Gå til innhold

Blizzard planlegger en ny verden (PC)


Anbefalte innlegg

Greit at du kjøper det du vil. Utviklerne driter langt i det. De trenger penger og slik dagens situasjon er med piratkopiering er det i MMO penga ligger nettopp fordi alle MÅ kjøpe spillene. Det betyr ikke at det er det folket vil ha, det betyr bare at her tjener de mest penger. Dette er i siste instans alle oss sin skyld som laster ned spill uten å betale for oss. Og hvem bryr seg om du har mange penger? Det er en dråpe i havet. :roll:

 

1) Alle MÅ ikke kjøpe spillene. Jeg kjøper for eksempel ikke spillene.

2) Dette handler ikke om meg. Jeg er bare en av millioner av kunder. Dette handler om at jeg er en helt vanlig, typisk mann i tredveårene som er kanskje den mest betalingsvillige markedsgruppen for spill. Dersom de ikke leverer produkter som en typisk person i den mest betalingsvillige markedsgruppen er interessert i, så vil det si at de gir opp en særdeles stor andel av underholdningsmarkedets økonomiske potensiale. Da kan de legge skylda på pirater så mye de bare vil, det er likevel deres egen avgjørelse. De skal ikke tilpasse seg meg. De skal tilpasse seg markedet, og "jeg" representerer en andel av dette fordi det faktisk finnes mange som ikke er tiltrukket at MMO. Det var jo også derfor jeg sa noe her, fordi en person ikke ønsket denne type spill, og ble avfeiet med at "MMO er eneste måten å tjene penger på". Nei, MMO er ikke eneste måten å tjene penger på. Til og med CD-bransjen tjener masse penger. Til og med i den delen av CD-bransjen som ikke legger DRM på CD'ene sine tjenes det penger.

 

Dersom en milliard ungdommer piratkopierer så spiller det ingen rolle dersom ikke disse ungdommene likevel var betalingsvillige. Men de av oss som lever med tid som den mest dyrebare ressursen, betaler svært gjerne både for film, musikk og spill dersom produktene er attraktive for oss og vi sparer tid og energi på å bruke de offisielle kanalene.

 

Dette var prinsippet. I praksis så har de jo IKKE sluttet å lage andre produkter, og derfor har de varer jeg ønsker å kjøpe. Men en påstand om at "MMO er eneste måten å tjene penger på", vel. Det er rett og slett vås.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er jeg rimelig sikker på at din markedsgruppe allikevel er i stort mindretall. Uavhengig av om dere har kjøpekraft eller ikke. Sett at i en gruppe på 100 spillinteresserte personer er en gruppe på 15 av disse i din markedsgruppe. De resterende 85 piratkopierer men kjøper enkelte spill og eksempelvis mmo. Da skal bare 16 eller flere av disse kjøpe et spill for at det skal lønne seg å lage et spill som "du ikke kunne tenke deg å kjøpe". Og en annen ting; fins det ingen 30-åringer som spiller MMO-spill? Det finnes dessuten mange unge mennesker som også svært gjerne betaler for både film, musikk og spill dersom produktene er attraktive.

 

edit: svarte før du hadde edita, men endrer ikke noe. Og btw: jeg er ikke for at de skal lage mer MMO, singleplayer ftw!

 

Det er jo klart at man tjener penger ved å lage spill uten drm også, men sannsynligvis ikke på langt nær like mye som ved å lage populære spill som må kjøpes for å kunne brukes. Se eksempelvis wow som har en enorm brukerbase. Sier seg selv at de foretrekker å lage den typen spill da.

Endret av EB_Veyron
Lenke til kommentar
Nå er jeg rimelig sikker på at din markedsgruppe allikevel er i stort mindretall.

 

Nei, det er faktisk de eldste generasjonene av folk som har vokst opp i informasjonsalderen som er kjent som de som bruker mest. Og det er like mange 30-åringer som tilbringer livet foran datamaskinen/Xboxen som det er tenåringer.

 

McFarlane, 2006: " Dataspillerens gjennomsnittsalder er nå 30 år og er stadig økende. Vi ser også størst vekst i gruppen kvinner over 40 år. I gruppen unge menn i alderen ser vi overraskende nok en tendens til mindre aktivitet, men dette stiger igjen etter fylte 25 år. Noe uhøytidelig mener McFarlane at denne "drop-off" effekten kan skyldes at menn mellom 18 og 25 for alvor oppdager kvinner og alkohol, men så finner ut at det ikke var så morsomt likevel."

 

Dersom du trodde at jeg sa at alle menn i 30-årene er uinteressert i MMO, har du lest innlegget mitt veldig raskt eller veldig skeivt. Jeg sa vel heller ikke at bare 30-åringer er uinteressert i MMO. Jeg sa i alle fall ikke at min lønnskonto er Blizzards eneste inntektspotensiale. Jeg sa at en stor del av markedet er interessert i andre produkter. Dersom Blizzard har mer å tjene på produkt M framfor produkt S, skal de velge produkt M. Men de bør ikke gjøre seg så avhengig av produkt M at deres eksistens er avhengig av at produkt M blir en smash hit. Funcom har for eksempel hatt kun begrenset suksess med deres produkt M, mens de bygde sitt økonomiske fundament på produkt S.

 

Dersom det neste produkt M fra Funcom bomber, så sliter Funcom økonomisk. Det er derfor et poeng at de da ville slitt økonomisk selv om det ligger store urealiserte verdier i et markedssegment som de opprinnelig kom fra.

Lenke til kommentar

Forøvrig sies det at MMO faktisk er spesielt interessant for å treffe nettopp min gruppe, tall fra The Daedalus Project, tolket av N.U. Myklebust:

 

"Det er også verdt å legge merke til at selv om gjennomsnittsalderen for MMORPG er 26 år, er bare 25% av disse tenåringer, mens det tilsvarende tallet for dataspill generelt er 35%. Dette gir en indikasjon om at MMORPG er spesielt interessant når det gjelder å

treffe segmentet menn mellom 18 til 34 år."

 

Så dette segmentet utgjør slett ikke en dråpe i havet, det er faktisk et kjernesegment for f.eks. Blizzard.

Lenke til kommentar
Se eksempelvis wow som har en enorm brukerbase. Sier seg selv at de foretrekker å lage den typen spill da.

 

Nå er/var vel WoW i utgangspunktet et svært interessant produkt! Og siden det og AO var tidlig på markedet, så var det også enkelt å skape store brukermasser. Denne suksessen har jo vist seg vanskelig å replisere etter at konkurransen ble større.

 

Det er klart, man kan tjene VELDIG mye penger på MMO. Men det er ikke mange som har klart det.

Lenke til kommentar
vist de alikevell skal velge noe med magi er jeg en stor tilhenger av vampyrer. jeg har ennå ikke sett et spille som har fått det godt til med vampyrer. der er det mulig å hente mye fra spill som "assassin's creed".

 

Er enig i den, kunne tenkt meg noe med vampyrer, eller middelalderen opplegg.. :) håpe håpe :)

Lenke til kommentar

Bare de ikke lager et "World of Grindcraft" til så er jeg fornøyd, World of warcraft er blitt mye bedre men starten av spillet til Wrath of the LIch king var så ufattelig grind preget at det gjorde vondt.

 

Håper dog at de lager et litt mer "moderne" spill ja, kunne vært litt interesangt. Men om de kan lage et gjennomført og bra fantasy miljø så sier jeg ikke nei takk til det heller, kan og bli morsomt.

 

Futuristisk, Blizzard, nytt. Hm, noe Starcraft inspirert? :hmm:

Lenke til kommentar

Vanskelig å se for meg noe StarCraft-lignende som mmorpg.

 

Da vil jeg heller se noe som likner på Star Wars eller Mass Effect. De har mye mer politikk osv. involvert. StarCraft handler mer om store brutale kriger mellom 3 raser. Passer RTS-sjangeren litt bedre synes jeg.

Lenke til kommentar

Inspirert, ikke direkte Starcraft, litt forskjellig der. Blizzard har brukt elementer fra Diablo i world of warcraft (kombo poengene til Rogues f.eks) så det er ikke ukjent at Blizzard bruker inspirasjoner fra deres andre spill i nye spill. Warcraft Adventures f.eks inspirerte mye til hero klasser i Warcraft 3 og opprinnelig skulle Warcraft 3 være et RPG spill men kameravinklene fungerte ikke i forhold til Blizzards forventninger så det ble et RTS med klare RPG elementer. Enkelte oppdrag i Warcraft 3 er tilnærmet rene RPG oppdrag (f.eks Tomb of Sargeras).

 

Så det er ikke direkte ukjent strategi av Blizzard, og jeg tror de blir å bruke elementer fra tidligere spill som inspirasjonskilde for nyere spill og dette blir om så ikke direkte å skinne gjennom men i alle fall vises i deres nye prosjekt.

Lenke til kommentar

altså, et mere moderne spill.... mere moderne MMO spill? jeg ser for meg det som veldig vanskelig :p iallefall om det skal være bra, kan jo ikke lage sånn CoD lignende greier, at du ikke løper rundt og kan drive RP, men konstant pvp. går bare ikke... og ser ikke for meg et spill der man løper rundt i byen med en basooka på ryggen og skal bort å skyte en monster bil med den....

Lenke til kommentar
Vanskelig å se for meg noe StarCraft-lignende som mmorpg.

 

Da vil jeg heller se noe som likner på Star Wars eller Mass Effect. De har mye mer politikk osv. involvert. StarCraft handler mer om store brutale kriger mellom 3 raser. Passer RTS-sjangeren litt bedre synes jeg.

dette hadde ikke gjort noe. et MMO der man muligens må bruke hodet litt. er det lov? :hmm:

 

Til dere over som klager på at det ikke kommer flere "alene" spill.. aka Offline spill, så må jeg bare spørre om har noen av dere hørt om det spillet kalt Diablo 3? :p

ordet du leter etter er "sigleplayer". det er et gammelt ord. mye brukt i ur-tiden også kjent som 90-tallet..

 

ellers er jeg enig :)

Endret av 2ball(s)
Lenke til kommentar

Samme hva slags setting det er så vil jeg tro det blir bra. Jeg bryr meg ikke så mye om det er Alver eller ET jeg dreper så lenge spillet har kvalitet, og selv om jeg aldri har vært særlig opptatt av hverken Warcraft eller Starcraft så går det nesten ikke an å beskylde Blizzard for å lage dårlige spill.

 

Nå er det en hel del ting med WoW som gjorde at jeg etterhvert ble lei men jeg hadde det masse morro inntil en stund før første expansion. Det jeg desverre merket i etterkant var at jeg ikke bare var lei av WoW men hele konseptet som sådan. Så jeg har ikke klart å finne noen andre mmos særlig interessante etter at jeg la bort wow. Derfor synes jeg det høres spennende ut med noe nytt.

 

Per i dag så har jeg kun 3 mmos på "radaren";

 

Blizzards nye prosjekt, The Secret World og Star Wars: The old Republic.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...