Kald Skrevet 14. mai 2009 Del Skrevet 14. mai 2009 Hei. Har havnet i en situasjon der jeg ikke har fått vitnemål. Jeg er nå 23 år gammel og jeg har 100% stilling på en arbeidsplass jeg egentlig ikke liker. Jeg har derfor tenkt å ta opp utdannelsen igjen så jeg kan jobbe med ting som er litt mer innenfor mine interesser. Jeg mangler fag fra videregående og jeg må ta disse opp igjen. Hva er beste måten å gjøre dette på? Finnes det noe på kvelden jeg kan ta? Slik at jeg kan kombinere det med lønning fra jobben hver mnd. Takker så mye for alle svar. Lenke til kommentar
serrghi Skrevet 14. mai 2009 Del Skrevet 14. mai 2009 Du kan ta de som privatist foreks. Lenke til kommentar
РЦП-88 Skrevet 14. mai 2009 Del Skrevet 14. mai 2009 Hei. Har havnet i en situasjon der jeg ikke har fått vitnemål. Jeg er nå 23 år gammel og jeg har 100% stilling på en arbeidsplass jeg egentlig ikke liker. Jeg har derfor tenkt å ta opp utdannelsen igjen så jeg kan jobbe med ting som er litt mer innenfor mine interesser. Jeg mangler fag fra videregående og jeg må ta disse opp igjen. Hva er beste måten å gjøre dette på? Finnes det noe på kvelden jeg kan ta? Slik at jeg kan kombinere det med lønning fra jobben hver mnd. Takker så mye for alle svar. Avhengig av hvor du bor så er det privatskoler som går på kveldstid... Regn med ca. 7-10.000 kr pr fag Lenke til kommentar
ashore Skrevet 14. mai 2009 Del Skrevet 14. mai 2009 Kontakt den videregående skolen nærmest deg. De arrangerer sannsynligvis (tilnærmet gratis) kveldskurs innen mange fag. Om de ikke har de fagene du ønsker vet de hvilken skole du skal henvende deg til. Eventuelt kan du melde opp som privatist gjennom en videregående skole (eller på fylkeskommunenes nettsider). Lenke til kommentar
Kald Skrevet 14. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2009 Okay, da tar jeg en tur om ikke lenge. Takk for kjappe svar alle sammen. Lenke til kommentar
lamabodo Skrevet 14. mai 2009 Del Skrevet 14. mai 2009 Hei. Hvilke fag HAR du fra VGS. Som 23/5-søker, vil du bare trenge studiekompetansefagene (norsk, engelsk, matte, naturfag, samfunnslære og nyere historie) sammen med dokumentasjon på fem års praksis (arbeid og/eller utdanning) for å ha generell studiekompetanse. Du trenger altså ikke "hele" VGS. -lb Lenke til kommentar
Kald Skrevet 14. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2009 Oi det var gode nyheter å høre nå. Mener å huske at det eneste jeg strøyk på var tysk og religion. Men det er en del år siden så jeg husker ikke eksakt. Må ta meg en tur innom skolen jeg gikk på. Lenke til kommentar
Lollygirl Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 Hei:) Jeg har også et spm. angående vitnemål. Jeg har tatt engelsk som privatist pga. bytting av linje. Pga. av det har jeg også tatt samfunnsfag og geografi som privatist (i tillegg til at jeg har gått vanlig skole, går media og kommunikasjon, men skal bytte rett inn i studiespessialiserende andre klasse, derfor eksamenene). Samfunnsfag og geografi gikk strålende, og siden det var "nye" fag konsentrerte jeg meg om dem, og engelsken ble ikke vektlagt. Tenkte jeg bare kunne ta opp igjen engelsk muntlig neste år. Men jeg lurer da på om jeg vil havne i ordinær med en gang? Leste noe om det her inne. Det passer svært dårlig siden har tenkt litt på å studere medisin. Jeg lurer også på om engelsk muntlig og engelsk skriftlig blir slått sammen til en karakter på vitnemålet når jeg har tatt de som privatist? Jeg må vel ikke gå opp igjen året for å forbedre kun en karakter, kun for å ikke havne i ordinærgruppa?:O Lenke til kommentar
m3rl Skrevet 21. mai 2009 Del Skrevet 21. mai 2009 Hei:) Jeg har også et spm. angående vitnemål. Jeg har tatt engelsk som privatist pga. bytting av linje. Pga. av det har jeg også tatt samfunnsfag og geografi som privatist (i tillegg til at jeg har gått vanlig skole, går media og kommunikasjon, men skal bytte rett inn i studiespessialiserende andre klasse, derfor eksamenene). Samfunnsfag og geografi gikk strålende, og siden det var "nye" fag konsentrerte jeg meg om dem, og engelsken ble ikke vektlagt. Tenkte jeg bare kunne ta opp igjen engelsk muntlig neste år. Men jeg lurer da på om jeg vil havne i ordinær med en gang? Leste noe om det her inne. Det passer svært dårlig siden har tenkt litt på å studere medisin. Jeg lurer også på om engelsk muntlig og engelsk skriftlig blir slått sammen til en karakter på vitnemålet når jeg har tatt de som privatist? Jeg må vel ikke gå opp igjen året for å forbedre kun en karakter, kun for å ikke havne i ordinærgruppa?:O Jeg mener å ha hørt at hvis en tar opp igjen fag som privatist før en er ferdig på skolen, vil en fortsatt havne i primærkvoten. Det var ihvertfall den beskjeden vi fikk sist Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå