bruktCDplate Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 Er forkurs et bra alternativ før man begynner på ingeniør? Føler man at man har kunnskapen og er godt nok forberedt til å begynne på ingeniør studie? Eller er 3 år på studiespesialiserende et bedre valg? Lenke til kommentar
k-orm Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 Har du brukbare karakterer i 2- og 3- MX (1R og 2R ?) og 2FY (Hva heter det etter kunskapsløftet?), er det ingen grunn til å ta forkurs. Men har du bare en 2er i karakter kan det være lurt, og hvis du har strøken må du enten ta forkurs eller gå opp til eksamen på nytt. Lenke til kommentar
Scooby snacks Skrevet 14. mai 2009 Del Skrevet 14. mai 2009 Hvis man har strøket i matematikk, bør man vel kanskje spørre seg selv om ingeniørstudier (som bygger mye på matematikk) er et lurt valg? Har du derimot greie karakterer i matematikk fra vgs, er det ingen problem å begynne rett på ingeniørstudier. Det er vel det som er vanligst slik jeg har forstått det. Forkurs er vel mest for de som mangler realfag fra vgs, eller de som har fagbrev; men ikke studiekompetanse. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 14. mai 2009 Del Skrevet 14. mai 2009 Om du har bestått 3MX og 2FY så er det ingen grunn til å ta forkurs. Undervisninga starter ganske rolig og dei fyrste vekene er stort sett repitisjon frå vidaregåande. Så med mindre du må gå forkurs så ser eg ingen grunn til å gjere det. Lenke til kommentar
Endre Skrevet 14. mai 2009 Del Skrevet 14. mai 2009 Jeg vil påstå to år yrkesfag (innen samme retning man skal ta ingeniørutdanning) og deretter forkurs er minst like bra som tre år allmenn med realfagsfordypning. Det beste er å ta fagbrev i tillegg. Men, nå har ikke jeg noen erfaring med å gå allmenn. Lenke til kommentar
bruktCDplate Skrevet 14. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2009 Jeg går ikke på VGS enda, og har ingen planer om å gå studiespesialiserende. Ville bare sammenligne litt, siden jeg vil gå 2 år byggfag og forkurs, istedetfor 3 år på studiespesialiserende med fag jeg egentlig ikke trenger. Og er litt skole lei, så byggfag vil passe meg bra. Begynner til høsten. Har det noe å si om jeg velger praktisk eller teoretisk matte? Teoretisk matte er vel den vanskeligste? Lenke til kommentar
Endre Skrevet 14. mai 2009 Del Skrevet 14. mai 2009 Det er som sagt et helt kurant løp å gå, som også gir mulighet til å ta med seg et fagbrev på veien. Såkalt teoretisk matte er vanskeligere ja, så da bør du helt klart gå for det. Det bør du ha med deg til forkurset. Lenke til kommentar
k-orm Skrevet 14. mai 2009 Del Skrevet 14. mai 2009 Det er vanlig at man må ha generell studiekompetanse for å komme inn på forkurs, får du det i løpet av to år på byggfag ? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 14. mai 2009 Del Skrevet 14. mai 2009 Det er vanlig at man må ha generell studiekompetanse for å komme inn på forkurs, får du det i løpet av to år på byggfag ? Nei, det får du ikke, men det er da ikke noe krav. Ett-årig forkurs kvalifiserer for opptak til ingeniørstudier og maritime studier. Halv-årig forkurs (eller ett-årig, med redusert timeantall) kan du ta etter at du har fått GENS, og da kommer du inn både på de studiene som krever GENS (men ikke realfag), og ingeniør-studier. Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 14. mai 2009 Del Skrevet 14. mai 2009 Dersom målet er ingeniørstudier er not teoretisk matte det beste valget. Eller for å si det slik, dersom du sliter med teoretisk matte på yrkesrettet bør du kanskje revurdere fremtidsplanene, eller legge ned ekstra god innsats. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 15. mai 2009 Del Skrevet 15. mai 2009 Går du yrkesfag veien og jobber godt på forkurset er du veldig godt forberedt i realfagene du vil få under ingeniørutdanningen din. Dette er en kjempegod vei å gå, og du vil mest sannsynlig bli svært ettertraktet på jobbmarkedet hvis du tar deg et fagbrev på veien. Tar du ikke fagbrevet så har du jo allikevel en mulighet til å ta det senere. Ulempen med forkurs er at det begrenser seg veldig ka du kan gå etter dette året. Man kan ta disse ingeniørlinjene osv, men lite annet om man skulle ombestemme seg, F.eks medisin e.l så må du ta ekstra allmenn fag. Disse er svært like pensum på forkurset, men man må allikevel ta alle eksamenene opp igjen. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 15. mai 2009 Del Skrevet 15. mai 2009 Du må faktisk ta eksamen i 2MX, 2FY (og enten 3mx eller 3fy) og 3KJ i tillegg til allmennfagene for å søke medisin. Forkurset gjelder BARE ingeniørlinjene. Lenke til kommentar
BrokenTomato Skrevet 16. mai 2009 Del Skrevet 16. mai 2009 Det er vanlig at man må ha generell studiekompetanse for å komme inn på forkurs, får du det i løpet av to år på byggfag ? For noe TØV. Hvorfor kommer du med dette når du tydeligvis ikke har peiling? Opptakskrav: VG1 og VG2 yrkesfaglig utdanning, eller VG1, VG2 og ev. VG3 og/eller fagbrev, eller grunnskole og 5 års yrkespraksis/videregående utdanning, eller hel eller ufullstendig opplæring i studieretninger som gir generell studiekompetanse. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 16. mai 2009 Del Skrevet 16. mai 2009 Du må faktisk ta eksamen i 2MX, 2FY (og enten 3mx eller 3fy) og 3KJ i tillegg til allmennfagene for å søke medisin. Forkurset gjelder BARE ingeniørlinjene. Jepp. Gikk i klassen på forkurset med noen som angret og ville begynne på idrett og fysioterapi. Tror de hadde nærmere 12-14 eksamener, for de tok forkurs i tillegg. Det blir en hel del eksamener det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå