Gå til innhold

Besto eller bestod?

diss10

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det avhenger av kvar du legg trykk på ordet.

Bestó = Å bestå noko

Bésto = Bestemor

Eg er ikkje heilt stødig på ordlyd og teikn for å indikere trykk, men det er iallefall trykk på o-en i førstnevnte og e-en i det andre. E-en er gjerne meir ein æ og i den andre versjonen. Bæsto. Framleis med trykk på æ-en.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Men fra plommer til alvor. Hvis du f.eks skal skrive dette på en norsk tentamen, så er det riktig å bruke bestod med -d.

Kvifor?

Nå tenker jeg på bokmål, og ikke nynorsk, hvis det var det du tenkte. Hvis ikke, så vil jeg si at de fleste som skriver besto, skriver det uten -d fordi de tror det skrives sånn (selvfølgelig). Men det jeg vil fram til, er at det å ditche -d på slutten er en ganske vanlig feil blant mange norske ord. Jeg har ingen andre eksempler, men jeg er sikker på at de finnes.

Lenke til kommentar

Tja, jeg vil ikke si at besto er feil, for det har dere jo bevist at det ikke er, men sånn HELT korrekt så er det nok bestod, vil jeg tro

Det kan hende at det å skrive besto uten -d er blitt mer og mer vanlig opp igjennom tidene og til slutt har havna inn i ordlista.

Endret av Wiciwato
Lenke til kommentar
Det kan hende at det å skrive besto uten -d er blitt mer og mer vanlig opp igjennom tidene og til slutt har havna inn i ordlista.

Det later til å være Språkrådets innstilling, og jeg ser ikke bort fra at det faktisk er det som har skjedd. I tilfellet besto versus bestod syns jeg ikke det er et problem; mye verre er det at han og ham ble likestilte som objektform av han for noen år siden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...