Gå til innhold

Hvordan funker det med forskjellige GPS programmer på mobiler?

Anbefalte innlegg

Hei hei.

Har lurt litt på dette i det siste, vist jeg kjøper Nokia N97, Touch Pro2 eller Palm Pre som alle har GPS innebygd. Kan jeg laste ned Garmin, Tomtom eller andre GPS programvarer og legge dem inn på mobilen også kjøpe kart for skog og friluft eller landeveien og det vil funke slik som det skal? går ut i fra at man må velge en spesiell versjon tilpasset for windows PDA/mobiler eller symbian mobiler på hjemmesidene til de forskjellige produsentene?

Noen som har testet f.eks Garmin sitt programvare med kart for skog og hei på mobiltelefonen sin, vil dekning og signalstryken vær like bra som på vanlig GPS oppe i skogen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har testet Garmin på en N95 og en N73 (med ekstern blåtann GPS).

Garmin fungerer meget bra på begge både i skog og mark (og også på vannet men det er en annen historie).

Fin nøyaktighet (ned til ca 1 meter) og veldig enkel i bruk.

Du må kjøpe en PDA/symbian klient ja som er tilpasset telefonen din. Alle oppdateringer foregår over nettet og hentes enten via Wlan eller PC! Kartene legges inn på minnekortet så litt størrelse er å anbefale på dette. Men Garmin kan anbefales. Det fungerer hvertfall :)!

Lenke til kommentar

Garmin fungerer meget bra på begge både i skog og mark (og også på vannet men det er en annen historie).

Du må kjøpe en PDA/symbian klient ja som er tilpasset telefonen din. Alle oppdateringer foregår over nettet og hentes enten via Wlan eller PC! Kartene legges inn på minnekortet så litt størrelse er å anbefale på dette. Men Garmin kan anbefales. Det fungerer hvertfall :)!

Tusen takk for svar :) brukte du ekstern blåtann GPS for signalet sin skyld eller batteritiden?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Tusen takk for svar :) brukte du ekstern blåtann GPS for signalet sin skyld eller batteritiden?

Litt fordi at N73 ikke har innebygd GPS, men også pga signalet. på N95 er det vanskelig å få signal i jakkelomma eller lignende + at du må ha dekselet oppe for at den skal fungere, og det ser litt rart ut på den telefonen.

Lenke til kommentar

Når du nevner signalstyrke og dekning, så kommer vel det an på mottakeren og "hjernen" i telefonen og ikke selve kartprogramvaren..

Selv kjører jeg Nokia N82 med Nokia Maps bare, og det synes jeg fungerer kun sånn tålig i forhold til en håndholdt dedikert mottaker, synes den er litt i overkant vinglete og upresis. Men som sagt, jeg mener ganske bestemt det kommer av selve mottakeren som er innebygd i telefonen, ikke kartprogramvaren.

Har også prøvd noe som kalles Trimble GeoCache Navigator på N82'n, og det var samme "sorgen" der, unøyaktig og vinglete, på langt nær like pålitelig som en vanlig mottaker.

EDIT:

Altså, må vel presisere at når jeg sier vinglete og unøyaktig, så snakker jeg om 5-15 meters vingling, ikke flere kilometer, så det skal vel fortsatt være greit nok om man ikke bedriver høypresisjons landmåling ;)

Endret av jonlem
Lenke til kommentar

Jeg har lagt inn Nokia Sportstracker og McGuider på min Nokia N82. Begge deler fungerer suverent bra. Tar opp treningsøkter via Sporttracker og legger ut på nettstedet deres. Det er også mulig å legge ut data mens du trener. Der kan du legge ut bilder også. Det er åpnet for å laste opp videoer men det ser ikke ut til å funke enda. Er på jakt etter en pulsmåler a la den som følger med Nokia N79 (Polar). Ser det er en del andre på forumene til Polar og Nokia som er interessert i det samme. Mottar gjerne et tips om du har. Jeg må virkelig rose Nokia for Sportstracker prosjektet. Ser at det er veldig lærerikt med hastighets data fra mine treningsøkter spredt opp i kilometerlange intervaller og sammenlikne med tilsvarende intervaller i tidligere økter. Det er også både lærerikt og morsomt å lese resultatene fra andres økter verden rundt og se hvilket tempo de holder og hvor ofte de trener. Ser frem til å få med pulsmålingene på treningsøktene.

OVIs Nokia Photos program har en kartdel med mulighet for manuell geotagging av bildene. Litt tungvint men iallfall en mulighet for geotagging av de bildene du gidder å merke. Kommer til å se etter automatisk geotagging i bildene på min neste mobil. Kanskje noen vet om et Symbian program som fikser det også på N82? Det hadde vært suverent. Forøvrig er det artig å bruke Googles GeoChart til å se på kart og bilder fra ulike deler av verden. Sjekket forholdene på Spiterstulen forrige uke og fant en del geotaggede bilder andre har lagt ut på tjenesten. GeoChart kommer til å bli en suveren reiseplanlegger og Sportstracker åpner for at GPS dataene fra ulike turer kan overføres til GeoChart. Har prøvd den og, og det fungerer suverent.

Jeg har lastet ned McGuider via bittorrent. Plundret endel med innstallasjonen, men nå fungerer den greit. Har inntrykk av at McGuider kartene er mer detaljerte enn Garmins. Noen som har oppfatninger om det? Har foreløpig bare lagt inn Norge, Storbritania og Frankerike fordi jeg har bare et 2 Gb minnekort. Med dette oppsettet har jeg tilgang til relativt gode og detaljerte kart til alle byer og andre områder i de tre landene, og jeg kan via Nokias PC Suite laste over til telefonen et hvilket som helst annet land i Europa. Skal legge inn 16 Gb minnekort med det første - kanskje ikke først og fremst for å legge inn hele Europa på telefonen, men mer for å ta opp lengere videoer.

Synes det er suverent å samle mest mulig funsjonalitet i mobiltelefonen så slipper jeg å ha så mange forskjellige duppeditter. Er fornøyd med at N82en rommer et meget bra kamera (5Mp), blitz, musikk og GPS basert kart- og måleutstyr. Eneste problemet med N82en er at vekkerklokken har slumreintervaler på 5 min mens jeg gjerne skulle hatt 10 min i en time (minst) :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...