Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Arrestert uten grunnlag, beslagla mobil

Glasscola2

Anbefalte innlegg

La meg ta et kontraeksempel:

Politiet ransaker skurk A, tatt på fersken i å smugle nark inn i Norge. På ham finner de telefonnummeret til skurk B, en gammel kjenning. Skal politiet nå være avskjært fra å finne ut om skurk B er involvert i saken?

Det er korrekt, der har de lov, men hvis vi forholder oss til at TS snakker sant, så gikk han bare sammen med kammeraten sin.

"Han ble ferska og kan vente seg en bot. Jeg ville ikke la han gå inn alene og følgte etter med han inn på politistasjonen."

Sist jeg sjekka var det ikke ulovlig å være en hyggelig kammerat..

Nei, det er det ikke. Men det var da heller ikke poenget...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Poenget mitt var hvertfall at de i utgangspunktet ikke hadde noen grunn whatsoever til å ta mobilen til TS, og hvertfall ikke gjennomgå personlig materiale uten grunn eller misstanke. TS kunne like gjerne bare gått videre, men valgte å bli med kammeraten sin inn for å være hyggelig.

Er ikke sikker, men skal det ikke litt mer til fra politiet sin side også, enn bare "Få telefonen din" for å kunne bruke beviser i en rettssak?

Endret av Beef Supreme
Lenke til kommentar

Særlig politiet har resursser til å dra på hjemmebesøk til alle som skriver en melding om man har noe hasj.

De noterer vel i verste fall nummer og navn, slik at hvis navnet dukker opp i flere saker har de dette også registrert.

La dem lese og om de blir veldig interessert i han kompisen får du bare ringe han og be han fjerne alt som har med hasj i kåken hans for noen dager fremover.

Lenke til kommentar
Er ikke sikker, men skal det ikke litt mer til fra politiet sin side også, enn bare "Få telefonen din" for å kunne bruke beviser i en rettssak?

Dette er et spørsmål om hva som kan danne grunnlag for etterforskning, ikke om hva som kan fremlegges som bevis i en rettssak...

Lenke til kommentar

Off topic:

Jeg bruker mobil som vekkerklokke og jeg har ikke noen annen form for vekkeklokke i huset. Hvis politiet hadde beslagelagt moblien seint på kvleden en uke dag. Kunne jeg da nektet, eller fått en vekkerklokke fra dem som lån i mellomtiden? For om de hadde tatt den så hadde jeg garnantert forsovet meg neste dag, med mindre jeg hold meg våken hele natta. Og seint på kvleden er det jo ikke mulig å kjøpe seg en vekkeklokke. Litt kipt og forsove seg til viktige møter osv dagen etter.

Lenke til kommentar

Lord-KGA: Tviler på det.

Mister du f.eks lappen kommer ikke politiet og kjører deg til jobb dagen etter, selv om du ikke er bestemt om du får igjen lappen eller ikke.

Særlig politiet har resursser til å dra på hjemmebesøk til alle som skriver en melding om man har noe hasj.

*

Mange steder har de ikke altid noe bedre og fordrive tiden med. Flere bekjente har fått besøk av onkel etter slike meldinger.

Trådstarter: Personen som meldingen er fra, har han vært i kontakt tidligere for lignende ting?

Endret av Blunderguff
Lenke til kommentar

Hei!

Jeg var nede og snakket, sammen med kompisen min og han far, med politiet. Han gikk igjennom bildene, men fordi vi hadde gått sammen ned og vasket det bort etter at vi gikk natten før gjorde han ikke noe mer ut av det, og sjekket ikke meldinger.

archongamer; du har ikke møtt politiet Finnmark. :)

Men sånn jeg forstod det på vaktsjefen, som var han som busta oss, hadde han mer eller mindre "frie tøyler" til å gå rett hjem til oss. Fordi han var så positiv og trodde dette var første gangen snakte jeg han ikke imot og jeg skal inn i avhør senere og får da annledning til å si at jeg ikke var med på det, mens min kompis sansynligvis får en minimal bot, advarsel eller så blir saken bare henlagt!

Tusen takk for raske og informative svar, you guys saved my day! :D

Lenke til kommentar
Lord-KGA: Tviler på det.

Mister du f.eks lappen kommer ikke politiet og kjører deg til jobb dagen etter, selv om du ikke er bestemt om du får igjen lappen eller ikke.

De fleste klarer å ta bussen. Men det er færre som klarer og stå opp til ett gitt tidspunkt uten vekkerklokke.

Lenke til kommentar

Hahaha. Om du ikke har vekkerklokke pga. politiet har tatt telefonen din, gir da politiet en god faen i. Er ditt problem. De gjør kun jobben sin. Er din egen skyld at de tar telefonen.

Så akkurat den der bør og må du dra lenger ut på landet!

Lenke til kommentar

Nå skal det være nevnt at jeg klarer å ignorere alle mine fire vekkerklokker i søvne, men mobilen lager en så jævlig lyd at jeg må stå opp. Haha, jeg forsov meg, men det har ikke noe med politiet å gjøre, bare dårlig selvkontroll!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...