Gå til innhold

OCZ Vertex Raid0

Anbefalte innlegg

Hvor mye må man ut med for en grei kontroller? Skal kjøre 2ssd disker i Raaid 0. Og jeg har hørt at HK kontrollern ikke er så bra. stemmer dette?

Hei, mange av hovedkortene i dag klarer å utnytte opp til 3 ssd disker uten noe særlig tap av ytelse inkludert ditt.

Takk!! Men et lite NOOB spørsmål. Åssen gjør jeg vid oppstart. Må jeg starte opp med vanlig disk så jeg kommer inn i bios. Så legge opp raid 0 på SSD diskene, deretter skru av maskinen. plukke ut vanlige disken og kjøre inn W7 på SSD:n.

Nei du trenger ikke å starte opp med vanlig disk bare sett inn de nye vertexene dine du og følg denne guiden :)Instalasjon av vertex og windows vista ocz forum

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Og du er sikker på at det ikkje er kontrolleren som det er noe feil på?

Adaptec 5 serien har en lei tendens til å bli ALT for varm, og har desverre en god del bugs med spesield SSD.

https://www.diskusjon.no/index.php?session=...&p=14062899

Dette er ikkje eneste eksempel på at Adaptec 5 serie har problemer med varme.

Hadde problemer med varme før (kortet begynte å pipe), men etter bytte av kabinett så har jeg ei vifte som blåser over alle kortene mine. Ikke hatt noen alarmer etter dette, men har ikke sjekket hva temperaturen er på kortet da. Men jeg jo forsåvidt prøve å sette ei vifte litt nærmere kortet.

Men jeg har også et annet Adaptec kort liggende. Modell 5805, men dette har kun eksterne porter. Har aldri fått testet dette siden jeg ikke har hatt kabler til kortet. Men har fått tak i dette til 5445 kortet mitt. Kan jo være at dette kortet ikke har problemer med diskene.

Lenke til kommentar

Fikk 3 nye Vertex 30GB disker idag som erstatning for de 3 diskene som hadde "feil"..

Kjørte ny CrystalMark test, og da falt en disk ut av raidet med en gang.

Tok ut denne disken og laget nytt array med 3 disker. Ser ut til å fungere greit foreløbig. Skal teste dette arrayet mye for å stresse diskene og kontrolleren max.

Når jeg koplet til disken igjen, så hadde denne en haug av "aborted commands". Kan nok tyde på at det blir en ny RMA på denne disken..

Temperatur på kortet under test er 81C. Hadde sikkert ikke gjort noe med ei vifte ja..

I Adaptec storage manageren så er 81C fremdeles "normalt". Men det er nok kanskje i grenseland.

Lenke til kommentar

81C er nok litt drøyt selv om det er innenfor godkjent område.

Det har vært mange som har hatt problemer med Vertex i raid, jeg tror det kommer en ny fw som skal prøve å rette på dette.

(leste noe i en tråd på ocz forum)

Lenke til kommentar

Jeg er nå hellig overbevist om at det SSD'en som er problemet og ikke Adaptec'en..

Som sagt så falt en disk ut av array'et med en gang jeg begynte å teste i CrystalMark.

Kjører nå med de 3 gjenværende diskene. Dette ser faktisk ut til å være stabilt. Kjørt en haug med tester nå (med kontroller på 82grader C) og ingen har falt ut av arrayet til nå.

Skal ikke trekke noe konklusjon riktig ennå. Skal installere OS på array'et og se hvordan det går med diskene. Hvis det ikke dukker opp noen flere problemer, så er det veldig tydelig at OCZ virkelig må skjerpe seg når det gjelder kvalitetskontroll.

Jeg har nå hatt 7 Vertex 30GB disker, og 4 av de er det feil på (aborted commands/link failures)!

Tilbake til testing..:)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nå er jeg drittlei hele greia. Heiv ut Adaptec'en idag og koplet til Vertex diskene på Intel kontrolleren på hovedkortet. Da ble det endelig stabilt uten "dropout"!

Noen som er interessert i et Adaptec 5445 og et ICP5805?

Lenke til kommentar

Tilbake på Intel kontroller som sagt. Problemet nå er jeg har 3 Vertex disker til som jeg skulle ha koplet til (kjøpte 3 mens jeg venta på de 3 diskene som ble RMA'et over atlanteren. Eier ikke tålmodighet..)

Så da har jeg 7 Vertex disker totalt. Adaptecen er jo som nevnt ute av bilde. Det kortet skal ALDRI mere inn i min maskin! Har ikke tall på hvor mye tid jeg har kastet bort på denne kontrolleren for å prøve å få driten til å funke!

Men 7 Vertex disker har jeg ikke nok SATA porter til på hovedkortet så da må jeg få tak i en annen kontroller. Hadde vel heller ikke fått utnyttet båndbredda heller så vitsen med det hadde vært minimal bortsett fra en bedre skrive ytelse på 4k tenker jeg.

Lenke til kommentar
Men 7 Vertex disker har jeg ikke nok SATA porter til på hovedkortet så da må jeg få tak i en annen kontroller. Hadde vel heller ikke fått utnyttet båndbredda heller så vitsen med det hadde vært minimal bortsett fra en bedre skrive ytelse på 4k tenker jeg.

Tror ikke du finner en kontroller som får utnyttet 7 vertexer, selg et par, om du skulle ombestemme deg senere så er det annonsert prisfall om ikke lenge på disse diskene. Kjøpte meg akkurat en RR3520, så forhåpentligvis kan jeg ha det litt morro med et kjekt vertex raid etterhvert..

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Tror ikke du finner en kontroller som får utnyttet 7 vertexer, selg et par, om du skulle ombestemme deg senere så er det annonsert prisfall om ikke lenge på disse diskene. Kjøpte meg akkurat en RR3520, så forhåpentligvis kan jeg ha det litt morro med et kjekt vertex raid etterhvert..

Nå er Areca 1680ix-12 bestilt. Får nok kanskje ikke utnyttet lesehastigheten med 7 disker i RAID0, men skrivehastigheten vil nok jevne seg ut med lesehastigheten. Ser at Nizzen har oppnådd over 1000MB/s med 6 disker i raid0. Håpet er jo å slå han med en ekstra disk. Jeg håper på 1100+/900 les/skriv med dette oppsettet.

Er på jobb i Kina for øyeblikket, så får ikke kjørt noe test før jeg kommer hjem den 3.september.

Forøvrig så har jeg en Adaptec 5445 kontroller til salgs hvis noen er interessert:)

Lenke til kommentar

Nå er Areca 1680ix-12 bestilt. Får nok kanskje ikke utnyttet lesehastigheten med 7 disker i RAID0, men skrivehastigheten vil nok jevne seg ut med lesehastigheten. Ser at Nizzen har oppnådd over 1000MB/s med 6 disker i raid0. Håpet er jo å slå han med en ekstra disk. Jeg håper på 1100+/900 les/skriv med dette oppsettet.

Er på jobb i Kina for øyeblikket, så får ikke kjørt noe test før jeg kommer hjem den 3.september.

Forøvrig så har jeg en Adaptec 5445 kontroller til salgs hvis noen er interessert:)

Du kan bare slappe av. Jeg har testet med 7 Vertex og fikk ikkje noe høyere hastighet. Fikk faktisk samme hastighet med bare 5 stk. Dog skrivehastigheten var litt lavere med bare 5 vs 7.

Lenke til kommentar
Du kan bare slappe av. Jeg har testet med 7 Vertex og fikk ikkje noe høyere hastighet. Fikk faktisk samme hastighet med bare 5 stk. Dog skrivehastigheten var litt lavere med bare 5 vs 7.

Hvilke hastigheter fikk du med 7 disker? Jegar ikke klar over at du hadde kjørt test med 7 disker:(

Lenke til kommentar

Hei folkens, sitter her og pusler litt med maskinen. Har 2 stk Vertex 60 i raid0, men jeg synes ytelsen er heller dårlig. Kjører OS på raidet selvsagt. Noen som kan tipse om noen vanlige feil, er sørbrikken min for dårlig?

Asus M3A32-MVP Deluxe (790fx/sb600)

Phenom II X940 @ 3,7 (16x231)

2x1G OCZ Reaper @ 1200 5.5.5.18

2.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...