Gå til innhold

Syn på inntak av alkohol.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg synes som regel at drikkingen modererer seg selv, hvis man er bevisst på at man drikker alkohol.

Det vil si; spis godt med mat før du begynner å drikke. Spis god mat mens du drikker også. Spareribs, tapas, grillspyd, kyllingvinger, vårruller, osv. er DIGG med alkohol!

Ellers synes jeg det er bra å drikke sprit med kraftig smak (og lang ettersmak), istedenfor godteridrinker. Single malts og urte/kryddersprit er najs. Da høljer man ikke nedpå fullt så mye. Det samme gjelder drikke med mildere alkoholprosent. For min del vil det si fyldig øl med kraftig smak (og ikke for kaldt). Alkohol som tørstedrikk = fail.

Endret av Rata101
Lenke til kommentar

Er vel on topic, enkelte folk, drikker mye alkohol. Mye for mye alkohol, da blir man det man kaller dritas. Jeg drikke en del utover en hel kveld, men mitt søskenbarn er min rake motsetning, han drikker gjerne 8 halvlitere på 3 timer.

Da er det fram med vaskefilla da ja, uffa meg. Folk sier jeg ofte er langt fullere enn jeg tror, men jeg løpar da ikke rundt med trafikk kjegle på hodet og dameskjørt.

Men gid så morro det hadde vært! :!:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg må si meg enig i at norske alkoholvaner er helt på trynet.

Ja, det er morsomt å bli skikkelig full i ny og ne, men hver helg?

Selv drikker jeg sjeldent annet enn øl, og jeg stopper så fort jeg kjenner at jeg har fått i meg nok, da er jeg somregel ganske brisen, men klarer enda helt fint å gå hjem. Noe mer enn det er det så lite vits i.

Jeg drikker for å nyte, ikke for å bli full fortest mulig.

Drikker ikke særlig ofte uansett, blir vel en gang i måneden at jeg og noen kamerater ser på film og tar oss noe øl.

Jeg ser ikke poenget i å bli stup full, og så sjangle rundt som en annen idiot.

Lenke til kommentar

De siste månedene har jeg våknet opp hjemme og lurt på hva i all verden jeg har foretatt meg kvelden før. Før var det bare øl, så ble det øl og sprit, fordi jeg drakk opp ølet så fort. Dagen derpå pleier å være dominert av hodepine, kvalme og en sinnsyk frastøtning til alt som kan spises eller drikkes. Jeg vet ikke når jeg skal stoppe. Når den første ølen er i magen, ja da stopper jeg ikke før det er tomt. Det er nok det aller dummeste med å tåle mye alkohol. Men heldigvis drikker jeg kun en gang i måneden, ikke hver helg. Da hadde jeg nok blitt sett på som litt av en "alkis".

Lenke til kommentar
Jeg er likens som deg, bare at jeg drikker hver helg. Kansje ikke hver helg jeg drikker øl heller, bare sprit. Er jeg alkoholiker?

En alkoholiker er en person som lider av alkoholisme.

Alkoholisme, er en tilstand som foreligger når et menneske er så avhengig av alkohol at det går ut over den fysiske eller psykiske helse. Dette er Verdens Helseorganisasjons definisjon.

Så, du er nok neppe alkoholiker. Selv ser jeg på alkohol som både en smaksforsterker og et rusmiddel. Er blant annet veldig glad i øl. Skal jeg kose meg ekstra med god mat feks fra grillen, er det godt med øl til. Skal jeg se en god film blir det hele mye bedre med noe godt å spise/drikke til, gjerne en kald øl sammen med en form for snacks.

Enkelte av vennene mine syntes nesten det er rart at jeg midt i uka kan ta meg en øl eller lage meg en drink.

Dette er typisk den Norske drikkekulturen, som ble nevt tidligere i denne tråden. Koser man seg med noe godt midt i uka, blir man sett rart på, men drikker man seg drita natt til lørdag/søndag, er det mer akseptert.

Så, over til rusen alkohol gir. Alle vet jo at alkohol gir en behagelig, avslappende rus som kan fjerne hemninger på godt og vondt. Denne rusen har absolutt sine bakdeler, men kan være veldig behagelig en gang i blant. Som 18åring blir det en del festing. Fjerner man alkoholen blir det absolutt ikke like festlig! Drikker meg aldri så full at jeg mister kontrollen, men er deilig å være litt brisen! Syntes det må være opp til hver enkelt å velge hvor mye de vil drikke og itt teit å rakke ned på de som velger å drikke seg full, hver helg! Det må de få bestemme selv.

Det sies jo at nordmenn generelt er innsluttede og heller lite sosiale, kanskje litt alkohol er nødvendig for å få fart på det sosiale!

Lenke til kommentar

Jeg har ikke noe i mot at andre drikker, men jeg har ikke så veldig mye til overs for drikke seg drita-kulturen jeg heller. Nå skal det sies, om folk vil drikke seg drita, så må de jo gjerne gjøre det, men da gidder jeg ikke å være til stede for å si det slik.

Alt med måte, og jeg kan godt bli litt småfull, men foretrekker å ikke bli helt drita heller. Ute blant folk drikker jeg sjeldent (jeg drikker kun med min kjære, eller evt. folk jeg stoler på).

Lenke til kommentar

mye negativt om de som nyter store mengder alkohol..

jeg kjøper inn 0.5L med vikingfjord og 6 halvlitere hver gang jeg skal på fest..

5-6-7++ drikke enheter ute på by'n, og så på nachspiel, drekke mest mulig, sovne i en eller annen sofa som er ledig, våkne ut på formiddagen, vekke alle andre kompisene og så er det bare å komme seg på macdonalds å sitte der å ha det gøy ... dette er en perfekt fest aften for meg.. ingenting er kjekkere å vær full og kose seg på fest med kompiser... tror ingen av oss som slutter å drikke når de når "toppen" som dere kaller det, den "toppen" er vel på rundt 1 promille, og det er for lavt, alkometeret skal vise 1 , 12 timer ETTER du slutta å drekke.

vær så snill å slutt å grei alle under en og samme kam, ikke alle som er motbydelige, bråkebøtter osv, når de blir fulle...

Endret av toazty
Lenke til kommentar

Har ingenting å si om andres alkoholinntak, det må da vitterlig folk få bestemme selv.

Personlig liker jeg selv å drikke sånn at jeg blacker bittelitt rundt klokken ett. Da trenger man ikke så mye drikke på nach. Dette er presisjonsdrikking og kan lett slå feil, men det skjer ikke sånn alt for ofte.

Lenke til kommentar

sålenge du ikke ligger og sikler og kaver og ser ut som du er CP-skada så skal man vel få lov til å drikke så mye man vil :p det er ganske kjedeig å passe på de som driver å spyr og verken klarer å gå eller snakke sjøl..

Lenke til kommentar

Problemet litt med denne kulturen, den norske drikkekulturen, er at alle de sosiale møtesteder man har er egentlig "drikkevannhull". Vi har få, om noen steder som man kan møtes der alkohol ikke har en vesentlig plass. Hvis man ønsker seg slike steder i dag må man nesten vandre til en kaffebar. Og ofte er disse mer av slik art at man ikke vil sitte der i mange timer på kveldene.

I tillegg har man avgifter som er så hinsides at man må lure på om de som bestemmer noen gang har smakt f.eks øl som ikke er av vanlig pilstype. Å lage spesialøl som f.eks Nøgnø Ø gjør blir forferdelig dyrt om man skal kjøpe det på et utested.

Selv har jeg en forkjærlighet for steder der man kan kjøpe seg mange småretter og god drikke til og god kaffe, og så sitte i timesvis å prate med lav musikk.

For min del kan folk bli sørpe dritings, gjør meg ingenting. Men å være sørpe dritings er ikke en unnskyldning for å oppføre seg som rasshøl. Ja, jeg er for kardemommeloven. :D

Lenke til kommentar

Poster i spoiler, siden innlegget beveger seg en smule OT:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Ganske enig med posteren over. Det bør tilrettelegges bedre for mikrobryggerier som Nøgne Ø. Norge har lang tradisjon på øl og vinbrygging (f.eks. mjød). Dette er norsk kultur.

Men, det er ikke bare å legge skylden på avgifter og stat her. Markedskreftene har vel så mye med saken å gjøre. De store leverandørene som Ringnes har sitt å si når det gjelder å stikke kjepper i hjulene på de små.

Eksempel: Gutta som kappbrygger med Ringnes-trollet.

Lenke til kommentar

tjener ikke penger på kaffe..

hadde det gått an å tjene penger på kaffe hadde det vært flere kaffebarer..

de kaffebarene som gjør det greit tåler ikke konkuranse..

inntjeneing på ei pils er rund 40kr++++

får ikke det på en kaffe.

og det er ingen som drikker 7-8 kaffe på et par timer slik mange gjør med øl og andre alkoholholdige drikker..

lenge leve drikke kulturen i norge..

eneste jeg har å utsette på drikkekulturen i norge er at folk går for seint ut.. men det kan vi ta i en annen tråd.. :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...