Gå til innhold

Problemer med min clock av E6750

Anbefalte innlegg

HEI!

Jeg hadde kjørt min Intel Core 2 Duo E6750 @ 2,66GHZ på 3,5 GHZ i ca 3 måneder. Med dette hadde jeg ett par sugne minne-brikker som kjørte en klokkefrekvens på 667MHz. Dermed måtte jeg kjøre LINKED. men alt gikk jo bra? helt konge stabilt og ingen ting i veien! :dontgetit:

Men jeg hadde lyst på mere ytelse, så jeg kjøpte Mushkin DDR2 4GB extreme Performance 1066MHz ( 5.5.5.15 )

Jeg tok ut de gamle, og satte i disse nye flotte brikkene! :yes:

Når jeg bootet opp sto det 3,5GHZ CPU, og 798 MHZ minne. Jeg gikk inn i BIOS og satt på LINKED ( minne og CPU )og satte dividor til AUTO! jeg gikk opp til 3,2 GHz, og fikk en MHz på minne som sa 960 MHz. jeg tenkte; hmm, vi kan vell prøve dette først? Men neida, pcen fryser med en gang! jeg prøver å finne en bra "Setting" i 2 timer, men pcen fryser på alle forsøk til nå! :(

Og - ja. Nå er det mange som tenker: "OHH. Herregud! han tenker jo ikke på Volten på Minne!" :thumbdown:

- Joda, volten er satt til 2,1 V, og på specs på brikkene står det V fra 2-2.1V! :hmm:

Jeg trenger hjelp til å finne ut hva som er feil! :hmm:

ASUS P5N-D er Hovedkortet mitt hvis noen lurte på det under veis! Og jeg fant fort ut at hvis jeg skulle ha mere en 800MHz på brikkene så må jeg overklokke!

Martin

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har fått et "Någe" lunde stabilt system nå!

3475 MHz CPU nå.. men må sette ram til 800MHz! HK'et mitt suger, så jeg kan ikke overstige 800MHz!

men vcore er faktisk oppe i 1.504! kan ikke gå under uten error i prime!

noen som har erfaringer?

Specs i signaturen min!

Endret av MartinSkjei
Lenke til kommentar

Har også selv opplevd en del problemer med asus kort i det nedre prissjiktet. Var svært plaget av ustabiliteter og dårlig klokk da jeg hadde mitt asus kort. At ditt kort har nforce brikkesett gjør heller ikke saken bedre. Prøv å sett divideren manuelt til 1:1 og sett timings til auto og se hva som skjer. Gi gjerne litt ekstra spenning til brikkene også, så er du sikker. prøv å mat de med 2.2v. Evt kan du også prøve å øke spenninga til northbridge og se om det hjelper på noe i det hele tatt.

Endret av Brian
Lenke til kommentar
Har også selv opplevd en del problemer med asus kort i det nedre prissjiktet. Var svært plaget av ustabiliteter og dårlig klokk da jeg hadde mitt asus kort. At ditt kort har nforce brikkesett gjør heller ikke saken bedre. Prøv å sett divideren manuelt til 1:1 og sett timings til auto og se hva som skjer. Gi gjerne litt ekstra spenning til brikkene også, så er du sikker. prøv å mat de med 2.2v. Evt kan du også prøve å øke spenninga til northbridge og se om det hjelper på noe i det hele tatt.

hmm.. skal vell gå bra med spenningen på minnet? står at de skal ha 1.85 på 800.. å så står det at de skal ha 2.1 på 1066

jeg trur jeg har prøvd 1:1 før med 3,475GHz , men kan prøve igjen :p

Kommer med respons!

Lenke til kommentar

Da kan du like greit kjøre 2,1v ja, men prøv å sett timings til auto og se hva den velger. Prøv å gjør det så lett så mulig for den først for å se om det i hele tatt er noe forbedring eller om det er samme greia. Test også med litt mer spenning på chipsettet og se hvordan det påvirker det hele.

er hovedkortet ditt veldig varmt forresten?

Lenke til kommentar
er hovedkortet ditt veldig varmt forresten?

Everest sier 40 grader!

Jeg synes det har blitt drastig CPU temp økning fra 3.4 GHz til 3,475GHz.. grunnen er vel 0,4vcore +! nå er CPU på 66 Grader på 100% Load med prime 95.. synes det er mye jeg! har jo en grei kjøler, som har vunnet mange tester! kansje varmen fra RAM'en kommer inn i viften?

Lenke til kommentar

Kjenn på brikkene om de kjennes unormalt varme ut. Er det såpass at det er skikkelig ubehagelig å holde på de så er de muligens for varme. 66 grader begynner å bli i det meste laget, men det skal gå greit. Hvis forskjellen er så stor på 3,4 og 3,47ghz så er vel løsningen grei. Gå tilbake til 3,4ghz, ytelsestapet vil ikke være merkbart i det hele tatt, og du kan få redusert temperaturen. Da skaffer du deg også sikkerhetsmargin om det for eksempel er veldig varmt en dag, eller når vifta etterhvert blir støvete og mister effekt.

Endret av Brian
Lenke til kommentar

1.5vcore er maks både for hva jeg tørr, og hva intel anbefaler 24/7 clock!

jeg sitte nå med en klokk på 3.44 GHz, og har kjørt Prime95 fra i morges, og passerte 32k test passed ( ca 6 timer )!

jeg vill si det er stabilt?

ALT sto på auto untat vcore, så skal finne stabilt nå med en bra CPU klokk, hva trur dere?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...