Gå til innhold

Bildeformatets uttrykk, hva mender du?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Med vanlig digitalt så er det forsåvidt greit å ha muligheten til

å rotere utsnittet høyde/bredde, beskjæring senere er jo meget enkelt.

 

Med mellomformat er det veldig praktisk med kvadratisk format da det er en akrobatisk manøver å ta bilder sidelengs med sjaktsøker :)

Lenke til kommentar
ok.

men jeg er egentligt etter hvilket uttrykk dere mener hører til formatene.

 

Ro, redsel, fart, speening, ....

 

jeg er ikke ute etter hjelp, men vil skape debatt om hva dere mener hører til hva.

Jeg vil si at formatene er uavhengige i forhold til temaene du velger. Min erfaring er at motivet i seg selv gir en bedre indikasjon på hvilket format man bør velge.

 

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar
ok.

men jeg er egentligt etter hvilket uttrykk dere mener hører til formatene.

 

Ro, redsel, fart, speening, ....

 

jeg er ikke ute etter hjelp, men vil skape debatt om hva dere mener hører til hva.

Jeg vil si at formatene er uavhengige i forhold til temaene du velger. Min erfaring er at motivet i seg selv gir en bedre indikasjon på hvilket format man bruker.

 

Tom

 

temaene/uttrykkene jeg nevnte var bare for å forklare hva jeg mente med et uttrykk. Temaene/uttrykkene kan du bestemme selv.

Men hvilket format passer best til Stillhet?

jeg vil si at breddeformat passer best.

Håper dere forstår hva jeg er ute etter.

 

Hvilke uttrykk mender dere passer best til de forskjellige formatene?

Lenke til kommentar
temaene/uttrykkene jeg nevnte var bare for å forklare hva jeg mente med et uttrykk. Temaene/uttrykkene kan du bestemme selv.

Men hvilket format passer best til Stillhet?

jeg vil si at breddeformat passer best.

Håper dere forstår hva jeg er ute etter.

 

Hvilke uttrykk mender dere passer best til de forskjellige formatene?

Jeg skjønte hva du mener. Men hvordan uttrykker du stillhet? En rolig innsjø? Farfar som sover i en stol? Et tomt rom? En tom bygate? Jeg kan tenke meg bilder av disse motivene i flere format.

 

Tom

Lenke til kommentar

Dette er nok et vanskelig tema. Det er mulig det finnes "arketyper" i vårt begrepsapparat slik at forskjellige emosjoner/tilstander kan tilpasses formater. F.eks. kan man kanskje si at "ro" er "ned" (ligge i ro) slik at breddeformatet skulle være best. "Frykt" eller "redsel" er kanskje mer "opp" (farer opp) slik at høydeformatet passer.

 

Jeg aner ikke om det forholder seg slik, men vil ikke utelukke det. Vi tenker jo lett i "formlige" metaforer i vanlig dagligtale....

 

boos

Lenke til kommentar
Jeg skjønte hva du mener. Men hvordan uttrykker du stillhet? En rolig innsjø? Farfar som sover i en stol? Et tomt rom? En tom bygate? Jeg kan tenke meg bilder av disse motivene i flere format.

 

Tom

 

 

jeg tar dette ut fra en lærebok. og stiller spørsmål til fotografene på akam, hva de mener.

 

"bildeformatet har tradisjonelt vært knyttet til forskjellige uttrykk. Ønsker du å uttrykke noen av momentene nedenfor i bildet ditt, kan riktig valg av format styrke dette uttrykket."

så kommer breddeformat og momentene.

høydeformat og momentene osv.

 

 

De fleste velger format etter hvordan gjenstanden(e) i bildet kommer med. Valg av format kan påvirke komposisjonen, ikke alle tenker på dette. Det er kanskje rettet mot dem som ønsker godt komponerte bilder.

Lenke til kommentar

Enig med Tomsi, det finnes ikke noe fasitsvar på dette. Det er ene og alene motivet som setter utgangspunkt for formatet.

 

Ja, og sammen med smaken til fotografen da. Og kanskje den som ser på bildet. Og kanskje...

 

Det tradisjonelle har kanskje vært en slags breddeformat på landskapsbilder og et slags høydeformat på portretter.

Men om det alltid passer, eller ofte passer...tja, si det...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...