvar. Nato? Haha, når verdensfreden slår brister, har Nato andre ting å tenke på en lille Norge på vei til Nordpolen, som blir innvandert fra nord mot sør, av russiske hær troppen, marine fartøy langs hele norskekysten som bomber kystbyer, russiske bombefly og litt av hvert.

Tar dem hele Norge? Nei, tipper de er sånn passe fornøyde med halve nordre del av Norge. Å i det hele tatt komme i nærheten av det hissige kebab muslimene i Oslo, tror jeg russerene unngår. Da muslimene kan bli rasenes sure, visst russerene prøver å forhindre Muhammed Ali`s planer om å overta Oslo.

Og når lidelsene strømmer innover landet engang i fremtiden, da verdensfreden slår brister og Russland blir kåte på mer verdensmakt og status...da er nok veien kort til å ta en titt på den naive selvutnevnte skrytepave fredsnasjoen Norge som vet alt best. Med SV i spissen, som like gjerne ønsker å ligge ned hele forsvaret vårt.

Vi skulle ha brukt den halve delen av det gigantisk oljefondet, som ble spillt vekk på børsen, til å spikkre sammen ett heftigere forsvar, slik at Norge ikke ble så avhengig av andres land hjelp, visst vi skulle bli angrepet. Da ett solid og hefitg forsvar, ofte er avhengig for den fremtidige eksistens av ett land. Visst ikke er det stor sansynleghet at en før eller siden blir ett lett og fristende bytte, og dermed ikke lenger blir en så selvstendig nasjon. Som resulterer i at 17.mai går over i historien, da Norge engang var lykkelig, beruset og en langstrakt selvstendig nasjon...

Etter fred, kommer krig, men Norge er så naiv at de tror at etter fred så kommer fred. Er Norge dumme eller naive?

...når den dagen kommer, da fredens tid er forbi for denne gang, så tror jeg ikke vi skal rope om hjelp til Israel. Så mye dritt Norge slenger mot Israel sin rett til å forsvare eget land, mot fiender som aldri klarer å gi jødestaten fred.

Endret av IDF
Lenke til kommentar

Janern: Har du tenkt noen gang på at vi trenger arbeidskraft for å senke helsekøene, bedre infrastrukturen, bedre skolene, etc? Og at Norge har lav arbeidsledighet, og det er langt ifra mulig å hente arbeidsinnvandring for alt mulig.

Lenke til kommentar

Slik er det dessverre å bo i et voldsamfunn. Her tar de ingen hensyn og putter alle motstandere i fengsel. Oljefondet kunne blitt delt ut til alle innbyggere i stedet, det hadde vært mye mer fornuftig. Men nei, med SV i spissen kan dette bare bli verre og verre.

Jeg betaler en høy skatt for å lønne politikere, og gi dem goder som bolig og tidlig pensjon, for at de skal gjøre en god jobb.

Men hva med vis jeg syns at dem ikke gjør en god jobb? Nei det driter dem i, men betale, det skal jeg uansett!

Det er nettopp dette som er det store underliggende problemet med skatt. Det blir som å kaste en bunke tusenlapper ut av et vindu i motvind, noe vil komme tilbake inn vinduet, men masse bare forsvinner vekk i intet. Det er en evig sløs med penger. Jeg sier bare til deg, stem for å parti som er motstand av skatt :)
Lenke til kommentar

Staten er gnien fordi de ikke er opptatt av å løse hverdagsproblemer til folk. De er tydeligvis mer opptatt av å løse interne konflikter i deres eget parti og internasjonale problemer, fremfor norske interesser.

Jeg mener og tror at politikere sitt hovedmål skal være å føre en politikk for folk flest. Det folk trenger er bedre veier, skatte og avgiftsletter og et stort og omfattende politi som ikke henlegger den minste sak fordi de ikk har ressurser.

Lenke til kommentar

Dere har åpenbart ikke peiling på økonomi i det hele tatt. For det første så har vi ikke tapt noe som helst fra oljefondet før vi selger aksjene. For det andre så kan vi ikke dele ut oljefondet blant alle innbyggerne. Penger er ikke verdifulle på magisk vis, de representerer ressurser i samfunnet. At skolene forfaller er ikke fordi vi mangler penger, men fordi vi mangler ressurser og arbeidskraft til å fikse dem uten å ta fra noe annet. Å dele ut alle pengene vil ikke gjøre at vi får mer arbeidskraft og ressurser, det vil kun spre flere kroner rundt i Norge, som betyr at hver krone vil være verdt proposjonalt mindre. Ingen tjener noe som helst på å dele ut oljefondet slik.

Jeg er enig i at veiene skulle verdt bedre, skolene skulle vert fantastiske og alle skulle hadd superb legehjelp på kommando. Men om vi skal få til det så MÅ vi ta fra noe annet. Reduserer vi skatten får vi enda mindre ressurser som er statstyrt, og da vil vi enten miste kvalitet på det som er statstyrt eller så må vi fjerne statstyret av noe.

Vi kan privatisere alt, som de har gjort i usa, og da får du god kvalitet på alt. Men det kommer på bekostning, nemlig de fattiges bekostning. Når staten styrer så mye som den gjør så sørger vi for at godene blir fordelt blant alle i samfunnet, men om vi privatiserer alt så er det bare de rike som har råd, og de fattige blir enda fattigere. USA har i dag 30.000.000 mennesker som lever under fattigdomsgrensen, det er 11-12%. Det er konsekvensen av privatisering.

Lenke til kommentar

Så hva er det staten i det hele tatt gjør for de fattige her i landet? Hvorfor må folk gå på fattighuset for å få seg mat?

Hvorfor øker vi ikke bunnfradraget mye, slik at folk med inntekt på under 100 000 i året betaler langt mindre skatt enn de som har en stabil inntekt?

Hvorfor gjør man det ikke enklere for folk å starte egen bedrift?

Nei, sosialisme i praksis fungerer ikke slik at man "tar fra de rike" og "gir til de fattige". Isåfall måtte de som nesten ikke tjente noe, få penger inn på kontoen sin overført fra Røkke sin konto hver måned. Dette vil vært svært umoralsk måte å drive et samfunn på.

FrP er partiet for de svake i samfunnet, for de fattige, ikke SV og Arbeiderpartiet.

Angående SV, så ville ikke Norge hatt det oljefondet vi har idag dersom partiet hadde gjennomført sin klimapolitikk de siste 30 årene. Vi hadde omtrent ikke hatt oljeborring i det hele tatt, så takk gud for at sosialistene ikke har styrt så lenge.

Vi skal ikke privatisere ALT. Hver gang noen tar FrP sin politikk i forsvar, snakker dere om at de skal privatisere alt. Det er staten og de rød-grønne som privatiserer helsevesenet. Jeg er MOT klasseskille, men tror det går ann å finne en fin balanse mellom sentrum og høyresiden.

Endret av -FrittMenneske
Lenke til kommentar

Så lenge vi har et styre som vi har i dag basert på vold er det veldig bra at vi ikke bruker opp alle pengene, men hvis vi hadde endret til et liberalistisk styre der alt er privat kunne vi f.eks ha delt ut oljepengene til hele befolkningen. Hvem hadde tjent på det, jo folket. Et annet alternativ er og ha null skatt helt til oljepengene er vekk, etter selvfølgelig at alle forpliktelser er betalt, dvs pensjon o.l.

Forressten er pengene å regne som tapt når du sitter med et urealisert tap. Kursen i dag hvis vi skal selge er verdien i praksis og det vi må gå utifra.

Lenke til kommentar

Greit nok at dem ikke skal bruke alle pengene på oss, men da får de faen meg la oss betale mindre i skatt også! Latterlig høye skatter på enkelte ting, som bl.a nye biler. God grunn alene til å flytte til nabolandet.

Lenke til kommentar
Så lenge vi har et styre som vi har i dag basert på vold er det veldig bra at vi ikke bruker opp alle pengene, men hvis vi hadde endret til et liberalistisk styre der alt er privat kunne vi f.eks ha delt ut oljepengene til hele befolkningen. Hvem hadde tjent på det, jo folket. Et annet alternativ er og ha null skatt helt til oljepengene er vekk, etter selvfølgelig at alle forpliktelser er betalt, dvs pensjon o.l.

Les inlegget mitt er du grei.

Forressten er pengene å regne som tapt når du sitter med et urealisert tap. Kursen i dag hvis vi skal selge er verdien i praksis og det vi må gå utifra.

om vi selger i dag ja, men det har vi da ikke planer om? Det er god grunn til å tro at de aksjene som er investerte i vil vokse seg sterke igjen når finanskrisa er over, og norge kjøpte aksjer mens de enda dalte, så vi vil nokk tjene stort på dette om noen år.

Lenke til kommentar

Om staten hadde delt ut oljepengene til innbyggerne i stede, hadde hver innbygger fått omkring 16000 kroner hver. Dette er tall fra 2005, så det kan jo ha forandret seg litt, men ikke noe å bli rik av akkurat så tror jeg liker dem bedre der de er nå :)

Endret av M.H
Lenke til kommentar
Dere har åpenbart ikke peiling på økonomi i det hele tatt. For det første så har vi ikke tapt noe som helst fra oljefondet før vi selger aksjene.

Dette er nå ikke helt riktig. Aksjene i de firmaene som er gått konkurs er jo ikke solgt, men pengene er likevel tapt for alltid.

Det er heller ingen som vet om aksjene som er igjen vil stige til samme nivå som før, eller om enda flere bedrifter vil gå konkurs.

Sannsynlgvis får vi uansett aldri se noe til disse pengene uansett, for politikerne ser på det som sine penger, og de vil fortsette med å sløse dem bort på seg selv, og på sine tvilsomme prosjekter i utlandet for å kjøpe seg popularitet.

Lenke til kommentar

Det verste er jo å se hvordan de deler ut pengene også; Deler ut tusenvis av kroner i året til tusenvis av drittunger i stipend der 90 % bare bruker penga på fyll og dritt uannsett, og dette skatter vi for!? Latterlig.

Endret av MrLG
Lenke til kommentar
Det verste er jo å se hvordan de deler ut pengene også; Deler ut tusenvis av kroner i året til tusenvis av drittunger i stipend der 90 % bare bruker penga på fyll og dritt uannsett, og dette skatter vi for!? Latterlig.

Du tenker sikkert på studiestøtten.

Regner med at du har en kilde på den generaliserende uttalelsen din(?)

Lenke til kommentar

Ja, jeg syns det er dritkjipt at jeg faktisk får muligheten til å leve mens jeg studerer. Jeg og de fleste jeg kjenner må jobbe ved siden av studiene for å få endene til å møtes, så jeg syns kanskje du var en smule flåsete nå.

Lenke til kommentar

Mange av de stipendpengene fra Lånekassa er nødvendige. Det er ikke alle som får alt de vil av mamma og pappa, og ihvertfall ikke når økonomien dems er såppas lav at du får stipend. Noen er jo "heldige" og bor hos en av foreldrene som f.eks ikke jobber, og får slukt til seg 20k i året på dette, selv om man ikke trenger å være fattig.

Uansett, Norge: Vi kommer til å drite oss skikkelig ut, en vakker dag. Skikkelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...