Gå til innhold

Den Store Vintråden!

Anbefalte innlegg

Her kan du anbefale en vin, snakke om vin eller stille spørsmål til andre om vin!

redwine.jpg

Litt praktisk info:

For de som ikke vet det, er vin en alkholholdig drikke som fremstilles ved gjæring av druer(druesaft). Det finnes mange druesorter vin blir laget av og mange steder druene blir dyrket.

Druesorter:

Blå:

Cabernet Sauvignon

Gamay

Merlot

Nebbiolo

Pinot Noir

Primitivo

Syrah/Shiraz

Zinfandel

Grønne:

Chardonnay

Chenin Blanc

Muskatell

Pinot Blanc

Riesling

Sauvignon Blanc

Vintyper:

Rødvin: laget av blå druer

Hvitvin: laget av grønne/gule druer

Rosévin: laget av blå druer hvor drueskallene fjernes når gjæringen har vart en tid.

Jeg vil tillate meg å anbefale nettstedet aperitif.no som støtt og stadig anbefaler meg gode viner. Senest idag smakte jeg på en Silenzi Bianco som var ukens vin der i forrige uke. Denne vil jeg gjerne anbefale til andre interesserte.

Det finnes mange flere nevneverdige faktorer, men dette overlater jeg til diskusjonen! (Vis det blir noen).

Endret av Shoegazer
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Haha, dette var et morsomt tilfelle! Jeg drakk faktisk den vinen da jeg grillet i helgen. Den var kjempegod og kommer til å kjøpe den igjen! Jeg kjøpte den dog på flaske og burde nok ha gått for 3 literen som du nevner! Takk!

Lenke til kommentar

Vin er faktisk godt. Men jeg personlig syntes vin smaker best i godt selskap. Det å ta seg et par glass med hvitvin er bare noe for seg selv. Men har en tendens til å bli dårlig i hodet dagen-derpå. Det kan vel kanskje spille en stor faktor med at jeg kanskje ikke er så dreven innen faget enda. ^^

Lenke til kommentar

Jeg drikker gjerne vin med andre, men det stopper ikke meg om jeg er alene! Det med hodepine har kanskje noe med inntaket og gjøre, selvom jeg vet det er noen som får lett vondt i hode(spesielt av rødvin). Du kan kanskje forebygge dette med hyppigere vinsmaking og finne din type vin.

Endret av Shoegazer
Lenke til kommentar

Altså det gjelder alkohol generelt, men det er greit å ha et glass vann i nærheten. I tillegg til at det hjelper på hodepine, nøytraliserer det også smaken av vin i munnen. Ha gjerne noe å knaske på mens du drikker, det kan også hjelpe.

Lenke til kommentar
@ Shoegazer: Artig sammentreff!

---

Vin er godt alene (helst med et glass vann ved siden av) - godt til mat og godt til kos. Har du prøvd rødvin og sjokolade? NAM! Sjekk Freias Premium-serie - særlig den med sitron og ingefær er bare kanonbra til rødvin!

Jeg er veldig glad i mørk sjokolade og veldig glad i rødvin så det kan vel ikke slå feil. Takk for tipset, skal ta det til etterrettning når helgen kommer:)

Lenke til kommentar
Jeg er veldig glad i mørk sjokolade og veldig glad i rødvin så det kan vel ikke slå feil. Takk for tipset, skal ta det til etterrettning når helgen kommer:)

Ja, gjør det! Du vil ikke angre! (...så fremt du ikke bøtter i deg, da!)

I tillegg til doppio passo-vinen vil jeg på det sterkeste anbefale en annen italiener (er veldig begeistra for italiensk vin for tida):

picaie.jpg

Cecilia Beretta Picaíe 2004

Denne kan være vanskelig å få tak i, men kan - som linken viser - bestilles på polet. Hvis du bor i Tromsø kan du få tak i denne på polet på Pyramiden.

Jeg fant en hel artikkel på adressa.no om vinhuset Cecilia Beretta og dertilhørende 6'er på terningen for nevnte vin (selv om jeg alltid tar anmeldernes terninger med en god spade salt).

Lenke til kommentar

Neida, skal nå prøve å holde styr på inntaket.

Takk for anbefaling og morsom artikkel. Det er ikke noe galt i å være begeistret for italiensk vin, tvert imot. Jeg ser at vinen du anbefaler er en kraftig vin med høy alkohol prosent. Kan tenke meg den passer med mørk sjokolade eller en god stek. Ser ut som et veldig interessant valg. Skal absolutt prøves.

Edit: Da får jeg vel anbefale en hvitvin siden vi snakker så mye om rød:)

Chill out

bthumb_001573.jpg

En rimelig pappvin ca 315kr. Lettdrikkelig og sommerlig. Veldig frisk og fuktig. Duft av sitrus, tendenser til honning. Abefales til varme dager og både med og uten mat.

Endret av Shoegazer
Lenke til kommentar

Det er noen som får alergiske reaksjoner til tannin, men det er svært få. Tror det er lite sannsynlig at du vil få vondt av det, siden jeg forstå det slik at du drikker mest hvitvin. Og det er mindre tanniner i hvitvin enn rødvin. Om man få vondt i hode av garvesyre vet jeg ikke. Det kan også hjelpe å drikke vin som ikke har alt for høy alkholprosent.

Edit: tror kanskje jeg blander tannin med sulfur(sulfide)

Endret av Shoegazer
Lenke til kommentar

Tannin og garvesyre er vist det samme.

Tannin eller garvesyre er den beske, tørre smaken som tørker ut munnhulen. Den kommer fra skall, steiner og stilker på druene, og fra eikefatlagring.

Tannin er vesentlig for at rødvin skal utvikle seg ved lagring. Den fungerer som konserveringsmiddel i vinen på samme måte som syre i hvitvin. Tannin renser og forfrisker også munnen når du spiser fet kjøttmat.

Leste at man kan få hodepine av tannin og garvesyre på nett, så man får vel ta det med en klype salt. Finnes sikker mange teorier om hvorfor man får vondt i hodet av vin!

Lenke til kommentar

Begynner å bli en god stund siden jeg drakk den, det var når jeg drakk denne jeg fikk sansen for rødvin:) res300602_fit_233x180_0.jpgStilig flaske, eller kartong!

Så god ut den Chill Out'en mulig jeg prøver den en gang.

Men lurer litt på det med rosevin hva er det? Wikipedia sier det er en blanding av hvit og rødvin. Smaker det en blanding av hvit og rødvin, eller har den et annet særpreg?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...