Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Vi som kom opp i R2 skriftlig eksamen 2009


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Slenger med det jeg husker av del 1 og:

 

1

a=6(lnx+1)^3

b1=under

b2=synker

c=3

d1=t=7 elns

d2=t=-5

e=husker ikke

f1=husker ikke. langt svar

f2=ln|(x-2)/x+2)|+C

 

2

a selvforklart

b fikk ikke til, huska ikke formelen

c= 2x+2y-z-2=0 tror jeg

 

 

Kan noen gidde å gi meg en oppfrisker på 2b?

 

På den f2, så er jeg rimelig sikker på at jeg fikk ln |x-2| - ln |x+2| + C som svar

Det er det samme svaret, da ln(u)-ln(v)=ln(u/v. Personlig skrev jeg det på begge måter, men brøken er den enkleste skrivemåten etter min mening.

 

Er bare ikke vant med å skrive det slik. I læreboken min (Sigma) har de ihvertfall aldri benyttet seg av brøk når de skriver svaret på slike likninger.

Lenke til kommentar
Jeg løste formelen for a_n på en annen og etter min mening lettere måte. Vi ser at a_n er summen av en annen aritmetisk rekke med a_1=1 og d=1 slik at:

p><p>

 

Jepp, det er vel, når jeg tenker meg, egentlig det samme. Sumformelen for aritmetiske rekker er utformet på grunnlag av regnestrykket jeg la til bunn

 

 

Slenger med det jeg husker av del 1 og:

 

1

a=6(lnx+1)^3

b1=under

b2=synker

c=3

d1=t=7 elns

d2=t=-5

e=husker ikke

f1=husker ikke. langt svar

f2=ln|(x-2)/x+2)|+C

 

2

a selvforklart

b fikk ikke til, huska ikke formelen

c= 2x+2y-z-2=0 tror jeg

 

 

Kan noen gidde å gi meg en oppfrisker på 2b?

 

På den f2, så er jeg rimelig sikker på at jeg fikk ln |x-2| - ln |x+2| + C som svar

Det er det samme svaret, da ln(u)-ln(v)=ln(u/v. Personlig skrev jeg det på begge måter, men brøken er den enkleste skrivemåten etter min mening.

 

 

 

Er bare ikke vant med å skrive det slik. I læreboken min (Sigma) har de ihvertfall aldri benyttet seg av brøk når de skriver svaret på slike likninger.

 

Vi har faktisk ikke lærebok i faget, alt er heldigitalt i vår matte :D:D

Lenke til kommentar
Vi har faktisk ikke lærebok i faget, alt er heldigitalt i vår matte :D:D

Det hørtes sinnsykt lame ut. Hadde ikke taklet det i det hele tatt. Det betyr at dere må drasse rundt på pc i hver time på skolen din og da? Og at du må sitte og se på en skjerm hele tiden når du leser matte? Glad vi slipper ut av skolen før de begynner sånn hos oss også.

 

Slenger med det jeg husker av del 1 og:

 

1

a=6(lnx+1)^3

*snip*

chart?cht=tx&chl=\frac{\mathrm{d}}{\mathrm{d}x}2(\ln x +1)^3 = \frac{6(\ln x +1)^2}{x}

Endret av luser32
Lenke til kommentar
Vi har faktisk ikke lærebok i faget, alt er heldigitalt i vår matte :D:D

Det hørtes sinnsykt lame ut. Hadde ikke taklet det i det hele tatt. Det betyr at dere må drasse rundt på pc i hver time på skolen din og da? Og at du må sitte og se på en skjerm hele tiden når du leser matte? Glad vi slipper ut av skolen før de begynner sånn hos oss også.

 

Tja, det er alt annet en lame. Hvis en klarer å beherske databruken er den et vanvittig godt hjelpemiddel. Pc er med på skolen hver dag, og brukes stort sett i alle økter. Penn brukes bare unntaksvis, og alle notater er samlet et sted. Notatskriving og etterhvert også matteskriving på data går fortere og er mer ryddig enn om en hadde skrevet for hånd.

 

I matte har lærerne våre utarbeidet egne teoridokumenter, som i alle fall ligger på høyden til de forskjellige læreverkene. Alt tilgjengelig når som helst, og det er ingen som har "glemt" bøkene heller :D

Lenke til kommentar
De formlene man måtte kunne til del 1 la jeg ut på første side i denne tråden. Det er umenneskelig å kunne alle, men med en del jobbing (vanlig oppgaveløsning) sitter de lettere. Selv hadde jeg flaks, og møtte kun de som har festet seg.

 

Del 1 skal telle 2/5, og del to skal telle 3/5, da dette er tiden man bruker, og derfor også antatt arbeidsmengde. Realfagslærerene mine legger alltid opp slik at det blir maks-poeng-fordelingen.

 

 

Du som snakket om sin(u-v) rotet litt... jeg gjorde det samme, og etter en del feiling, hoppet jeg over den. Jeg gikk tilbake da jeg var ferdig med resten, og da fant jeg feilen min.

 

Legg merke til følgende:

 

sin(u-v) = sinu cosv - cosu sinv

 

Dvs. minustegnet foran v skal ikke følge med videre! Det havner kun imellom de to leddene.

 

Det ble noe som følgende: 0 - cosu * 1 (sin-pi/2 = -1, mens sinpi/2 = 1)

 

Dermed ble det cos2x +1 (+1 henger igjen fra den opprinnelige formelen)

 

Nei, det blir -cos2x +1

= -cos (x+x) +1 så bruker du regelen for cos (u+v)

= -((cos x)^2-(sin x)^2) + 1 1=cos x)^2+(sin x)^2

=-(cos x)^2+(sin x)^2+(cos x)^2+(sin x)^2

=2(sin x)^2

 

Med forbehold om skrivefeil.

Lenke til kommentar

... helvete. Eg innsåg nettopp at eg faktisk hoppa over d) på oppgåve 4, alternativ I. Eg aner ikkje eingong korleis eg klarte det. Eg såg jo oppgåva og visste at eg kunne klara henne, men på ein eller annan måte har eg altså klart å ikkje gjera henne.

 

Eg kan ikkje få noko betre enn 3 uansett, men helvete. Dette øydela kvelden min.

 

... eg treng ein klem. ):

Lenke til kommentar
Slenger med det jeg husker av del 1 og:

 

1

a=6(lnx+1)^3

b1=under

b2=synker

c=3

d1=t=7 elns

d2=t=-5

e=husker ikke

f1=husker ikke. langt svar

f2=ln|(x-2)/x+2)|+C

 

2

a selvforklart

b fikk ikke til, huska ikke formelen

c= 2x+2y-z-2=0 tror jeg

 

 

Kan noen gidde å gi meg en oppfrisker på 2b?

 

På 1a fikk jeg 6/x (lnx+1)^2

Lenke til kommentar
Slenger med det jeg husker av del 1 og:

 

1

a=6(lnx+1)^3

b1=under

b2=synker

c=3

d1=t=7 elns

d2=t=-5

e=husker ikke

f1=husker ikke. langt svar

f2=ln|(x-2)/x+2)|+C

 

2

a selvforklart

b fikk ikke til, huska ikke formelen

c= 2x+2y-z-2=0 tror jeg

 

 

Kan noen gidde å gi meg en oppfrisker på 2b?

 

Fikk 6/x (lnx+1)^2 på a og 8 på d1, ellers fikk jeg det samme.

Hvis 2b var volum oppgaven tar du bare 1/6 * (AB x AC) prikk AD. Prikk=skalarprodukt.

Lenke til kommentar
2

a selvforklart

b fikk ikke til, huska ikke formelen

c= 2x+2y-z-2=0 tror jeg

 

 

Kan noen gidde å gi meg en oppfrisker på 2b?

 

V = 1/6 * (ABvektor x ACvektor * ADvektor)

om jeg ikke husker helt feil...

 

selv brukte jeg 1/3 *, fordi jeg så for meg grunnflata som en firkant, ikke trekant...

 

Fikk 11/3 som svar... tror rett svar er 11/6:)

edit: småfiks:)

 

Edit: I oppgaven står det finn volumet av pyramiden, er ikke det 1/3 * ?

mener å huske at det er med teatreadar(?) det blir 1/6 *?

Endret av misvan
Lenke til kommentar
2

a selvforklart

b fikk ikke til, huska ikke formelen

c= 2x+2y-z-2=0 tror jeg

Kan noen gidde å gi meg en oppfrisker på 2b?

V = 1/6 * (ABvektor x ACvektor * ADvektor)

om jeg ikke husker helt feil...

selv brukte jeg 1/3 *, fordi jeg så for meg grunnflata som en firkant, ikke trekant...

Fikk 11/3 som svar... tror rett svar er 11/6:)

edit: småfiks:)

Edit: I oppgaven står det finn volumet av pyramiden, er ikke det 1/3 * ?

mener å huske at det er med teatreadar(?) det blir 1/6 *?

dette er en pyramide med trekanta grunnflate, hvis volum er

 

chart?cht=tx&chl=V={1\over 6}\left|(\vec{AB}\times \vec{AC})\cdot \vec{AD}\right|={11\over 6}

 

-------------------

ps

 

pyramide med firkanta grunnflate, har dobbelt så stort volum:

 

chart?cht=tx&chl=V={1\over 3}\left|(\vec{AB}\times \vec{AC})\cdot \vec{AD}\right|

Lenke til kommentar
Jeg vet man skal skrive med penn på eksamen, men jeg presterte å skrive en halv side med blyant. Vil dette få noe konsekvenser? Jeg hadde ikke tid til å viske det ut og skrive på nytt.

Var noen på vår skole som gjorde det samme. Læreren vår, som er mattesensor, sa at dersom noen leverte en hel eksamen med blyant ville det trekke ned ca 1 karakter. Vil sikkert trekke litt ned, men trolig ikke en full karakter.

Vi har måttet bruke penn på alle våre prøver, slik at vi ikke skulle gjøre denne feilen når eksamen kom.

Kjedelig å bli trukket i poeng fordi en skriver blyand i stedet for penn:-\

Lenke til kommentar

Er dere sikre på at poengsummene sendes inn, og det utarbeides en skala basert på normalfordeling:(:(?

 

Jeg syntes nemlig det gikk veldig bra ( tror jeg gfkk til alt) men jeg trekkes som regel en del poeng pga stygg føring.Men bevare meg vel, denne prøven var ALTFOR lett. Ikke en oppgave var like vanskelig som de blandede oppgavene i sinusboken, og mesteparten av del 2 gikk an å gjøre uten kalkulator. Var ferdig på under to timer!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...