Melhus19 Skrevet 19. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 19. mai 2009 Er det utalt at eksempeloppgaven skal ha helt lik vanskelighetsgrad som den skikkelige eksamenen? I såfall er det vel ikke noe særlig å frykte, eksempelet er jo relativt lett.. Lenke til kommentar
luser32 Skrevet 19. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 19. mai 2009 Vær litt forsiktige når dere gjør oppgave 4 alternativ II på eksempelsettet da. Løsningen på differensiallikningen gjelder kun i intervallet <-1,1>, så når dere blir bedt om å tegne grafene til y med ulike verdier for C så skal det strengt tatt kun gjøres i dette intervallet. Når har jeg ikke sett fasiten til lokus.no, og heller ikke hvordan lærerne deres har ment dette egentlig er. Men faktum er at løsningen på denne differensiallikningen gir tre funksjoner, ettersom hvilket intervall x er i, og når oppgaven kun oppgir startverdi y(0) = C for x i <-1,1> så har vi ikke fått oppgitt den spesielle løsningen i de andre intervallene. Lenke til kommentar
madsc90 Skrevet 19. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 19. mai 2009 Her er oppgavesettet og fasiten til min tentamen i vår. Merk at et par oppgaver er endret, og 4 alternativ II er fjernet. Så får dere bare overse skriblingen min fasit_s1.pdf fasit_s2.pdf fasit_s3.pdf fasit_s4.pdf fasit_s5.pdf fasit_s6.pdf fasit_s7.pdf oppg_s1.pdf oppg_s2.pdf oppg_s3.pdf oppg_s4.pdf oppg_s5.pdf Lenke til kommentar
sablabra Skrevet 19. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 19. mai 2009 Takk for det. Ser ut som din lærer er enig med meg på de fleste oppgavene. Lite tips til neste gang, du kan slå sammen alle sidene til ett dokument Lenke til kommentar
madsc90 Skrevet 19. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 19. mai 2009 Jeg prøvde på det, men jeg fikk det ikke til Lenke til kommentar
Uncle Scrooge Skrevet 19. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 19. mai 2009 Kom også opp i matte R2 og er ekstremt fornøyd med det. Men er det noen her som har prøvd å regne årsprøven til Sinus? Isåfall er det noen som har fått til oppgave 4f? Lenke til kommentar
madsc90 Skrevet 19. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 19. mai 2009 (endret) Den har jeg gjort De er like fordi arealet av trekanten de utspenner ikke endrer seg, uansett hva t er. Du har en grunnlinje i en trekant, AB. Punkt C (eller P) kan da være hvor som helst på en parallell linje. Kryssproduktet er proporsjonal med arealet av trekanten, og fordi trekanten har konstant grunnlinje og høyde, er arealet konstant => kryssproduktet konstant. De peker også samme retning pga. allle punkter ligger i samme plan, og kryssprodukt står vinkelrett på. Endret 19. mai 2009 av madsc90 Lenke til kommentar
Cie Skrevet 19. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 19. mai 2009 (endret) Angående oppgave 2c er det en del i løsninga jeg rett og slett ikke forstår. hvordan blir -3 sin x (cos x)^2 + 3 sin x til 3 sin x (- (cos x)^2 +1) ? Jeg skjønner alt som skjer før og etter men ikke den biten der... Edit: Glem det, jeg skjønte det nå. Doh!! Endret 19. mai 2009 av Cie Lenke til kommentar
madsc90 Skrevet 19. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 19. mai 2009 (endret) det er ganske enkelt faktorisert. ab+ac = a(b+c) EDIT: flott Hehe Endret 19. mai 2009 av madsc90 Lenke til kommentar
Cie Skrevet 19. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 19. mai 2009 det er ganske enkelt faktorisert. ab+ac = a(b+c) EDIT: flott Hehe Det er nettopp pga. sånne småting jeg gruer meg så inni hempen til eksamen. Hodet mitt kobler bare ut til tider og nekter å se logiske sammenhenger... Sukk. På denne tiden i morgen er jeg i det minste fri!! Lenke til kommentar
madsc90 Skrevet 19. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 19. mai 2009 Ja! gleder meg. Bokmål har jeg ikke forventninger til meg selv, og fysikk er så lenge til, + at det er billigere for meg å få gode karakterer der Lenke til kommentar
Uncle Scrooge Skrevet 19. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 19. mai 2009 Den har jeg gjort De er like fordi arealet av trekanten de utspenner ikke endrer seg, uansett hva t er. Du har en grunnlinje i en trekant, AB. Punkt C (eller P) kan da være hvor som helst på en parallell linje. Kryssproduktet er proporsjonal med arealet av trekanten, og fordi trekanten har konstant grunnlinje og høyde, er arealet konstant => kryssproduktet konstant. De peker også samme retning pga. allle punkter ligger i samme plan, og kryssprodukt står vinkelrett på. Det står "regn ut AB x AP", så tror du må finne det med regning og det skjønner jeg ikke hvordan man kan gjøre. Lenke til kommentar
kristinariebe Skrevet 19. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 19. mai 2009 Så nettopp på kompetansemålene og stusset litt da jeg kom til dette: - Finne og analysere rekursive og eksplisitte formler for tallmønstre med og uten digitale hjelpemidler, og gjennomføre og presentere enkle bevis knyttet til disse formlene. Hva menes med dette? Det ligger under algebra, så det er vel til kapittelet om rekker vil jeg tro, men jeg skjønner ikke helt hva de mener.. Noen som kan gi tips om hvilke oppgaver dette kompetansemålet hører til?? Lenke til kommentar
luser32 Skrevet 19. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 19. mai 2009 Rekursive tallfølger vil si at det n-te tallet i rekken uttrykkes ved tidligere tall i rekken. fibonacci-tallene er et eksempel. Burde ha et delkapittel om det i boken. Det er ivaffal et i Sigma. Lenke til kommentar
kristinariebe Skrevet 19. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 19. mai 2009 Rekursive tallfølger vil si at det n-te tallet i rekken uttrykkes ved tidligere tall i rekken. fibonacci-tallene er et eksempel. Burde ha et delkapittel om det i boken. Det er ivaffal et i Sigma. Vi bruker sinus, kan ikke si jeg husker å ha hatt om fibonacci-tallene. Noen som bruker sinus som vet hvilket/hvilke delkapitler dette kompetansemålet hører til? Lenke til kommentar
madsc90 Skrevet 19. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 19. mai 2009 Det går på geometriske, aritmetiske og rekursive tallfølger, og induksjonsbevis knyttet til disse. Må sikkert kunne regne ut både an og sn Lenke til kommentar
kristinariebe Skrevet 19. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 19. mai 2009 Det går på geometriske, aritmetiske og rekursive tallfølger, og induksjonsbevis knyttet til disse. Må sikkert kunne regne ut både an og sn hmmm... men hva er rekursive tallfølger? Lenke til kommentar
Atald Skrevet 19. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 19. mai 2009 I en rekursiv tallrekke kan neste ledd uttrykkes ved hjelp av tidligere ledd i i følgen/rekken. Fibonacci-tallene er en rekursiv tallrekke. Lenke til kommentar
madsc90 Skrevet 19. mai 2009 Rapporter Del Skrevet 19. mai 2009 Det står "regn ut AB x AP", så tror du må finne det med regning og det skjønner jeg ikke hvordan man kan gjøre. Det blir slik: Disse er funnet i tidligere deloppgaver AB = [2, 1, 3] AP = [2+2t, 3+t, 4+3t] Dette blir da kryssproduktet AB x AP = [1*(3t+2) - 3*(t+2), 3*(2t+1) - 2*(3t+2), 2*(t+2) - 1*(2t+1)] = [-4, -1, 3] Forbehold mot skrivefeil. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå