Gå til innhold

Den Store Vintråden!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Søkte den opp på polet sine nettsider og det så ut som om de kun har den i 3-litersdunk? Skal uansett ta notis av den. :) Noen anbefalinger på rødt fra Italia? Veldig glad i ripasso selv.

Hvis du er glad i ripasso, så er jo amaronen en naturlig oppfølger. Ripasso er, som du kanskje vet, laget på restene etter amaronevinene. (Derav ordet ripasso, re-passed) Amarone er enda fyldigere, mer tanninrik og er generelt mer smaksrik.

Lenke til kommentar

Absolutt. Alpha Zeta var min første Amaraone, og det er noe spesielt med den første forelskelsen. Den første jeg fikk servert var temperert, rundt 18 grader. Den neste gangen jeg drakk den ble jeg litt skuffet, (Dvs så skuffet man kan bli over en Amarone.) Grunnen var at den da holdt romtemperatur, og vinen forandret seg helt. Det anbefales altså å temperere vinen for å yte den rettferdighet.

Lenke til kommentar

Kvelden har bragt med seg litt av hvert. Det begynte med en forrett; Kamskjell på salatseng, med en riesling til. (ikke noe spessielt). Hovedrett 330 gr indrefilèt av okse, mørnet ekstra lenge. Fløtegratinerte poteter, og karamellisert kantarell-soppstuing med rødvin.

Rødviner for anledningen var Amarone fra Tommasi vingård (selv-hentet fra vingården), samt en ripasso litt etterpå, til brie og druer :-)

Alt i alt, en meget fornøyelig lørdagskveld.

Endret av Anathema
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Barolo til 75; Har du smakt den enda?

Jeg trodde jeg fikk et godt kjøp på 6fl Amarone til rundt 60 kr flaska. Det var Amarone, men var ikke helt "der". Kan ikke klage til den prisen.

Du vet Danmark og annonsert alkoholsalg blir noe helt annet enn polet i Norge. Den var kjempegod, Fyldig og lagret. Jeg lot den få en runde i decantern... Har spart halve flasken på en halvflaske med ordentlig kork. Kona mi som er fillipinsk kjøpte den med for meg, familien hun jobbet for kjøpte 4 flasker.

Jeg har også hatt litt dårlig rimelig Amarone, da fra taxfree kjøp. Men all Baroloen de har på Polet liker jeg, men de har steget kraftig i pris og jeg har vanskelig for å forsvare kjøp som er langt over 200kr. Det hender jeg gjør det, men det er sjelden.

Det er derimot klasseforskjell på de rimeligere Barolo og den litt dyrere Fennochio.

Resten av Barolon går med til middagen idag Fredag, en utrolig god vin. Danskimportert. Vanskelig å få tak i igjen tenker jeg.

Til helgen skal jeg kanskje prøve Hellstrøms franske rødvin. Den har fått mye skryt fra venner...

Endret av Dropkmurphy
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...