Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×
Presidentvalget i USA 2024 ×

Vi som kom opp i R2 skriftlig eksamen 2009


Anbefalte innlegg

Jeg fant svaret på det med normalfordeling av karakterer.

Det er hentet fra veiledning til eksamen for vgs 2009 (kunnskapsløftet) i norsk, men da fra en del som gjelder alle fag.

 

I norm- eller grupperelaterte vurderinger bestemmes kvaliteten på

den enkelte elevs resultater i lys av de andre elevenes prestasjoner.

Elevene rangeres og får karakterer etter hvordan den enkelte

plasserer seg i forhold til andre. I mål- eller kriterierelaterte

vurderinger bestemmes kvaliteten på den enkelte elevs resultater

utelukkende på grunnlag av vedkommendes måloppnåelse,

uavhengig av prestasjonene til de andre elevene.

I Norge har vi et kriteriebasert vurderingssystem.

Det vil si at karakteren skal ikke måles opp imot andres resultater, kun din egen poengsum. Det kan ikke bli strengere å få 4/5/6 pga. flere gjør det bedre enn vanlig.

Kilde: http://www.utdanningsdirektoratet.no/uploa...iledning_BM.pdf

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Merkelig nok fikk vi streng beskjed om at blyant bare kunne benyttes til skisseringer av grafer.

Vi fikk beskjed om at hvis vi førte inn med blyant, ville det bli betraktet som en kladd. Dette var riktignok eksamen i R94-fag, så vet ikke om det er annerledes i Kunnskapsløftet?

 

Pys: Hvis jeg fikk til alt på 2MX-eksamen, men valgte en 1-er-oppgave (slik oppgave med 6 deloppgaver, med to alternativ hvor den vanskeligste gir større uttelling enn den lette), vil det være nok til 6-er? Sikkert vanskelig å si, uten å ha sett besvarelsen. :)

 

Når det gjelder normalfordeling av karakterer, er vel dette mer et langsiktig mål, enn at karakterene på alle eksamener skal være hundre prosent normalfordelt?

 

Dersom det kun er én av 6 deloppgaver hvor du har valgt alt. 1 og resten er riktig bør det absolutt bli en 6-er

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...
Merkelig nok fikk vi streng beskjed om at blyant bare kunne benyttes til skisseringer av grafer.

Vi fikk beskjed om at hvis vi førte inn med blyant, ville det bli betraktet som en kladd. Dette var riktignok eksamen i R94-fag, så vet ikke om det er annerledes i Kunnskapsløftet?

 

Pys: Hvis jeg fikk til alt på 2MX-eksamen, men valgte en 1-er-oppgave (slik oppgave med 6 deloppgaver, med to alternativ hvor den vanskeligste gir større uttelling enn den lette), vil det være nok til 6-er? Sikkert vanskelig å si, uten å ha sett besvarelsen. :)

 

Når det gjelder normalfordeling av karakterer, er vel dette mer et langsiktig mål, enn at karakterene på alle eksamener skal være hundre prosent normalfordelt?

 

Dersom det kun er én av 6 deloppgaver hvor du har valgt alt. 1 og resten er riktig bør det absolutt bli en 6-er

Takk. Var det jeg fikk òg. :)

Lenke til kommentar
Fikk en 3'er her. Et lite spørsmål til dere som fikk 6 og 5: Hvor lenge før eksamen begynte dere å øve, og hvor intenst øvde dere i den tiden? Litt nysgjerrig. :p

Jeg øvde usedvanlig lite i forhold til hva jeg pleier. Bare 2-3 dager, og ikke spesielt intenst. Men nå hadde vi hatt heldagsprøve i matematikk bare noen uker før da. (Jeg fikk 6)

Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...

Tar dette som privatist nå siden jeg tok ing forkurs for noen år siden og det telles ikke på vitnemålet mitt i poeng.

Trenger det ikke til noe.

 

 

Sliter litt med Del 1, ikke hatt sånn eksamen før, uten kalkulator eller noen ting.

Blir spennende.

 

 

Skal ikke noen av dere luringer fortelle oss om hve dere fikk?

Dvs oppgavene.

Endret av War
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...