DarkSheer Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 Hei For å få det ut av veien først...har ikke særlig peilig på bil Kona og jeg må anskaffe oss en ekstra bil. Vi har 2 små barn (snart 1år + 2 år). Etter en del titting har vi falt for Volkwagen Sharan. Vi liker litt store biler med plass til mange. En 7 seter er kanskje litt å ta for en familie på 4, men vi liker idéen å ha ekstra plass enten til bagasje eller venner/familie. Vi har sett på annonser på finn.no for det meste når det gjelder de aktuelle modellene. Vi har sett på 2002 modeller og opp til 2006. Prisen blir passe stiv når man kommer opp i 2005 modeller eller nyere (for vår lommebok i det minste). Men jeg har blitt fortalt at Sharan har masse feil, og man må kanskje regne med mye serviceutgifter. Er dette tilfelle for alle årsmodellene ? Har noen erfaringer med denne bilen ? Alle modellene jeg har sett på finn.no har over 100 tusen i kilometer, og noen over 200 tusen. Likevel selges disse bilene for veldig mye. Må man vente seg masse service på disse ? Eller er de såpass stabile ? DarkSheer Lenke til kommentar
Kent Touch This Skrevet 14. mai 2009 Del Skrevet 14. mai 2009 Det beste rådet her er å holde seg langt unna. Såfremt du ikke liker store, uforutsette innhugg i lommeboken selvfølgelig. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 14. mai 2009 Del Skrevet 14. mai 2009 Jeg kjenner 4 som har (hatt) Sharan/Galaxy, og ingen av disse har hatt problemer utover det en "normalbil" har. Statistisk er disse bilenene (inkl også Seat Alhambra) mer utsatt for feil enn gjennomsnittet, men det er nok heller slik at 5 biler av 100 får store problemer, mot kanskje 3 av 100 av gjennomsnittet. De fleste vil dermed oppleve bilmodellen som grei. Personlig ville jeg forsøkt å finne en som var kjørt under 100.000 km, og er godt vedlikeholdt. Hvis merket ikke er viktig, vil jeg gjette på at Seat Alhambra, og kanskje også Ford Galaxy, er rimeligere enn nøyaktig tilsvarende VW Sharan. Lenke til kommentar
Kent Touch This Skrevet 14. mai 2009 Del Skrevet 14. mai 2009 Fra honestjohn.co.uk: Bad: Lots of quality-related problems. Consistently poor performance in customer satisfaction surveys. Came second bottom in 'P' reg J.D. Power Customer Satisfaction Survey, but by 'R' reg had improved. S and T platers 18th from bottom in 2001 Top Gear / J.D. Power Customer Satisfaction Survey. Joint 16th from Bottom in 144 car 2002 JD Power / What Car? Customer Satisfaction Survey of V and W reg cars. Rock bottom out of 137 models in 2003 Top Gear survey Beware of wipers that will not switch off. Water gets into wiper motors, corroding them. New motors £500. First symptom they will not turn off. Aircon condenser vulnerable to front-end shunts and was relocated in later models. Vital to check that the aircon works properly as this is a common failure and fixing it can be very expensive. On early models water can enter car via ventilation, soak the underfloor and get into the ECU which controls the electric windows and alarm system. On later models, this ECU has been moved. TDIs can blow turbos and catalytic converters. Black smole first sign of turbo bearing oil seal failure. Have also been 5-speed manual gearbox problems with TDIs. Reports of failures of 6-speed manual boxes started coming in early 2007. Pre 1999MY key-lock immobiliser models suffer same security design fault as Passats, A4s and early Golf Mk IVs. Thieves can pop out the lock barrel then use the same screwdriver to turn lock so all the windows open and alarm sensors are disabled. Problems emerging of stretched timing chains on VR6s and chains actually breaking at around 90,000 miles. Air mass meters on TDI 110s can suffer failure through corrosion. 1.8T 20v engines are snapping their timing belts at 70,000 - 80,000 miles and the extensive damage this causes is not repairable. The car will need a replacement engine. 1.8 20Vs also suffering problems with air mass sensors which cost around £200 to replace. All 1.8 20V turbos built from around August 2001 to October 2002 can suffer from failure of one or more of the four ignition coils, which lead to a dispute butween VAG and a supplier and a severe shortage of coils from November 2002 to January 2003. Brake servo pipes of TDI 90 and 110s can fail leading to lack of servo assistance. Intermittent power loss on TDI 90s and 110s may be due to one of the following:- sticking turbo due to dirty oil; dirty or faulty mass airflow sensor; exhaust gas recirculation solenoid valve sticking open; wastegate valve actuator rod sticking; faulty throttle switches; faulty temperature sensor; loose or leaking brake servo pipe or turbo boost pipe from fuel pump to turbo; faulty ECU. Reports of Tiptronic valve box failures on Sharan TDI 5-speed automatics. JATCO advises owners not to carry out AUTOMATIC transmission fluid changes hemselves because it's difficult to ensure the correct amount is added (the gearbox needs to be run to a specific temperature - This requires diagnostic equipment) and probably they will use the wrong oil, e.g. Land Rover Discovery ATF is different from a Land Rover Freelander, and Jaguar X-Type (Jatco) uses different ATF to a Land Rover Freelander (Jatco). Reconditioned JATCO automatic transmissions around £1,000 from www.ashcroft-transmissions.co.uk Factory exchange JATCO automatic transmissions (more expensive) from www.xpartautoservicecentre.com On TDIs, EGR valve should open to allow carbon dioxide, which acts as a cooling gas) into the combustion chambers when the engine is under load (>30% boost). This allows the combustion chamber temperature to drop and thus the temperature of the exhaust gases. If it sticks in the closed position the exhaust gas temperature will rise causing a) the turbo bearings to fail and b) engine oil into the induction system. This can cause the engine to run on its crankcase oil until it is either stalled or goes bang. Problems with EGR valves in TDI engines are often the cause of rough running when the valve is stuck in the open position as well. In several cases turbos have blown but the EGR valve has not been replaced. Inevitably the new turbo unit will not last long. Recalls 1997: (built Jan '96-Apr '97): problems with optional child seats. 1997 (built Dec '95-July '96): brake pads may overheat. 1998: (Aug '96-Feb '98 build): loss of power due to wiring loom failure. 13/1/2000: 80,000 Galaxys, Alhambras and Sharans VIN TV000001 to YV509825 recalled to check for contamination of brake fluid through master cylinder vent. Brake master cylinders of older cars to be replaced. 20/5/2002: 228 Sharans VINs ending 019567 to 033866 recalled because software fault may lead to failure of wiper motor. 3-3-05 on LUPO,POLO,GOLF,BORA, TOURAN,NEW BEETLE,PASSAT AND SHARAN (WITH 2 PUMP INJECTOR ENGINE) built 1-3-04 to 31-8-04 bolts on tandem fuel pump may break. Lenke til kommentar
DarkSheer Skrevet 14. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2009 Ok. Ikke mye positivt altså.... :| Kan noen foreslå en annen type ? Vi ser etter en "stor" bil. Ikke akkurat en Chevy Van eller Starcraft, men i størrelsen til en Sharan. God plass mellom setene slik at man faktisk kan flytte på seg. Helst minst 7 seter. DarkSheer Lenke til kommentar
joka Skrevet 14. mai 2009 Del Skrevet 14. mai 2009 jeg har sharan (1999 TDi 110).. OG jeg er fornøyd.. blir nok sharan igjen hvis jeg skulle bytte.. men, jeg vil ikke anbefale bilen hvis du ikke kan fikse litt selv.. automatgear og AC må du styre unna... garantert at det kødder.. (veldig dyrt) vindusviskere må smøres en gang i året.. egentlig ikke vanskelig.. se her: http://www.sgaf.de/viewtopic.php?t=23248&a...scheibenwischer kan være lurt å ha en ekstra LMM liggende i hanskerommet ( 5 min å bytte, selges billig på biltema) registerreim skal byttes på 90.000 km.. finn deg en som hvor det nettopp er gjort. Lenke til kommentar
Kent Touch This Skrevet 14. mai 2009 Del Skrevet 14. mai 2009 Jeg får ikke innlegget over til å stemme helt, du er nødt til å skru selv + ha ekstra LMM i bilen til enhver tid, og allikevel er du lysten på en lik bil neste gang? Biler skal ikke være skrudd sammen så dårlig at dette er nødvendig nemlig. Lenke til kommentar
joka Skrevet 14. mai 2009 Del Skrevet 14. mai 2009 Jeg får ikke innlegget over til å stemme helt, du er nødt til å skru selv + ha ekstra LMM i bilen til enhver tid, og allikevel er du lysten på en lik bil neste gang? Biler skal ikke være skrudd sammen så dårlig at dette er nødvendig nemlig. det er fordi jeg har mye mer positive enn negative erfaringer med bilen.. god å kjøre.. barna liker seg bak (ingen krangling ) fin å dra campingvogn med... smøring av viskerne gjør jeg samtidig som jeg bytter pollenfilter.. LMM er faktisk et bosch problem, biltema er grei som reserve.. men kjøper du en Pierburg LMM, er problemet borte.. må vel og si at jeg liker å skru mer arbeid å måtte sette bilen på verksted.. timebestilling, bringing, henting... Lenke til kommentar
DarkSheer Skrevet 14. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2009 Ok. Jeg har opptil flere mekanikere rundt meg (familie og naboer) som kan skru for meg. Men hvis jeg må skru på veien ? Hva er en LMM ? Vindusvisker-relatert? Ja, vil ha en slik romslig bil....men nå vet jeg ikke om jeg tar sjansen på akkurat denne. Kona var også fast bestemt på denne......dette blir en diskusjon for i kveld.... Ingen andre biler som er tilsvarende ? Kikka på Ford S-Max....men den takler ikke lommeboka vår tror jeg. DarkSheer Lenke til kommentar
MirusMentis Skrevet 14. mai 2009 Del Skrevet 14. mai 2009 VW Touran, Opel Zafira, VW Caravelle er jo travere uten det samme "ryktet" som sharan har. Lenke til kommentar
Kent Touch This Skrevet 14. mai 2009 Del Skrevet 14. mai 2009 Jeg får ikke innlegget over til å stemme helt, du er nødt til å skru selv + ha ekstra LMM i bilen til enhver tid, og allikevel er du lysten på en lik bil neste gang? Biler skal ikke være skrudd sammen så dårlig at dette er nødvendig nemlig. det er fordi jeg har mye mer positive enn negative erfaringer med bilen.. god å kjøre.. barna liker seg bak (ingen krangling ) fin å dra campingvogn med... smøring av viskerne gjør jeg samtidig som jeg bytter pollenfilter.. LMM er faktisk et bosch problem, biltema er grei som reserve.. men kjøper du en Pierburg LMM, er problemet borte.. må vel og si at jeg liker å skru mer arbeid å måtte sette bilen på verksted.. timebestilling, bringing, henting... Det finnes nok flere biler i dette segmentet som både barna liker seg i, som kan trekke campingvogn og som er gode å kjøre. Du skriver det er arbeid å sette bilen på verksted, men det må da være arbeid å skru selv også? Eller, kanskje kjøpe noe annet enn Sharan så slipper du både å levere den inn OG å skru selv? Lenke til kommentar
joka Skrevet 14. mai 2009 Del Skrevet 14. mai 2009 Jeg får ikke innlegget over til å stemme helt, du er nødt til å skru selv + ha ekstra LMM i bilen til enhver tid, og allikevel er du lysten på en lik bil neste gang? Biler skal ikke være skrudd sammen så dårlig at dette er nødvendig nemlig. det er fordi jeg har mye mer positive enn negative erfaringer med bilen.. god å kjøre.. barna liker seg bak (ingen krangling ) fin å dra campingvogn med... smøring av viskerne gjør jeg samtidig som jeg bytter pollenfilter.. LMM er faktisk et bosch problem, biltema er grei som reserve.. men kjøper du en Pierburg LMM, er problemet borte.. må vel og si at jeg liker å skru mer arbeid å måtte sette bilen på verksted.. timebestilling, bringing, henting... Det finnes nok flere biler i dette segmentet som både barna liker seg i, som kan trekke campingvogn og som er gode å kjøre. Du skriver det er arbeid å sette bilen på verksted, men det må da være arbeid å skru selv også? Eller, kanskje kjøpe noe annet enn Sharan så slipper du både å levere den inn OG å skru selv? joda det er arbeid å skru... jeg bor litt langt unna møller, så det gidder jeg ikke.. f.eks.. bytte LMM tar 5 min.. ringe etter berging, få bilen på verksted tar vel gjerne flere timer.. men som sagt tidligere... ikke kjøp sharan om du ikke har mulighet (og liker) litt skruing/vedlikehold selv.. Lenke til kommentar
hansjqrg1 Skrevet 14. mai 2009 Del Skrevet 14. mai 2009 Forslag til andre, store biler: VW Touran: http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=17345241 Seat Alhambra: http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=17104331 Toyota Previa: http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=17385774 Renualt Espace: http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=17431276 Renault Grand Scenic: http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=14937231 Av disse syns jeg personlig at VW Touran og Renualt sine modeller er de beste valgene (ikke nødvendigvis de utvalgte modellene). Bare for å ha sagt det, syns jeg dette høres ut som et dårlig bilvalg for dere. Slik det lyder for meg har dere ikke behov for en bil på størrelse med Sharan, og det blir derfor intet poeng i å kjøpe en. Jeg syns en firehjulstrekker eller en stasjonsvogn hadde passet utrolig mye bedre for dere, men dette vet dere jo best selv. Her er noen forslag til 4x4: Nissan X-Trail: http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=17190954 Toyota Rav4: http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=17328458 Subaru Forester: http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=17258782 Lenke til kommentar
Tee-Zee Skrevet 14. mai 2009 Del Skrevet 14. mai 2009 (endret) Previa er en undervurdert bil. De fleste går som håndverkerbiler her til lands, men jeg tror den har akkurat det dere ser etter: God plass og god kvalitet. I tillegg ser den også bedre ut enn de andre, men det er jo bare min mening. Seat Alhambra er forøvrig en VW Sharan med Seat-merke, så den er det like mye trøbbel med. Det samme gjelder forrige generasjon Ford Galaxy. (Dagens generasjon er lik som S-Max, men den blir kanskje for dyr igjen.) Endret 14. mai 2009 av Tee-Zee Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 14. mai 2009 Del Skrevet 14. mai 2009 Støtter opp om Toyota Previa, ja. Lenke til kommentar
Andy Dufresne Skrevet 15. mai 2009 Del Skrevet 15. mai 2009 Sharan diskvalifiserer seg selv som familiebil med den sikkerheten den har. Jeg støtter Touran tipse, tror den er det beste kompromisset vist du ikke har råd til en S-Max. Espace ville jeg unngått nesten uansett modell, alt for mye feil. Toyota Previa er en grei bil men da blir det en ganske gammel bil. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå