caraghi Skrevet 14. mai 2009 Del Skrevet 14. mai 2009 jeg jobber på et lager, der er det satt opp tyverikameraer rundt byggningen. i går var det noen som jobbet kveld som gjorde litt dumme ting, utenfor der kameraene er satt opp. men viste ikke de hadde lov til og se på disse, er skiftarbeid her på lageret. var oppe i dag og fikk beskjed om at de hadde sett på kameraene og tok enkelte på det. men føler veldig at vi blir overvåket når vi jopbber kveld nå, alle føler det. det er jo bare snakk om 2 stk som gjorde noe dumt men ikke noe ulovelig eller no sånt, bare litt sløsing av arbeidstid:P finnes det er lov på dette? håper noen lam hjelpe oss her. litt kjedelig og føle oss overvåket hele tiden, Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 14. mai 2009 Del Skrevet 14. mai 2009 I utgangspunktet skal man ha saklig og særskilt behov for å sette opp fjernsynsovervåkning, jf personopplysningsloven og -forskriften. Men når det først er til stede har jeg ikke hørt om noen bedrifter som er blitt dømt for å irettesette ansatte som blir tatt på film, så lenge overvåkningen ikke er kontinuerlig. Lenke til kommentar
susann Skrevet 14. mai 2009 Del Skrevet 14. mai 2009 Saklig grunnlag er til stede. De har kameraer for å kontrollere tyveri, inbrudd o.l. Disse blir regelmessig kontrollert. En arbeidsgiver kan sette opp kameraer som han vil (unntatt pauserom), så dere har nok desverre ingenting dere skulle ha sagt her. Jeg jobber selv et sted hvor du blir tapet hver eneste lille vinkel. Litt ekkelt fra begynnelsen, men blir fort vant til det Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 15. mai 2009 Del Skrevet 15. mai 2009 (endret) å sette opp kamera "som man vil" er da ikke i tråd med datatilsynets anbefaling iallefall, de anbefaler færrest mulig kamera og det at man utreder andre mulige løsninger før man setter opp kamera(regner med det er blitt gjort her). man skal heller ikke bruke kamera for å overvåke ansatte. som oftest så vil videobevis som blir tatt opp og brukt av en som driver en butikk bli avvist som bevis i retten vis den ikke er gjort i samtykke med offentlig instans som f.eks politiet. å gå gjennom filmen fra overvåkningskamera uten videre god grunn(herunder tenker jeg f.eks ran eller tyveri) på en slik arbeidsplass kunne sees på som overvåkning av de ansatte mener jeg. det er ikke normalt å bare se gjennom nattens film for å se om det har hendt noe, vis ikke man mistenker et tyveri, ran, underslag e.l. Må si slik jeg oppfatter saken er det en leder med litt lite å gjøre på jobb som heller kikker på overvåkningen en å jobbe kilde(litt nede på siden er det 3 dommer fra høyesterett ang dette. vis dere føler dere overvåket på jobben, kan du 1. Ta det opp med sjefen 2. Ta det opp med tillitsvalg/verneombud 3. Send en mail til datatilsynet og forhør deg om slik bruk av kamera er lovstridig e.l. sist men ikke minst en link til datatilsynets side om kamera overvåking, Kameraovervåking – en veileder Endret 15. mai 2009 av stich_it Lenke til kommentar
Wackamole Skrevet 16. mai 2009 Del Skrevet 16. mai 2009 Arbeidsgiver har vell kun lov til og sette opp tyveri kamera, og disse skal ved ingen omstendighet brukes til overvåkning av ansatte, overvåkningstapene skal kun brukes når et tyveri, eller noe krimminelt har foregått, slik som underslag, ran o.l. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå