Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×
Presidentvalget i USA 2024 ×

Vi som kom opp i R2 skriftlig eksamen 2009


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Liker ikke sånn normalfordeling. =/ Kjipt for de som er flinke og fortjener en god karakter, men trekkes ned av slurv.

 

men er det helt sikkert at det er slik? Jeg vet ikke, bare mente noen her på forumet sa det. Kan jo godt være at hver sensor retter sine prøver og setter sin skala etter hvordan han oppfatter besvarelsene. I så fall blir det rekordmange 5ere og 6ere i år!

Lenke til kommentar

Det var jeg som sa at det norske skolesystemet liker å ha karakterene normalfordelt. Jeg har jo ikke noe kilder vise til, og skal heller ikke si at jeg er skråsikker på at de sender dere ned i dass bare dere har gjort en slurvefeil.

 

Men hvis folk mener at dette var veldig lett, så betyr det at de har hatt plankekjøring og burde hatt god tid til å se over og luke vekk slurvefeil:)

 

EDIT: Og full pott for å ikke miste seksern er helt latterlig, uansett.

Endret av luser32
Lenke til kommentar
Gikk veldig greit for meg på del 1, og oppgave 3 og 5 på del 2 gikk bra. Men valgte alternativ 1 på oppg 4 (dumt av meg?) og rota meg litt bort der så ble ikke helt ferdig... :/ spesielt oppgaven med å bruke sin(u-v) var tricky.. fikk den ikke til..

 

Gjorde også oppgave 4 alternativ 1. Følte det meste gikk greit, men dreit meg ut på d). Fant ekstremalpunktene, men presterte å skrive at det ikke var noen vendepunkter ^^. Løsningen på sin (u-v) blir vel:

 

Sin (2x - pi/2) + 1 = Sin2x*Cos -pi/2 - Cos2x*Sin -pi/2

 

1 = Sin2x*0 - Cos2x*-1

1 = Cos2x

1 = 1-2sin^2x

2(Sinx)^2 = 1-1

2(Sinx)^2 = 0

Her skulle det vært (-cos2x*sinpi/2) + 1

 

Dermed hadde det blitt -1 = cos2x (med sin-pi/2)

 

Slet med det samme selv..

 

De formlene man måtte kunne til del 1 la jeg ut på første side i denne tråden. Det er umenneskelig å kunne alle, men med en del jobbing (vanlig oppgaveløsning) sitter de lettere. Selv hadde jeg flaks, og møtte kun de som har festet seg.

 

Del 1 skal telle 2/5, og del to skal telle 3/5, da dette er tiden man bruker, og derfor også antatt arbeidsmengde. Realfagslærerene mine legger alltid opp slik at det blir maks-poeng-fordelingen.

 

 

Du som snakket om sin(u-v) rotet litt... jeg gjorde det samme, og etter en del feiling, hoppet jeg over den. Jeg gikk tilbake da jeg var ferdig med resten, og da fant jeg feilen min.

 

Legg merke til følgende:

 

sin(u-v) = sinu cosv - cosu sinv

 

Dvs. minustegnet foran v skal ikke følge med videre! Det havner kun imellom de to leddene.

 

Det ble noe som følgende: 0 - cosu * 1 (sin-pi/2 = -1, mens sinpi/2 = 1)

 

Dermed ble det cos2x +1 (+1 henger igjen fra den opprinnelige formelen)

 

Nei, det blir -cos2x +1

= -cos (x+x) +1 så bruker du regelen for cos (u+v)

= -((cos x)^2-(sin x)^2) + 1 1=cos x)^2+(sin x)^2

=-(cos x)^2+(sin x)^2+(cos x)^2+(sin x)^2

=2(sin x)^2

 

Med forbehold om skrivefeil.

Var dette jeg prøvde å si, men minuset foran cos datt visst ut :p Ellers sa vi det samme.

Lenke til kommentar
Nå er det en på matematikk.net som har tatt seg bryet med å lage et løsningsforslag for de som er interesserte: løsningsforslag til R2-eksamen.

 

Jeg kom fram til samme svar som i løsningsforslaget, med unntak av volumet av pyramiden med trekantet grunnflate. Med en gang jeg leste pyramide tenkte jeg bare 1/3, men pga. trekantet grunnflate skal man jo gange med 1/6 :wallbash: . Gikk litt fort i svingene der... Bortsett fra det fikk jeg alt annet riktig, og jeg mener jeg forklarte godt nok på "forklaringsoppgavene" (som jo egentlig ikke var noe å forklare).

Lenke til kommentar
Er vel ganske vanlig å la 40% rett være grensa for ståkarakter.

Ikke på vgs. Der er halvparten rett nok til en svak 3-er ofte.

 

Står man ikke med en svak toer, så lenge det faktisk er en toer? I så fall, hvis det du sier er et reelt scenario, er ikke min gjetning så urimelig.

 

Og angående normalfordelingen, så er det et faktum at man gjerne ønsker et normalfordelt resultat. Det ser pent ut i presentasjoner på papir, og er tilsynelatende en mye brukt praksis både i den videregående skolen og i alle fall på universitet.

Lenke til kommentar

Det har vært interessant å fulgt innspillene i forumet. Det er et par ting som bør korrigeres litt.

 

- Det er LOV til å bruke blyant på hele eksamen. Faktisk en fordel for de fleste :yes:

 

- Strykgrensen går normalt på ca 25 % riktig. Kan variere noe, men ikke mye.

 

- Ved et så stort utvalg av karakterer som til eksamen, vil karakterene vanligvis danne en normalfordelingskurve. Denne kurven kan selvsagt forskyves etter vanskelighetsgraden på eksamen. En lett eksamen vil i så tilfelle gi bedre karakterer enn en vanskelig eksamen.

 

- Eksamen manglet muligens et punkt som gir ekstra flinke elever "bonuspoeng". Slike bonuspoeng kan kompensere for det som valigvis kalles "slurvefeil". For å få en sekser har man vanligvis råd til å miste 3-5% av poengene. Ved tvil avgjøres karakteren av et helhetsinntrykk.

 

Hilsen mattelærer

Lenke til kommentar
Merkelig nok fikk vi streng beskjed om at blyant bare kunne benyttes til skisseringer av grafer.

 

 

Det var jo litt dumt. På ungdomskolen er det ennå slik at blyant kun er til skissering av grafer, tabeller etc. På videregående er det som sagt valgfritt. Dette er trippelsjekket:)

Lenke til kommentar
Merkelig nok fikk vi streng beskjed om at blyant bare kunne benyttes til skisseringer av grafer.

Vi fikk beskjed om at hvis vi førte inn med blyant, ville det bli betraktet som en kladd. Dette var riktignok eksamen i R94-fag, så vet ikke om det er annerledes i Kunnskapsløftet?

 

Pys: Hvis jeg fikk til alt på 2MX-eksamen, men valgte en 1-er-oppgave (slik oppgave med 6 deloppgaver, med to alternativ hvor den vanskeligste gir større uttelling enn den lette), vil det være nok til 6-er? Sikkert vanskelig å si, uten å ha sett besvarelsen. :)

 

Når det gjelder normalfordeling av karakterer, er vel dette mer et langsiktig mål, enn at karakterene på alle eksamener skal være hundre prosent normalfordelt?

Endret av Billy-the-kid
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...