Gå til innhold

OCZ Vertex Raid0

Anbefalte innlegg

Hei

Da har jeg fått 2stk Vertex 30gb disker i hus. Kjører de på en Adaptec 5445 PCIe kontroller med 512MB cache.

Føreløbig ser det ekstremt bra ut. Har kjørt en ATTO test under Win7. Lesehastigheten er jo helt hinsides. Tviler egentlig på at den stemmer.

Er i grunnen mest fornøyd med skrivehastigheten på små filer:)

post-23398-1242284235_thumb.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ATTO er nærmest ubrukelig når du har en kontroller med større cache enn testfilen. (256MB testfil, 512MB cache)

Unntaket er om du kan velge Direct IO ;-) og det vet jeg ikke om du kan på Adaptecen.

Prøv CrystalDiskMark 1000MB og HDTune Pro, de vil gi mer fornuftige resultater.

Det hadde vært spennende å se Random Access testen fra HDTune, den viser latency i kontrolleren.

edit:

ser at du har kjørt ATTO med 4MB filstørrelse og det blir om mulig enda værre ;-)

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

800+MB/s var jo ikke veldig sannsynlig nei hehe.

Kjørt en CrystalDiskMark på 1000MB:

post-23398-1242287517_thumb.png

HD Tune Pro Random Access:

post-23398-1242287553_thumb.png

HD Tune Pro Read benchmark

post-23398-1242287591_thumb.png

Har ikke kjørt write test i HD Tune Pro siden jeg har OS på disken nå..

Flott hvis noen har noen kommentarer til testene. Har forresten ikke gjort noen optimaliseringer til Win7 ennå bortsett fra å sette vekslefila bort til en annen disk i maskinen.

Lenke til kommentar

Ser bra ut det der.

Ser at ytelsen er litt degradert (som er normalt) og det påvirker testene litt. Du kjører vel dette som OS disk også? det påvirker resultatene ytterligere.

Så, såfremt dette er på OS partisjon så er det absolutt bra.

Lenke til kommentar

Ja dette virker egentlig veldig bra. Har også et par Core 64GB disker, men de er søppel i forhold! Her er det ingen heng lengre slik som det var på Core diskene.

Blir nok et par Vertex disker til siden de var så billige ($126) så da kommer jeg tilbake med en 4xRaid0 test etterhvert.

Noe som vet hva siste revisjon av disse diskene er? Jeg har 1275 på mine. Har hørt rykte om at det kommer en firmware som skal gjøre 30/60gb diskene like raske som 120gb versjonen..

Lenke til kommentar

Siste FW er V1.10 (1370?) og det kommer en ny innen 21de mai sier Tony på OCZ.

Bruker selv V1.10 og den har fungert helt greit.

edit:

Med hensyn til hastighet/ytelse så *er* det definitivt forskjell mellom 30/60 og 120/250 utgavene.

Jeg har 60, 120 og 250GB og 60 er faktisk betydelig dårligere på benchmarks.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

Har selv to Vertex 30 i Raid0 og på Atto fikk jeg kun 400++ på read. Så her har nok kontrolleren mye og si ser jeg. Selv har jeg Intel ICH8. Crystal-testen var derimot langt mer likt det jeg fikk på min Win7 systemdisk.

Går sykt kjaps å laste inn WOW nå, men det er egentlig stortsett der jeg merker at jeg har SSD. Så jeg er ikke sikker på om invisteringen for meg var verdt det :p

Lenke til kommentar
Har selv to Vertex 30 i Raid0 og på Atto fikk jeg kun 400++ på read. Så her har nok kontrolleren mye og si ser jeg. Selv har jeg Intel ICH8. Crystal-testen var derimot langt mer likt det jeg fikk på min Win7 systemdisk.

Går sykt kjaps å laste inn WOW nå, men det er egentlig stortsett der jeg merker at jeg har SSD. Så jeg er ikke sikker på om invisteringen for meg var verdt det :p

Har du ikke merket noen forskjell i windows???

Bare vent til du prøver en makskin med harddisk som systemdisk igjen du, da vil du sitte der og lure på om den har hengt seg, eller hvorfor ting tar så lang tid... :p

Helt fine tall i benchmarkene over, jeg regner med du har merket at systemet er veldig responsivt og det meste åpnes nærmest øyeblikkelig.

Lenke til kommentar

Venter på Vertex disk 3 og 4 som ligger i tolla nå. Pokker at det tar så lang tid! Hvis ikke dette blir heftig så vet ikke jeg:D

Blir meget spennede å se hva 4xVertex i Raid0 kan finne på:p

Det er jo på tide at vi får litt ytelse på lagringsfronten. Dette har vært en flaskehals alfor lenge og egentlig det eneste som irriterer meg idag på pc fronten.

Blir nok ikke noe mere investeringer i "kverna" på ei stund etter disse diskene er kommet i hus. Iallefall ikke før Intel kommer med 8-kjerners Nahelem.

Lenke til kommentar
Venter på Vertex disk 3 og 4 som ligger i tolla nå. Pokker at det tar så lang tid! Hvis ikke dette blir heftig så vet ikke jeg:D

Blir meget spennede å se hva 4xVertex i Raid0 kan finne på:p

Det er jo på tide at vi får litt ytelse på lagringsfronten. Dette har vært en flaskehals alfor lenge og egentlig det eneste som irriterer meg idag på pc fronten.

Blir nok ikke noe mere investeringer i "kverna" på ei stund etter disse diskene er kommet i hus. Iallefall ikke før Intel kommer med 8-kjerners Nahelem.

Bare for morroskyld, kan du gjøre en test for meg og kjøre stripe size = 16kb eller 32kb i et par dager? Hvis du har en god nokk kontroller, og det jeg mistenker stemmer, så vil du få litt lav sekvensiell hastighet, men veldig mye bedre skalering i praktisk bruk, siden alt av filer over 4kb eller 8kb vil bli stripet over flere Vertex'er.

Lenke til kommentar

Det kommer ann på hva du ønsker å oppnå.

Jeg spurte om han ville teste 16kb stripe for 4 enheter, alså blir ting fordelt 4kb på hver SSD. 4KB er også page size på SSD, og der har man max IOPS. Dette skal i teorien gi maks skalering av IOPS og pakker av liten størrelse, men kan gå på bekostning av sekvensiell båndbredde. Når han har 4stk vertex blir båndbredden uansett ikke lavere enn 4kb sekvensiell x 4. Jeg er veldig interresert i å se ATTO og crystal tall, samt IOmeter sammenligning om det er mulig. Siden 128-256kb er normalt på 2-4 SSDer blir det 16kb vs 256kb stripe jeg er mest interresert i for 4 enheter.

Anbefalt stripe for 2stk vertex mener jeg er 128kb, siden det gir ca maks sekvensiell båndbredde, og fortsatt greit med IOPS.

Lenke til kommentar

Har nå fått de siste diskene i hus.

Jeg har kjørt et par tester under Win XP. Kjører ikke Vertex diskene som OS disk denne gangen her vel og merke..

Hadde dessverre ikke noe fotoredigeringprogram installert så bildene blir det så som så med. ATTO testen ligger vedlagt som PDF(var det beste jeg kunne få til..)

Stripesize på diskene nå er 16KB

CrystalDiskMark 2.2:

100MB testfil

Seq: 687/382 MB/s Read/Write

512k: 653/368 MB/s Read/Write

4k: 69/67 MB/s Read/Write

1000MB testfil

Seq: 265/254 MB/s Read/Write

512k: 163/278 MB/s Read/Write

4k: 23/46 MB/s Read/Write

ATTO

ATTO.pdf

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Å kjøre disse diskene i RAID var ikke spesielt greit. Det viser seg at 3 av diskene har store problemer. Masse "aborted commands" og "link failures". Ser det er en del andre også som har slitt med dette når diskene kjøres i RAID. Har virkelig klødd meg i hodet over dette problemet og har prøvd andre kontrollere og kabler, men fortsatt så faller diskene ut av RAID'et.

Har nå sendt 3 disker tilbake til og aventer nye disker.

OCZ kan ikke sies å være å ha kvalitetskontrollen i orden når det er 3 av 4 disker som feiler..

Det blir nok aldri en OCZ disk igjen etter dette..

Lenke til kommentar
Hvor mye må man ut med for en grei kontroller? Skal kjøre 2ssd disker i Raaid 0. Og jeg har hørt at HK kontrollern ikke er så bra. stemmer dette?

Hei, mange av hovedkortene i dag klarer å utnytte opp til 3 ssd disker uten noe særlig tap av ytelse inkludert ditt.

Lenke til kommentar
Hvor mye må man ut med for en grei kontroller? Skal kjøre 2ssd disker i Raaid 0. Og jeg har hørt at HK kontrollern ikke er så bra. stemmer dette?

Hei, mange av hovedkortene i dag klarer å utnytte opp til 3 ssd disker uten noe særlig tap av ytelse inkludert ditt.

Takk!! Men et lite NOOB spørsmål. Åssen gjør jeg vid oppstart. Må jeg starte opp med vanlig disk så jeg kommer inn i bios. Så legge opp raid 0 på SSD diskene, deretter skru av maskinen. plukke ut vanlige disken og kjøre inn W7 på SSD:n.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...