Erlend85 Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 Hvor mye tror dere del 1 tellte ? Lenke til kommentar
luser32 Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 Det har vi allerede gjettet på Lenke til kommentar
Erlend85 Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 Jeg har aldri lært meg derivering av sin etc. og integral av sin etc. bare titta i formelboka... også plutselig forsvinner den fra meg . Var fælt! + at de forventer at jeg husker likning for et plan og sumformelen for en uendelig rekke?! Ble faen meg mye gjetting og fram å tilbake! Fra nå av... skal jeg pugge matteformler!!!!!!!!!!!!! etC!! Lenke til kommentar
Xomg Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 Jeg har aldri lært meg derivering av sin etc. og integral av sin etc. bare titta i formelboka... også plutselig forsvinner den fra meg . Var fælt! + at de forventer at jeg husker likning for et plan og sumformelen for en uendelig rekke?! Ble faen meg mye gjetting og fram å tilbake! Fra nå av... skal jeg pugge matteformler!!!!!!!!!!!!! etC!! Synes egentlig ikke at de forventet så mye, det kreves bare at man har jobbet litt med stoffet før eksamen, så skal de formlene sitte sånn noenlunde greit vil jeg tro. Lenke til kommentar
Erlend85 Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 Synes egentlig ikke at de forventet så mye, det kreves bare at man har jobbet litt med stoffet før eksamen, så skal de formlene sitte sånn noenlunde greit vil jeg tro. Vi kunne vel fått en advarsel...? Se hvor mye som står i kompetansemålet! Jeg leste newton dritten som faen! Forventa virkelig å få pungsmekking med det! Og folk på forumet her sa vi fikk bruka boka, så jeg pugga ikke formler ol.. Aldri stol på internett mennsker Jeg begynte å jobbe med r2 som privatist i slutten av februar + noen andre fag, fikk så vidt bestått r1 på skolen. Fikk 2! Og lærerene mente jeg måtte ta om igjen! Ville aldri verden klare r2! Jeg merka godt hvor hardt jeg brente meg hva som skjer når man har vært dårlig på noe tidligere! Alltid sugd i matte, alltid hengt etter! Hvis jeg for over eller 3 på denne skal jeg maile karakteren til gamle mattelæreren min! ^^ Lenke til kommentar
Xomg Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 Synes egentlig ikke at de forventet så mye, det kreves bare at man har jobbet litt med stoffet før eksamen, så skal de formlene sitte sånn noenlunde greit vil jeg tro. Vi kunne vel fått en advarsel...? Se hvor mye som står i kompetansemålet! Jeg leste newton dritten som faen! Forventa virkelig å få pungsmekking med det! Og folk på forumet her sa vi fikk bruka boka, så jeg pugga ikke formler ol.. Aldri stol på internett mennsker Jeg begynte å jobbe med r2 som privatist i slutten av februar + noen andre fag, fikk så vidt bestått r1 på skolen. Fikk 2! Og lærerene mente jeg måtte ta om igjen! Ville aldri verden klare r2! Jeg merka godt hvor hardt jeg brente meg hva som skjer når man har vært dårlig på noe tidligere! Alltid sugd i matte, alltid hengt etter! Hvis jeg for over eller 3 på denne skal jeg maile karakteren til gamle mattelæreren min! ^^ Ah, skjønner. Huff, kan ikke forestille meg å ta R1 eller R2 som privatist. Kan tenke meg at det krever en del motivasjon.. Lenke til kommentar
Erlend85 Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 Ah, skjønner.Huff, kan ikke forestille meg å ta R1 eller R2 som privatist. Kan tenke meg at det krever en del motivasjon.. Det med mattehjelpe tråden på forumet har vært til stor hjelp! Sliter du med noe! Post der! Faen meg svar i løpet av minutter! Elsker folka her Lenke til kommentar
dePt Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 (endret) Gikk veldig greit for meg på del 1, og oppgave 3 og 5 på del 2 gikk bra. Men valgte alternativ 1 på oppg 4 (dumt av meg?) og rota meg litt bort der så ble ikke helt ferdig... :/ spesielt oppgaven med å bruke sin(u-v) var tricky.. fikk den ikke til.. Gjorde også oppgave 4 alternativ 1. Følte det meste gikk greit, men dreit meg ut på d). Fant ekstremalpunktene, men presterte å skrive at det ikke var noen vendepunkter ^^. Løsningen på sin (u-v) blir vel: Håper du med ekstremalpunktene mener punktet, som i entall? for var det kun ett toppunkt, og to vendepunkter. De nærmeste bunnpunktene var for x = 3π og x=4π, men disse er utenfor definisjonsmengden i oppgaven. Og for funksjoner med åpne intervaller har man ingen ekstremalpunkter i endepunktene. Samme gjelder for nullpunktene vi ble bedt om å finne, de lå samme plass som de eventuelle bunnpunktene ville vært, men som sagt det var ingen. Holy shitsu, her har jeg glemt vendepunktene Glemmer alltid noe. Edit: Las ikke innlegget skikkelig Endret 20. mai 2009 av dePt Lenke til kommentar
luser32 Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 (endret) Vi kunne vel fått en advarsel...? Se hvor mye som står i kompetansemålet! Jeg leste newton dritten som faen! Forventa virkelig å få pungsmekking med det! Og folk på forumet her sa vi fikk bruka boka, så jeg pugga ikke formler ol.. Aldri stol på internett mennsker Nå har jo udir gitt ut et dokument hvor det beskrives hvilke formler du må kunne til del 1 på eksamen da: http://eksempeloppgaver.udir.no/dokumenter...Vurdv_BM_NY.pdf Igjen så er user;pass: Eksempel;Eksempel Endret 20. mai 2009 av luser32 Lenke til kommentar
luser32 Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 Håper du med ekstremalpunktene mener punktet, som i entall?for var det kun ett toppunkt, og to vendepunkter. De nærmeste bunnpunktene var for x = 3π og x=4π, men disse er utenfor definisjonsmengden i oppgaven. Og for funksjoner med åpne intervaller har man ingen ekstremalpunkter i endepunktene. Samme gjelder for nullpunktene vi ble bedt om å finne, de lå samme plass som de eventuelle bunnpunktene ville vært, men som sagt det var ingen. Holy shitsu, her har jeg glemt vendepunktene Glemmer alltid noe. Jaja. Men man skulle vel ikke få noen bunnpunkter? De sniker vel seg utenfor det avgrensede området når grenseverdiene står innenfor en slik parantes? < > ? Det var jo nettopp det jeg skrev? Lenke til kommentar
dePt Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 (endret) Jess. Leseproblemene strikes again Endret 20. mai 2009 av dePt Lenke til kommentar
DELLARMADA Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 Virker seriøst som det er bare jeg som har valgt alternativ 2.. Jeg har valgt den også Men jeg fikk ikke til d) som du lurer på ^^, Det jeg gjorde var å finne y'(t) og y''(t) og sette inn y''(t) + a(y'(t)) + b(y(t)) = 0 Men jeg så at det ble for vanskelig, så jeg skrev noe sånn at "ser nå at det muligens må finnes en enklere metode for å finne a og b" Men resten av alt 2 var jo lett Lenke til kommentar
DELLARMADA Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 Hvor mye tror dere del 1 tellte ? Del 1 teller 40 % og del 2 teller 60 % Læreren våres er sensor... Lenke til kommentar
madsc90 Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 (endret) De formlene man måtte kunne til del 1 la jeg ut på første side i denne tråden. Det er umenneskelig å kunne alle, men med en del jobbing (vanlig oppgaveløsning) sitter de lettere. Selv hadde jeg flaks, og møtte kun de som har festet seg. Del 1 skal telle 2/5, og del to skal telle 3/5, da dette er tiden man bruker, og derfor også antatt arbeidsmengde. Realfagslærerene mine legger alltid opp slik at det blir maks-poeng-fordelingen. Du som snakket om sin(u-v) rotet litt... jeg gjorde det samme, og etter en del feiling, hoppet jeg over den. Jeg gikk tilbake da jeg var ferdig med resten, og da fant jeg feilen min. Legg merke til følgende: sin(u-v) = sinu cosv - cosu sinv Dvs. minustegnet foran v skal ikke følge med videre! Det havner kun imellom de to leddene. Det ble noe som følgende: 0 - cosu * 1 (sin-pi/2 = -1, mens sinpi/2 = 1) Dermed ble det -cos2x +1 (+1 henger igjen fra den opprinnelige formelen) EDIT: Skrivefeil. Glemte - foran cos2x Endret 21. mai 2009 av madsc90 Lenke til kommentar
Xomg Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 Virker seriøst som det er bare jeg som har valgt alternativ 2.. Jeg har valgt den også Men jeg fikk ikke til d) som du lurer på ^^, Det jeg gjorde var å finne y'(t) og y''(t) og sette inn y''(t) + a(y'(t)) + b(y(t)) = 0 Men jeg så at det ble for vanskelig, så jeg skrev noe sånn at "ser nå at det muligens må finnes en enklere metode for å finne a og b" Men resten av alt 2 var jo lett Det jeg gjorde var å skrive om y'' + ay' + by om til r^2 + ar + b: Deretter satte jeg opp løsningsformel for andregradslikning, og visste at jeg ville få to komplekse svar, altså p +/- iq, siden dette gir en likning som vi hadde fått oppgitt (dempet svigning, sinus/cosinus ganget med en eksponentialfunksjon). Vi kunne da finne ut hva a var, siden vi hadde -a/2 på venstresiden av likningen, ville dette være lik p. a må da være p*2*-1, altså ble a = 0,4 om jeg ikke husker feil. p var -0,2 , som vi kunne lese fra likningen. Når jeg hadde a, kunne jeg finne b, siden det som var under kvadratroten (i løsningsformel for andregradslikning), måtte være lik -16, siden vi vet at q var lik 2 (kvadratroten av -16, delt på 2), kunne vi sette opp en likning: -16 = (a^2)-4*b => -16-a^2 = -4*b Om vi løser likningen får vi b = 4,04 Jeg mener dette var det jeg fikk som svar, men jeg har ingen anelse om det er rett.. Lenke til kommentar
m3rl Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 (endret) Heisann folkens. Har dere lyst til å sjekke svarene mine på del 2: 3a og b - selvforklart 3c=21+17e^(kt) 3d=k=-0,36 3e= går mot 21 grader Rimelig sikker på disse 4 a-c sier jo seg selv 4d= Skal bunnpunktene være med eller ikke her? Er litt usikker på . Ellers er punktene også ganske selvforklarte. 5 a,c og d er greie. Men på b, må en da regne massemasse, eller holder det å bare "sette inn" i formelen? Er regninga grei her? (sjekk word-dokumentet) Edit: Ble vist ei pdf-fil. Beklager at ikke parantesene ser så brae ut, det skjedde under eksprt til pdf. Tror dere skjønner hva det står for noe likevel Oppgave_3b.pdf Endret 20. mai 2009 av jonchristian Lenke til kommentar
m3rl Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 Slenger med det jeg husker av del 1 og: 1 a=6(lnx+1)^3 b1=under b2=synker c=3 d1=t=7 elns d2=t=-5 e=husker ikke f1=husker ikke. langt svar f2=ln|(x-2)/x+2)|+C 2 a selvforklart b fikk ikke til, huska ikke formelen c= 2x+2y-z-2=0 tror jeg Kan noen gidde å gi meg en oppfrisker på 2b? Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 (endret) Jeg løste formelen for a_n på en annen og etter min mening lettere måte. Vi ser at a_n er summen av en annen aritmetisk rekke med a_1=1 og d=1 slik at: Endret 20. mai 2009 av Frexxia Lenke til kommentar
Xomg Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 (endret) Slenger med det jeg husker av del 1 og: 1 a=6(lnx+1)^3 b1=under b2=synker c=3 d1=t=7 elns d2=t=-5 e=husker ikke f1=husker ikke. langt svar f2=ln|(x-2)/x+2)|+C 2 a selvforklart b fikk ikke til, huska ikke formelen c= 2x+2y-z-2=0 tror jeg Kan noen gidde å gi meg en oppfrisker på 2b? På den f2, så er jeg rimelig sikker på at jeg fikk ln |x-2| - ln |x+2| + C som svar EDIT: Dumme meg, så ikke at du hadde benyttet deg av en logaritmeregel! Endret 20. mai 2009 av Xomg Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 (endret) Slenger med det jeg husker av del 1 og: 1 a=6(lnx+1)^3 b1=under b2=synker c=3 d1=t=7 elns d2=t=-5 e=husker ikke f1=husker ikke. langt svar f2=ln|(x-2)/x+2)|+C 2 a selvforklart b fikk ikke til, huska ikke formelen c= 2x+2y-z-2=0 tror jeg Kan noen gidde å gi meg en oppfrisker på 2b? På den f2, så er jeg rimelig sikker på at jeg fikk ln |x-2| - ln |x+2| + C som svar Det er det samme svaret, da ln(u)-ln(v)=ln(u/v. Personlig skrev jeg det på begge måter, men brøken er den enkleste skrivemåten etter min mening. Endret 20. mai 2009 av Frexxia Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå