Papirkurven Skrevet 14. mai 2009 Del Skrevet 14. mai 2009 (endret) Jaja.. Idag morres da jeg skulle kjøre til jobb skjedde det noe med bilen min. Da jeg startet den og skulle kjøre i reverse hørte jeg en hælvettes til lyd fremme på bilen. Var akkurat som om noen slo med en hammer på panseret. Så jeg satt den i 1. giret og kjørte videre, men ikke faen om lyden kom bort. Så jeg gikk ut av bilen for å sjekke om hjula var løs eller noe.. Føltes nesten slik ihvertfall. Jeg snudde og kjørte hjem og tok bilen til muttern istede. Nå iste da jeg kom hjem fra arbeid, tok jeg en liten kjøretur igjen for å prøve og finne ut hva det kom ifra. Kjørte veldig sakte og det donket og small som bare det! Bestefar sto og så på mens jeg kjørte og han mente at hjulelageret til fremmdekket var gåent siden hjula ristet da jeg svinget og kjørte. Da jeg kjørte bilen nedover igjen, slo jeg av tenninga for å sjekke da. Men da kom denne ulyden vekk. Dette skjer altså kun da motoren går.. Da pappa såg på bilen, han mente da at 4x4 var gåen (NOE JEG IKKE HÅPER PÅ.. koster 25000 for å repare) Dette er altså en... Ja, jeg vet det er en dritt bil, Opel Calibra 1992 2.0l 4x4. Motoren har gått 110000, så den er ihvertfall i god stand. Tror jeg. Min teori er at det har noe med servoen og gjøre, siden dette kommer frem bare da motor går. Bestefar mente det var hjul lageret. Pappa mente det va 4x4. Hva tror dere det kan være? Det er så TYPISK at dette skal skje nå.. en DAG før jeg skal bestille meg sydentur.. Takker så tusen for svar! Endret 14. mai 2009 av Svartasmeden Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 14. mai 2009 Del Skrevet 14. mai 2009 Om den forsvinner når du slår av tenninga, må det være noe med motoren eller girkasse. Når du skrur av tenninga så trykker du ikke inn clutch eller noe sånt? For meg så høres det ut som høl i eksosmanifoil eller noe sånt om du hører det kun med tenning på. Hva skjer når bilen triller i gir uten tenning? Lenke til kommentar
Papirkurven Skrevet 14. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2009 (endret) Når motoren går og jeg triller den i fri da kommer den smellinga, eller vist jeg kjører helt vanlig. Vist jeg slår av motoren, og triller den i fri, kommer ikke lyden. Endret 14. mai 2009 av Svartasmeden Lenke til kommentar
Bjarki Reinisson Skrevet 14. mai 2009 Del Skrevet 14. mai 2009 The end. Helt klart. Opel 4x4 + at det er calibra er ikke bra.. Lenke til kommentar
eab Skrevet 14. mai 2009 Del Skrevet 14. mai 2009 Du må nok finne ut litt mer om ulyden dersom man skal prøve å hjelpe. Kommer lyden når bilen står på tomgang? Kommer lyden når det er belastning i drivverk? Øker frekvensen med turtallet? Øker den med farten? Akkurat hvor kommer lyden fra? Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 14. mai 2009 Del Skrevet 14. mai 2009 Da er alt etter motor utelukket, dvs girkasse og drivverk generelt siden den er der når du riller i fri også. Da må det være noe riv ruskende galt med motor. Enten noe feil på tenning, hull i eksos manifoild, deffekt rådelager. Du må nesten bare åpne panseret og lokalisere nærmere. Lenke til kommentar
Papirkurven Skrevet 15. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2009 (endret) Vist det har vært drivverket til 4x4 som har gått til fyken.. Hvordan har bilen reagert da? For dette er en veeldig svakhet i disse bilene, og er litt redd for at det kanskje kan være det. Men det er litt rart at smellinga kommer bort da motoren er slått av.. Da jeg åpnet panseret og såg neddi der så såg jeg ikke noe "merkelig", bortsett fra at det ser ut som om det har kommet en lekasje eller noe ifra motoren. Er et rør som går fra tåppen til motoren og ned til der den oljepinnen du sjekker olja på ligger, og det har runnet olje ned på tenningspluggen, vist jeg såg rett. Har ganske så lite peiling på bil og. Endret 15. mai 2009 av Svartasmeden Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 15. mai 2009 Del Skrevet 15. mai 2009 Kanskje det er problemet, bilen går ikke på alle sylinderne, ta ut den tennpluggen med olja rundt og tørk reint. Sjekk at tennplugghetta ikke er full av olje. Lenke til kommentar
Papirkurven Skrevet 15. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2009 Men tingen er at jeg vet ikke om det er en tennplugg. Legger til et bilde som viser hvor jeg mener det lekker: I den ringen jeg tegnet så er det et rør rett over pluggen. Det er fra denne det har lekket olje. Håper VIRKELIG dette er probleme. Da blir jeg glad. Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 15. mai 2009 Del Skrevet 15. mai 2009 Det der "røret" er tennplugg hetta. Dra denne rett av. Så trenger du en tennplugg nøkkel eller hylse for tennplugger hvor du skrur den ut. Bytt eller gjør rein tennpluggen. Kommer olja rett ovenfor her, så er pakningsmassen som brukes der utett. Så da må du prøve å finne noe du kan tette med der uten å skru opp, da du vil måtte løsne hele toppen ellers. Motoren så jo skinnende ren og fin ut iallefall Lenke til kommentar
Papirkurven Skrevet 15. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2009 Hehe, hadde det bare vært motoren min. Bilen ble tatt til verksted før jeg rakk og komme hjem fra arbeid idag, så jeg fikk ikke sett på den. Får vell vente til mandag for å høre hva de har og si. Lenke til kommentar
Papirkurven Skrevet 19. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2009 Yess... Da har jeg snakket med bil verkstedet. De sa at det var noe i girkassa og 4x4 som var gåent. Det jeg var redd for. De nevnte og at hjulelageret og driverket på det ene framhjulet og var gåent. Så bilen havner vell på dynga. Bilen varte ikke i 1år engang siden jeg kjøpte den. Og jeg betalte over 40k for den. Det ALLER dummeste kjøpe jeg har gjort i hele mitt liv! Lenke til kommentar
Virion Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 Legg den ut på finn, du får mer enn vrakpant for denne. Er nok av mennesker som fikser dette i løpet av en helg . Lenke til kommentar
Papirkurven Skrevet 19. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2009 Motoren er jo i relativt god stand og (Har kjørt 110000), så noe får jeg sikkert for den og. Men jeg har null peiling på hva bilen er verdt nå. Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 Fikk du noe prisanslag på hvor mye det ville koste da? Du kan jo eventuelt ta med bilen til et annet verksted i tilfelle de skulle ta feil. Lenke til kommentar
Papirkurven Skrevet 19. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2009 Han sa det kom vertfall ikke under 30K. Bare å fikse denne 4x4 koster rundt 25K. Lenke til kommentar
eab Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 Sånn er det å ha bil når man ikke kan skru selv... Lenke til kommentar
gxi Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 .. er vel ikke akkurat mange som tenker på den (mulige økonomiske) negative siden ved 4-hjulsdrift på kjøpstidspunkt. Lenke til kommentar
eab Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 .. er vel ikke akkurat mange som tenker på den (mulige økonomiske) negative siden ved 4-hjulsdrift på kjøpstidspunkt. Dette er jo egentlig et kjent problem på vectra/calibra 4x4, så å trekke alle firehjulsdriftsystemer under samme kam blir feil. Jeg stemmer for at trådstarter setter seg ned, leser alt han kommer over ang. opel sitt 4x4-system, feilsøker og finner ut nøyaktig hva som er feil. Så handler han inn deler og inviterer noen kompiser til å skru bil. Brukt fordelingskasse koster ikke allverden. Lenke til kommentar
Papirkurven Skrevet 19. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2009 (endret) .. er vel ikke akkurat mange som tenker på den (mulige økonomiske) negative siden ved 4-hjulsdrift på kjøpstidspunkt. Dette er jo egentlig et kjent problem på vectra/calibra 4x4, så å trekke alle firehjulsdriftsystemer under samme kam blir feil. Jeg stemmer for at trådstarter setter seg ned, leser alt han kommer over ang. opel sitt 4x4-system, feilsøker og finner ut nøyaktig hva som er feil. Så handler han inn deler og inviterer noen kompiser til å skru bil. Brukt fordelingskasse koster ikke allverden. For å si det rett ut så har jeg bare lyst til å få bort denne bilen fort som faen. Har ikke vært noe annet en en problembil siden jeg kjøpte den. Planen var å selge den nå i sommer, men dette måtte jo skje selvfølgelig. Ja, jeg viste at 4x4 på calibra var noe drit, og jeg har vært veldig forsiktig med kjøringen. 8v motorene på calibra skal vist være veldig solide motorer, og den har ikke gått mere enn 110000, så den er vell verdt noe. Samt at mye annet på bilen er i veldi god stand. Så jeg skal se hvor mye jeg får for den som delebil, for ikke faen om jeg gidder og skru på denne. Endret 19. mai 2009 av Svartasmeden Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå