Gå til innhold

[Løst]Spørsmål i valg av komponenter/PC for en nybegynner.

Anbefalte innlegg

Først vil jeg takke alle som har lagt ned stort arbeid i å spre deres kunskaper slik at det drypper litt kunnskap på meg også.

Har lest gjennom de siste dagers relevante innlegg med stor iver. I den forbindelse kommer jeg nok til å gå for en av løsningene forespeilet i følgende meget gode artikkel:

Anbefaling: Stasjonær PC i alle klasser.

Men det dukker naturligvis opp endel spørsmål: (Beklager om disse spørsmålene er "nøttete" men trenger litt hjelp for å forstå dette.)

1. "Arbeidsstøy" fra PC? Har med bakgrunn i egen økonomi en liten leilighet. I den forbindelse er det sikkert at PC blir stående i stuen. Hva kan gi pekepinn på støyforhold hos en PC, både når den er påslått og når jeg spiller? (Gamle PC'en bråker så mye at folk spør om jeg er ute å kjører bil om jeg er i nærheten av PC'en og noen ringer..)

2. Skjermkort? Utrolig mange skjermkort å velge i gjør at jeg blir svimmel bare av tanken. Derfor har jeg søkt hjelp i trådene her. Følgende er nevnt med noenlunde rosenrød skrift..

- HD 4890

- HD 4770

- GTX 275

Under disse skjermkortene finnes det utallige versjoner av forskjellige "merker" så som ASUS, XFX, SAPPHIRE og ATI RADEON. Har dette noe å si? Er det samme innhold bare forskjellige tilbydere eller kan en her kjøpe katta i sekken?

Når jeg med "utrent øye" ser på informasjonen rundt eksempelvis GTX 275 og HD 4890 ser de utrolig like ut. Litt minneforskjell men ellers de samme funksjoner. Er det slik at et er bedre en det andre eller er det en smaks sak?

Så kommer dette med 2 x skjermkort? Regner med at det er en fordel, men betyr det noe for bruker med tanke på brukergrensesnitt? Er dette noe som må jobbes med for å kunne fungere? Eller er det å sette det opp på en god måte så er det gjort?

Regner også med her at HD 4770 x 2 er valgt grunnet pris. Og at det i utgangspunktet ikke skulle være noe i veien for å benytte HD 4890 x2 om lommeboken var tykk.

3. Operativ system og programvare? Ikke dekket under Anbefaling: Stasjonær PC i alle klasser men trengs. Hva anbefales og hvilken prisklasse for å få totalbehovet dekket?

- 64 bits operativ system? Hva bør en gå for (aner ikke hva dette vil si men må ha det for å utnytte RAM ettersom jeg har skjønt).

- Annen programmvare som trengs? (tenker da ikke på office etc etc)

4. Bygge selv. Er dette noe for glade amatører eller bør en ane hva en gjør før en starter med splitter nye komponenter?

På forhånd takk!

MVH

Leo I

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan ihvertfall prøve å svare deg på de to siste punktene dine:P

Jeg ville ikke brukt penger på et operativsystem nå, før Windows 7 kommer for fullt i november. Kan evt. overleve på betaer frem til det, hvis du ikke har XP liggende. Når du skal kjøpe ville jeg gått for 64bit. Personlig kjører jeg også Norton Internet Security, men mange vil hevde at AVG og andre gratisprogrammer funker like fint:P Videre er det jo bare en smaksak. Jeg bruker mye Photoshop, Indesign og Dreamweaver så jeg har kjøpt disse også:p

Vil absolutt anbefale deg å bygge selv. Det er ikke vanskelig i det hele tatt, og det finnes mange sider på nettet som kan hjelpe deg, også på norsk. Du får også mye mer for pengene.

Lenke til kommentar

1. Det er viftene i PC'en som bråker, og disse er igjen avhengig av varmeutviklingen i komponentene. Noen vifter er stillegående, mens andre støyer som udyr. Ofte er de minste viftene de hissigste, da de må kjøre på et høyt turtall for å dytte unna nok luft. Om du velger komponentene selv kan du undersøke tester og brukererfaringer av disse for å avgjøre hvor stort støynivået er. Den største synderen er oftest skjermkortet, dernest viften på prosessorkjøleren osv. Dette relaterer også til spm 2.

Det er også ting du selv kan gjøre for å holde støynivået nede. Forumet har en egen underkategori kalt støydemping som kan være verdt å lese litt i om du vil vite mer.

2. For å vite hvilket skjermkort du trenger må du tenke over hva du skal bruke PC'en til. Skal du spille spill, i såfall hvilke? Noen skjermkort yter bedre i enkelte spill enn andre. I tillegg bør du vite på hvilken oppløsning du spiller og om du liker mye "eye-candy" i grafikken, eller om det holder å kjøre ting på middels grafikk. Dermed er det noenlunde umulig å anbefale et skjermkort uten å vite bruksområdet først. Når det gjelder HD 4890 og GTX275 konkret yter disse så og si like bra.

Når det gjelder de ulike leverandørene så er det vanligvis ikke store forskjeller. De fleste gir ut en standardutgave av kortet, og noen gir senere ut modifikasjoner. Disse kan være en ny kjøler som er installert som feks kjøler bedre, lager mindre støy eller begge deler. Det er også vanlig med ferdig overklokkede kort, som også vanligvis kommer med en bedre kjøler. Finn først ut hvilket skjermkort som passer best til ditt behov, så kan du lete deg fram i de ulike versjonene. Forumkategorien skjermkort kan være til stor hjelp.

x2 skjermkort er i prinsippet to skjermkort i crossfire. De kommer ferdig som ett kort. Men det går også an å få tilsvarende ytelse ved å kjøpe to separate (like) skjermkort og kjøre disse i corssfire, så lenge hovedkortet støtter dette. Vet du ikke hva crossfire kan du prøve å google det.

3. Skal du ha 4GB RAM eller mer så må du ha 64 bits operativsystem. Win 7 RC kan brukes (gratis) i et år, så kan du heller kjøpe fullversjonen når det kommer ut før jul en gang.

Det meste av annen programvare finnes det gratisutgaver av. Vil anbefale Avira Antivir (gratisutgaven) som antivirusprogram.

4. En bør vite litt hva en gjør før du behandler komponenter som er verdt noen tusen, men det er ikke så vanskelig. Liker du lego eller å bygge modellfly så er dette midt i blinken :) Det finnes mange guider på nettet. Her er en HW har laget på norsk; Link. Så går det alltid an å spørre på forumet om det er noe du lurer på.

Håper det besvarte spørsmålene dine. Lykke til med sammensettingen av PC'en din :)

Endret av pro_odeh
Lenke til kommentar
Når jeg med "utrent øye" ser på informasjonen rundt eksempelvis GTX 275 og HD 4890 ser de utrolig like ut. Litt minneforskjell men ellers de samme funksjoner. Er det slik at et er bedre en det andre eller er det en smaks sak?

Etter å ha lest litt tester virker det som om HD 4890 bråker mye mer enn GTX 275, noe som er et ganske viktig ankepunkt for min del. Hvis dette stemmer, og de koster omtrent det samme og yter omtrent det samme faller valget på GTX 275 hos meg.

Endret av Slikape
Lenke til kommentar

Etter å ha lest litt tester virker det som om HD 4890 bråker mye mer enn GTX 275, noe som er et ganske viktig ankepunkt for min del. Hvis dette stemmer, og de koster omtrent det samme og yter omtrent det samme faller valget på GTX 275 hos meg.

Ville heller tatt GTX 285 :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...