Kenneth Solfjeld Skrevet 14. mai 2009 Del Skrevet 14. mai 2009 Jeg har tenkt å få plottet noen av mine bilder i ca. 70cm på lengste side. Uten interpolering får jeg 155ppi, noe som må være helt på grensen til det akseptable. Med interpolering får jeg selvsagt 300ppi, som i følge mange er et must! Enkelte av bildene er croppet, noe som gjør interpolering helt nødvendig for å oppnå denne størrelsen med akseptabel oppløsning. Hvilken metode er best, og hvor mye taper man egentlig på bildekvaliteten? Lenke til kommentar
Kenneth Solfjeld Skrevet 16. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2009 ***BUMP*** Jeg kan spørre på en annen måte. Er det noen av dere som interpolerer, og hva slags erfaringer har dere gjort dere som er verdt å få med seg? Hvilke teknikker kan anbefales. Er det noen tilleggsprogrammer som må tas med i beregningen? Fant en annen tråd om temaet Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 16. mai 2009 Del Skrevet 16. mai 2009 (endret) Du kan vel bruke et hvilket som helst bilderedigeringsprogram til å interpolere ekstra piksler, men du vil selvsagt ikke skape nye detaljer som ikke er der fra før. Det sagt, selv om man kan gjøre mye i et redigeringsprogram, er det ofte at spesilaprogrammer/plugins gjør en bedre jobb. En plugin som for mye skryt er Genuine Fractals fra OnOne software, men krever at du har Photoshop, Elements, Lightroom eller Aperture, da jeg ikke tror det er et selvstendig program. Endret 16. mai 2009 av Thunderhead Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå