Gå til innhold

Den Store Vintråden!

Anbefalte innlegg

Spennende kartong, den skal sjekkes ut. Altså, jeg er ganske sikker på at rosevin er laget av blå druer. Altså samme prosess som en rødvin, bare tatt tidligere ut av prosessen. Det er som en tynn rødvin, kan se ut som det er blandet med hvit, men tror ikke det er tilfellet.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Forresten så skal jeg lage vin snart, og lurer egentlig på hva som er gode "råvarer". Tenkte da sånn som det ble laget i gamle dager, fra bunn av. Av de første jeg kommer på som jeg har tilgang til er, Rips, Kirsebær.

Tror dere dette vil bli noe godt? Da siden jeg ønsker å bruke bærene fra hagen. Evt. noen trær som man kan plante for å få noen gode varer?

Lenke til kommentar

Japp. Bestemor lærte min mor i hvordan man lager vin. Så hun skal være min lærer. ^^

Er jo litt kos i å ha kjelleren full av vin sånn som det var før, ta en tur ned for å ta seg et glass eller to.

Men føler at Rips og kirsebær kan bli litt lite, hvis jeg skulle ha et stort utvalg. Men får nesten ta turen :)

Lenke til kommentar

Ja, det er kjempekoselig men en vinkjeller/kjeller med vin. Hver gang jeg besøker en vinkjeller får jeg den samme gode nostalgiske følelsen. Det er herlig med vinsmaking i kjellere.

Det med å lage sin egen vin er veldig interessant, selvom jeg personlig aldri har vært veldig heldig! Har vært sånn passe, men det gjelder jo å prøve og feile. Jeg tror det er potensiale i de bærene du har tenkt på å bruke, tror ikke du trenger så mye forskjellig første gang du prøver. At du har med bestemor som har gjort det før vil jo være veldig behjelpelig. Jeg kjøper gjerne en flaske vis det skulle vise seg å bli drikkenes:D

Lenke til kommentar

Jypp. Morsomt med det der. Har for øyeblikket delvis full av øl som min tremenning brygget for meg/oss. Han ble faktisk kåret til Norges øl-brygger 2008. Så akkurat ølen har det gått mye i, for både oss og tilreisende. ^^

Men syntes det bærer en mer preg av vin, så derfor kjører vi også på med det! :)

Lenke til kommentar

Ja det er veldig koselig å kunne by på hjemmebrygget øl når man får gjester. Høres ut som heldige tilreisende hos deg.

Skal man servere egenprodusert vin må man ha ganske stor tiltro til seg selv eller bare ikke ta seg selv for høytidlig. Det er kanskje bare i mitt tilfelle:P

Men en gøy liten hobby er det nå i alle fall, men min drøm er å jobbe på en vingård i Sør-Itali.

Lenke til kommentar
... men min drøm er å jobbe på en vingård i Sør-Italia.

Flotters! Da kan du få jobb hos meg når min drøm går i oppfyllelse: Jeg vil nemlig *kjøpe* et vinslott i Italia og starte et nytt og bedre liv. Må bare vinne et anselig antall millioner Euro, helst) først!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Noen som har kan tipse meg om en god hvit vin, som selges på polet på Steinkjer (bare kom med tips så kan jeg sjekke selv om de selger det eller ikke). Tenkte på Chill Out men den hadde de ikke. Er ikke så fan av massssse sukker:Phehe

Edit: Skal ikke ha noe tilbehør eller mat til, så må kunne drikkes fint alene.

Endret av akle
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Lite med aktivitet her nå!

Skal litt utenlands i sommer og lurer på om noen vet av noe gode tax-free kjøp. Har lest litt på nett men de guidene sier meg ikke så alt for mye.

Er interesert i både rød og hvit, sterk og svak, egentlig det meste som er det godt kjøp på tax-free'en.

Er 18 derfor spør jeg etter vin, og ikke brennevin. Noen sier også at det er mer og spare på vin en på brennevin på tax-free'en.

Endret av akle
Lenke til kommentar

Jeg elsker rødvin, men får alltid en sabla hodepine dagen derpå, kun av rødvin selvsagt. :p Favoritten er Vists Ecologica, den eneste gode rødvinen jeg har funnet som ikke gir hodepine! Takk og lov! :D

Hvitvin er jeg ikke spesielt glad i, men har funnet et par Riesling som er greie.

Lenke til kommentar
Lite med aktivitet her nå!

Skal litt utenlands i sommer og lurer på om noen vet av noe gode tax-free kjøp. Har lest litt på nett men de guidene sier meg ikke så alt for mye.

Er interesert i både rød og hvit, sterk og svak, egentlig det meste som er det godt kjøp på tax-free'en.

Er 18 derfor spør jeg etter vin, og ikke brennevin. Noen sier også at det er mer og spare på vin en på brennevin på tax-free'en.

Spørs ikke det ikke helt hvilken tax-free butikk du er i, hvilket utvalg de har?

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Fikk to(!) flasker Moselland Avantgarde hvitvin i julegave. Blå og litt spesiell flaske, hadde visst blitt anbefalt på det varmeste av noen:

1250m.jpg

Jeg liker hvitvin litt tørr og stram i fisken, så denne vinen var fullstendig kræsj. Den er søt som brus, smaker masse gjær og virker nesten musserende - jeg orket ikke å drikke så mye, mulig det var bare gjærsmaken som gjorde at jeg innbilte meg at det boblet litt. Et par slurker og resten av flaska rett i vasken, bokstavelig talt.

Anbefales med andre ord ikke, selv om enkelte tydeligvis liker den veldig godt.

Lenke til kommentar

Folk som anbefaler slik vin er som oftest av typen som ikke liker vin, og der toppen av glede er en jumboflaske Martini Asti.

Selv er jeg blitt skrekkelig glad i rødvin, men har enda ikke funnet noen favoritt. Få ting som er like koselig som å spise en god middag med vin til, og så fortsette med mer god vin utover kvelden. :wee:

Lenke til kommentar

Jeg har blitt stor fan av viner fra Australia og Sør-Afrika.

Noen favoritter (Alle er rødviner):

- Robertson

- Hardys

- Faustino Gran Reserva nr1 (Utrolig god til lam)

- Lindeman bin 45 og forsåvidt også bin 50

- Rousemount Estate Shiraz/Cabernet

- Castillero del Diablo

Med forbehold om skrivefeil i navnene. ;)

Det er en masse flere, men kom ikke på flere navn i farta.

Også fikk jeg anbefalt Barth - en tysk Riesling - til sushi. Funket veldig bra.

Endret av Effon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...