Kjuagutt Skrevet 14. mai 2009 Del Skrevet 14. mai 2009 (endret) Hei. Jeg har nettopp fått vite at jeg kom inn i Tyskland på skole neste år. Men når jeg tenker på det, vet jeg veldig lite om Tyskland idag. Kan mye om hva som skjedde før, men hvordan er de idag? Angela Merkel, hva er hennes meninger? Hvordan er politikken der sammenlignet med Norge? Hvordan er Tysklands syn på alkohol og tobakk? Har de og "Røykeloven"? Aldersgrense på å kjøre bil? Er egentlig lysten på å vite det meste, så vet du noe er det bare å skrive det ned! Endret 14. mai 2009 av Kjuagutt Lenke til kommentar
oldboy Skrevet 14. mai 2009 Del Skrevet 14. mai 2009 De lager knall godt øl, og kjempegode pølser. Noe mer? Lenke til kommentar
Kjuagutt Skrevet 14. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2009 De lager knall godt øl, og kjempegode pølser. Noe mer? Haha, joda, det har jeg fått med meg. Tenkte kanskje noe mer enn det Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789 Skrevet 14. mai 2009 Del Skrevet 14. mai 2009 De lager knall godt øl, og kjempegode pølser. Noe mer? Haha, joda, det har jeg fått med meg. Tenkte kanskje noe mer enn det Dei har ganske like politikk som Noreg, og like pinglete, kanskje meir og. Lenke til kommentar
J@cob Skrevet 14. mai 2009 Del Skrevet 14. mai 2009 Tyskere generelt er ganske hyggelige av seg. Masse godt øl - billig er det og. De drikker gjerne i koselige lag, ofte masse. Høres det kjent ut? De er forøvrig ganske 'touchy', ang. nasjonalisme. Man bør trø forsiktig om emner som andre verdenskrig kommer opp. I hvert fall i samtale med eldre mennesker. Er en del vonde minner der. Lenke til kommentar
Kjuagutt Skrevet 14. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2009 Hmm. Så det virker som Tyskland er ganske lik Norge da. Har snakket med noen tyskere jeg har møtt, de virket veldig hyggelig. Hadde en tysklærer fra Tyskland, da snakket vi om Nasjonalsosialismen. For henne var det viktig å påpeke at dette var ett endt kapittel. Familien til min lærer var katolikker og motstandere av nazistene, så hun var egentlig litt stolt av det. Lenke til kommentar
J@cob Skrevet 14. mai 2009 Del Skrevet 14. mai 2009 Mamma og pappa studerte i Tyskland på 70'tallet. Bodde der i åtte år, og fikk mine to eldste brødre der. De har fortsatt en del tyske venner som vi møter omtrent en gang i året. De er fra både øst, og vest. Mitt intrykk av disse er at de er ganske fredelige, og fredselskende. De har opplevd en del dritt, men og noe helt fantastisk: Murens fall. Dette har satt sitt preg. De færreste i Tyskland ønsker en ny runde med nasjonalsosialismen, bare de forvrirrete nynazistene, men det er mennesker som gjerne søker seg til ekstreme grupperinger for å få en følelse av samhold: ikke politikk. Tror du kommer til å trives i Tyskland, jeg! Var i bryllup der i fjor. Utrolig morsom opplevelse. Fri flyt av øl, og dårlig tysk dansebandtechnomusikk. Nå er ikke jeg et menneske med innsikt i sosialantropologi, eller Tyskland sitt indre psyke, men jeg vil tro du kommer til å like der. Kan forøvrig nevne at ene broren min studerte der ett år fra 2004-2005. Han likte seg veldig godt, og mente at de sosiale forskjellene mellom Tyskland og Norge var ganske små. Lykke til Lenke til kommentar
Douglas Quaid Skrevet 14. mai 2009 Del Skrevet 14. mai 2009 (endret) Har snakka med fleire tyskarar (og gjekk sjølv på skule der i to veker for ein månad sidan), og dei fleste meiner at Tyskland har ei negativ utvikling med auka skilnader mellom fattig og rik. Alkoholisme er òg eit samfunnsproblem der nede. Når det gjeld aldersgrenser er det 16 på øl og andre soft-drinks, og sprit er 18. Det òg lov å drikke offentleg. Røykelov er opp til kvart enkelt bundesland, og eg er i alle fall sikker på at minst eit har innført den. Elles fekk eg inntrykk av at røyking er langt meir utbreidt blant tyskarar enn nordmenn, men når det gjeld drikking skjer det litt meir kontrollert. Dei drikk seg ikkje drita i helgane på same måte som vi gjer her. Endret 14. mai 2009 av Kalvegodt Lenke til kommentar
LucarioX Skrevet 14. mai 2009 Del Skrevet 14. mai 2009 Angela Merkel er vel ganske så konservativ, hun står vel for mye av det samme som Høyre står for i Norge. Merkels parti er vel søsterpartiet til Høyre i Norge og republikanerene i USA? Selv opplever jeg Tyskland som et veldig "moderne" land, kanskje mer moderne enn Norge. De har vel kanskje verdens beste veinett, med motorveier nesten over alt og fri fart flere steder. Alt virker også veldig rent og ordentlig, rene gater, veldig lite søppel og få slitte bygninger. Landet har alt fra små koselige byer med gamle bygninger og natur til topp moderne finnansmetropoler med skyskrapere så langt øyet kan se. Hardt arbeidene, hyggelige og ordentlige mennesker. Maten er også grei, ikke noe å hoppe i taket over, men vanlig god. Har egentlig pleid å trives i Tyskland. Litt mer stressende land enn Norge, er ikke samme roen der. Mennesker over alt og masse trafikk hele tiden. Lenke til kommentar
Kjuagutt Skrevet 14. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2009 Kan også nevnes at det er gamle Øst-Tyskland jeg skal til. Erfurt heter byen, den ligger visst i nærheten av Oberhof. Har på følelsen at det vil bli gøy, og ser frem til å reise. Lenke til kommentar
anbar Skrevet 14. mai 2009 Del Skrevet 14. mai 2009 Hei. Jeg har nettopp fått vite at jeg kom inn i Tyskland på skole neste år. Men når jeg tenker på det, vet jeg veldig lite om Tyskland idag. Kan mye om hva som skjedde før, men hvordan er de idag? Angela Merkel, hva er hennes meninger? Hvordan er politikken der sammenlignet med Norge? Hvordan er Tysklands syn på alkohol og tobakk? Har de og "Røykeloven"? Aldersgrense på å kjøre bil? Er egentlig lysten på å vite det meste, så vet du noe er det bare å skrive det ned! Først gratulerer! Angela merkel er som sagt lignende høyre i Norge, dog mer sosialkonservativt enn det liberalkonservative høyre. Det politiske systemet er veldig annerledes, tyskland er en føderasjon og derfor har statene mye mer å bestemme enn fylkene har i norge. derfor finnes det forskjellige lover/regler på flere områder, slikt som skolepenger (universitet) osv. Når det gjelder aldersgrense for bil: 18 år Alkohol: 16 år for øl, 18 for sprit. Dog er dette en politisk nøtt for tiden etter flere episoder med "komadrikking" blant unge. Tobakk kan fortsatt reklameres for og kjøpes på automater, dog trenger du et EC (lignende visa kort) for å bekrefte alderen. Øl er som regel billigere enn cola, men det er en lov som sier at det skal eksistere minst et ikke-alkoholisert drikketilbud på menyen. mat er billig, øl er billig (finnes 5000 forskjellige ølprodukter, lokale bryggerier er vanlig). Jeg studerer i Mannheim, Baden Wurtemberg, og trives meget godt. Tyskere er overaskende positive til Nordmenn og veldig behjelpelige om du snakker dårlig tysk. Lykke til! Lenke til kommentar
anbar Skrevet 14. mai 2009 Del Skrevet 14. mai 2009 Kan også nevnes at det er gamle Øst-Tyskland jeg skal til. Erfurt heter byen, den ligger visst i nærheten av Oberhof. Har på følelsen at det vil bli gøy, og ser frem til å reise. erfurt Bare hørt positivt om byen, dog var det en skoleskyting der for en tid tilbake. Her i Baden-Wurtemberg er det lov til å røyke i røykeklubber eller i diskoteker med ett rom for røykere og ett rom for de som ikke røyker. I praksis går man da ut på de mindre stedene... Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 14. mai 2009 Del Skrevet 14. mai 2009 Denne tråden var feilpostet og er blitt flyttet til riktig kategori. Lenke til kommentar
Kjuagutt Skrevet 14. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2009 Hei. Jeg har nettopp fått vite at jeg kom inn i Tyskland på skole neste år. Men når jeg tenker på det, vet jeg veldig lite om Tyskland idag. Kan mye om hva som skjedde før, men hvordan er de idag? Angela Merkel, hva er hennes meninger? Hvordan er politikken der sammenlignet med Norge? Hvordan er Tysklands syn på alkohol og tobakk? Har de og "Røykeloven"? Aldersgrense på å kjøre bil? Er egentlig lysten på å vite det meste, så vet du noe er det bare å skrive det ned! Først gratulerer! Angela merkel er som sagt lignende høyre i Norge, dog mer sosialkonservativt enn det liberalkonservative høyre. Det politiske systemet er veldig annerledes, tyskland er en føderasjon og derfor har statene mye mer å bestemme enn fylkene har i norge. derfor finnes det forskjellige lover/regler på flere områder, slikt som skolepenger (universitet) osv. Når det gjelder aldersgrense for bil: 18 år Alkohol: 16 år for øl, 18 for sprit. Dog er dette en politisk nøtt for tiden etter flere episoder med "komadrikking" blant unge. Tobakk kan fortsatt reklameres for og kjøpes på automater, dog trenger du et EC (lignende visa kort) for å bekrefte alderen. Øl er som regel billigere enn cola, men det er en lov som sier at det skal eksistere minst et ikke-alkoholisert drikketilbud på menyen. mat er billig, øl er billig (finnes 5000 forskjellige ølprodukter, lokale bryggerier er vanlig). Jeg studerer i Mannheim, Baden Wurtemberg, og trives meget godt. Tyskere er overaskende positive til Nordmenn og veldig behjelpelige om du snakker dårlig tysk. Lykke til! Først, takk for svar. Når du nevner Bundeslandene er mer selvstendig enn fylker i Norge. Er Bundeslandene mer som statene i USA da? Kan også nevnes at jeg foreløpig avholds (kan ha med at jeg bare er 17) og røyker heller ikke, men spør litt for å vite hvordan holdnigner og kulturen for dette er. Reint praktiske spm, jeg skal bo i Tyskland fra oktober til mai, hvordan bør jeg gjøre det med bank? Og mobilabonnemant? Kan vel bli dyrt å beholde det norske? Lenke til kommentar
anbar Skrevet 15. mai 2009 Del Skrevet 15. mai 2009 etablering: skaff deg et kontantkort, du faar telefon her fra 18 euro og opp. Jeg har O2 som ikke er det billigste, men heller ikke det verste... betalte 30 euro ogn hver gang jeg lader opp saa faar jeg 40%/60% bonus. Behold dog den gamle paa, men ikke ta imot unödvendige samtaler, henvis heller til at folk kan ringe deg paa den tyske, skype er ikke dumt om du vil ringe hjem (fastelefoner) 3 euro per maaned for hele europa. Bank: Gaa inn i noen av de större som dresdner/deutsche/hypo bank er ikke fullt saa smart da de har finanskrise (dog tror jeg de er under statlig kontroll)... Skandiabanken har gratis utak i en av disse. Bank konto koster ingenting om du er student, og det er veldig greit med ec kort... siden norske bank accept selvfölgelig ikke fungerer slik som i Norge... Avholds er ikke noe problem, de har et mer avslappet forhold til alkohol i tyskland enn i norge. Her drikkes det kanskje oftere, men samtidig mindre/faerre enheter. Alkohol er kos... Politikk: föderasjon: stater i forbund som utgjor en större stat. Stater beholder i stor grad egen autonomi paa visse politikkomrader og staten blander seg ikke inn i lokalpolitikk. Hvert bundesland har sin regjering/senat som mötes i Bundesrat. Bundestag=parlament bestar av nasjonale partier + lokale personer. Naar du stemmer i tyskland stemmer du i prinsipp to ganger, person og liste. Dvs du kan stemme paa to partier samtidig. Forvirrende system. les litt om det paa wikipedia. Angela Merkel er Bundeskansler, men ikke överste paa rangstigen efter grunnloven, det er horst Kohler eller noget slikt. Systemet er laget saa perfekt vanskelig (spredning av makt) at det er umulig med en ny Hitler. Sikkerhetsventiler mao. Lenke til kommentar
Dragonforce99 Skrevet 18. mai 2009 Del Skrevet 18. mai 2009 om du går på videregående, er det en hauptschule, realschule eller gymnasium du skal på? Lenke til kommentar
Kjuagutt Skrevet 19. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2009 om du går på videregående, er det en hauptschule, realschule eller gymnasium du skal på? Ehm, andre år elenergi (elektro sterk strøm som det het før). I sammarbeid med Askøy VGS. Så er kanskje det du kaler realschule? Lenke til kommentar
Dragonforce99 Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 ok yrkesfaglig da, det blir noe helt annet tror jeg Lenke til kommentar
Murto Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 Politikk:föderasjon: stater i forbund som utgjor en större stat. Stater beholder i stor grad egen autonomi paa visse politikkomrader og staten blander seg ikke inn i lokalpolitikk. Hvert bundesland har sin regjering/senat som mötes i Bundesrat. Bundestag=parlament bestar av nasjonale partier + lokale personer. Naar du stemmer i tyskland stemmer du i prinsipp to ganger, person og liste. Dvs du kan stemme paa to partier samtidig. Forvirrende system. les litt om det paa wikipedia. Angela Merkel er Bundeskansler, men ikke överste paa rangstigen efter grunnloven, det er horst Kohler eller noget slikt. Systemet er laget saa perfekt vanskelig (spredning av makt) at det er umulig med en ny Hitler. Sikkerhetsventiler mao. fordi Tyskland er en føderal republikk. Merkel er regjeringssjef (bundeskansler), mens Kohler er president og statsoverhode. Lenke til kommentar
Dragonforce99 Skrevet 23. mai 2009 Del Skrevet 23. mai 2009 men kohler har ikke mye makt i praksis Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå