Gå til innhold

tutorials om oppsett av Win2k server?

Anbefalte innlegg

Eg har en liiiiiiiten maskin inne på gjesterommet mitt. En P266 pro m 64/MB minne. Har lenge tenkt på å sette opp Win2k Server på den, for å la den stå som web/ftp/dhcp/ruter/epost++ server. Dette for å lære meg windows server opplegget. Jeg har ingen store tanker om dette bare så det er sagt. Maskinen skal i nær fremtid oppgraderes til en bedre server m/raid og sinnsyk lagringsplass.

Jeg vet hvordan jeg installerer Windows. Har gjort det nå i ca.....mange år ( les: siden win31 ). Jeg påstår at mine datakunnskaper er over gjennomsnittet blant befolkningen i et valgfritt u-land.

HeHe, skal ikke tulle med sånnt, men eg vet endel.

Det jeg har lite peil på er server og nettverk ting. Jeg har jobbet med support av internett så eg er ikke totalt blank.

Det eg er på jakt etter er en "How-to" eller tutorial på hvordan jeg setter opp windows server. Jeg vet at MCSE bøkene dekker dette emnet, men eg orker ikke en totalt 5000 siders vag "les mellom linjene" prosjekt.

Etter at du har installert Windows 2000 Server, og starter opp maskinen for første gang, så kommer en sinnsyk veiviser med masse fremmedord og utrykk. Hva gjør eg derfra? Er det noe spesielt å ta hensyn til under installering?

Jeg har en DSL linje i huset på 1024/256kb som er kontakten med omverdnen ( telenor ).

Målet er at denne fillemaskinen skal være en ruter, web-server, ftp-server ( har egen ftp-server programmvare som er ønskelig å bruke istedet for MS sin ), dhcp server ( dele ut ip-adr internt i nettverket ), jeg har en dyndns dns adr og programmvare for det så MS dns server er kanskje ikke nødvendig, ønsker å forsøke å sette opp imap-epost server på maskinen.

Framtidig ønskelig funksjon for server kan være: fil-server ( at serveren holder på alt av personlig data, musikk, filmer, spill, bøker, you name it ), kryptering av data, brannmur funksjoner ( type norton nivå, personlig så missliker eg norton ), flytte "Mine Dokumenter" og andre slike ting fra hovedmaskin til server.

Tips om sikkerhet er også ønskeligt.

PS: jeg spiller endel spill, så ved oppsett av ruter/brannmur funksjoner så må det tas hensyn til.

All hjelp mottas med takk. Tips anyone?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter min erfaring så finnes det ingen enkel veiviser som tar for seg alt, ønsker du dette må du kjøpe en bok eller skaffe deg en verifisering.

Det finnes imidlertid mindre veivisere som tar for seg enkelte temaer, for eksempel hvordan du flytter brukerprofilene fra lokale maskiner til serveren. Regner med at det aller meste kan løses på denne måten.

Husk én ting, enkelte valg du gjør under installasjonsprosessen kan være umulige å gjøre om på, f.eks. om serveren er en domenekontroller eller ikke. Om du installererer Exchange så er det ingen enkel avinstalleringsprosedyre (i alle fall ikke i den utgaven jobben hadde). På den andre siden, det meste kan ordnes og forandres i ettertid.

Har ingen linker, men jeg regner med at et Google-søk med passende søkeord viser veien.

MVH Audun

Lenke til kommentar

google på dette emnet er ganske...overveldende + inneholder mye svada enn normalt.

Men kan noen fortelle meg veien ut av den første veiviseren? slik at jeg befinner meg på et gitt nivå hvertfall, før eg suller med dhcp, web, ftp, osv...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...