Gå til innhold

Bildekritikken og BK:

Anbefalte innlegg

Kan noen forklare meg logikken i regelen som sier at tråder i bildekritikk-forumet (https://www.diskusjon.no/index.php?showforum=209 ) skal merkes med 'BK:'?

Det ligger en 'sticky' der som sier:

Unngå forvirring og reduser sjansen for å få deg en advarsel fra modereringsteamet. Bruk "BK" foran tittelen. BK står for "Bildekritikk" og forteller oss kjapt hva det dreier seg om..

I noen tilfeller har det vært avgjørende for om tråden har fått stå i ro eller ikke.

Det er en liten rar ting, men det fungerer slik..

Ja, det er en rar ting all den tid hele forumet er for bildekritikk.

Hadde det vært mulig å legge inn andre ting der, så kunne det gitt mening at man skal merke bildekritikk-trådene, men nå er vel 'by default' tråder som opprettes der BK enten de merkes som det eller ikke?

Nå er jeg ikke så bevandret på bilforumet, men jeg antar det ikke er sånn at tråder på subforumet 'bilstereo' der må merkes med BS: for at tråden skal få stå i fred? Hvorfor denne (tilsynelatende fullstendig meningsløse) ekstraregelen for bildekritikken?

I utgangspunktet ville jeg vel tro det var en gammel regel som hang igjen fra de dager da bildekritikken delte forum med andre ting, men siden mange tråder der inne inneholder advarsel fra mod på grunn av brudd på denne regelen, så kan jo heller ikke det være tilfellet?

Endret av Zork
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ser for meg at det har med tre ords regelen å gjøre.

Si bildet ditt skal hete "Alene", så vil det være logisk å kalle tråden for Alene.

For at moderator skal slippe å gå inn i tråden for så å finne ut at det er i sammenheng med bildetråden, så setter vi BK forann for å gjøre det lettere for moderatorene.

Vertfall slik jeg har fått det for meg.

Lenke til kommentar

Tjo, men retningslinjene der presiserer jo at treordsregelen også gjelder for bildekritikken?

Det står riktignok også at det er for å ikke forvirre brukere som går rett inn på tema fra akams hovedside, men det må da i så fall gjelde andre fora enn bildekritkken også?

Endret av Zork
Lenke til kommentar

Nå er ikke jeg særlig bevandret på den delen av forumet og regel ble til lenge før jeg ble moderator, men jeg ser for meg noe som kan være en god grunn: Muligheten for å enklere skille mellom gode og dårlige emnetitler. Det har seg sånn at det som er helt greie emnetitler for en bildekritikktråd ville være helt uakseptable andre steder på forumet. Man gir tross alt bilde en tittel. "Solslyng på natta", "Hovedkort på fylla", "Stresset audi soter" vil alle være helt fine titler der, men andre steder på forumet ville disse automatisk medført en reaksjon på dårlig emnetitel. Ser man BK er dette et klart og tydelig signal til moderator som skal avgjøre om tråden har dårlig tittel eller ei.

Lenke til kommentar
  • Opprett ny...