diss10 Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 Hva er riktig å bruke; besto eller bestod? Lenke til kommentar
Wiciwato Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 (endret) Besto er vel en mer dialekt-variant og et forenklet ord for de som ikke orker å slenge på den resterende -d'en, så hvis du skal være helt norsk, så er det nok bestod. Endret 13. mai 2009 av Wiciwato Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 Trur du kan skrive begge delar. Lenke til kommentar
Nidaroo Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 Hvis du sier "besto" til en vossing(nærheten av Bergen), så vil det gi en betydning på bestemor. ^^ Morsomt å tenke over så mange forskjellige dialekter som egentlig er her til lands. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 (endret) Det avhenger av kvar du legg trykk på ordet. Bestó = Å bestå noko Bésto = Bestemor Eg er ikkje heilt stødig på ordlyd og teikn for å indikere trykk, men det er iallefall trykk på o-en i førstnevnte og e-en i det andre. E-en er gjerne meir ein æ og i den andre versjonen. Bæsto. Framleis med trykk på æ-en. Endret 13. mai 2009 av Zeph Lenke til kommentar
diss10 Skrevet 13. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2009 Word godkjenner begge med tanke på stavekontrollen, og finner ellers lite vettugt i ordbøkene på nett.. bestod ser penest ut, går for det.. Lenke til kommentar
Nidaroo Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 Forresten Zeph, du er fra området? Iallefall en vestlending bare for å dra litt på emnet... Eller er du en hypper når det gjelder framandspråk frå framandland..? ^^ Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 Kjem frå vestlandet ja, nærmare sagt Hardanger, 1 1/2 time frå Voss. Lenke til kommentar
Nidaroo Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 Ja kunne tenke meg det at det var plommer i Hardanger. :] Lenke til kommentar
Wiciwato Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 Men fra plommer til alvor. Hvis du f.eks skal skrive dette på en norsk tentamen, så er det riktig å bruke bestod med -d. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 Men fra plommer til alvor. Hvis du f.eks skal skrive dette på en norsk tentamen, så er det riktig å bruke bestod med -d. Kvifor? Lenke til kommentar
Daniel Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 Besto. Bestod. Det er valgfritt, men sørg for å være konsekvent med hvilken form du bruker. Lenke til kommentar
Wiciwato Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 Men fra plommer til alvor. Hvis du f.eks skal skrive dette på en norsk tentamen, så er det riktig å bruke bestod med -d. Kvifor? Nå tenker jeg på bokmål, og ikke nynorsk, hvis det var det du tenkte. Hvis ikke, så vil jeg si at de fleste som skriver besto, skriver det uten -d fordi de tror det skrives sånn (selvfølgelig). Men det jeg vil fram til, er at det å ditche -d på slutten er en ganske vanlig feil blant mange norske ord. Jeg har ingen andre eksempler, men jeg er sikker på at de finnes. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 Begge orda er lista opp i ordboka, kvifor er då besto feil? Lenke til kommentar
Wiciwato Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 (endret) Tja, jeg vil ikke si at besto er feil, for det har dere jo bevist at det ikke er, men sånn HELT korrekt så er det nok bestod, vil jeg tro Det kan hende at det å skrive besto uten -d er blitt mer og mer vanlig opp igjennom tidene og til slutt har havna inn i ordlista. Endret 13. mai 2009 av Wiciwato Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 Hehe, det hjelper lite kva du trur. Lenke til kommentar
Wiciwato Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 Jaja, men jeg føler at det er så riktig! Lenke til kommentar
Nidaroo Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 Tenker du da i forhold til hvordan det uttales? Lenke til kommentar
Zapticon Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 (endret) Besto er lovleg både på nynorsk og på bokmål, men det står i klammeform på nynorsk. Nynorsk: http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?OPP=besto&nynorsk=S%F8k+i+Nynorskordboka&ordbok=bokmaal&s=n&alfabet=n&renset=j Bokmål: http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?OPP=besto&bokmaal=S%F8k+i+Bokm%E5lsordboka&ordbok=bokmaal&s=n&alfabet=n&renset=j Endret 13. mai 2009 av Zapticon Lenke til kommentar
Daniel Skrevet 13. mai 2009 Del Skrevet 13. mai 2009 Det kan hende at det å skrive besto uten -d er blitt mer og mer vanlig opp igjennom tidene og til slutt har havna inn i ordlista. Det later til å være Språkrådets innstilling, og jeg ser ikke bort fra at det faktisk er det som har skjedd. I tilfellet besto versus bestod syns jeg ikke det er et problem; mye verre er det at han og ham ble likestilte som objektform av han for noen år siden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå