Gå til innhold

Syn på inntak av alkohol.

Anbefalte innlegg

Mitt mål ved å opprette denne tråden er å se folks meninger på inntak av alkholholdig drikke. Jeg har diskutert med mang en person om "rett" inntak av alkohol på f.eks en fest. Jeg synes at alkohol er noen man skal nyte i moderate mengder. Personlig elsker jeg vin og er veldig glad i vinsmaking, men drikker meg aldri "drita", som vi sier på godt norsk. Jeg blir temmelig irritert når jeg ser andre mennesker som ramler rundt på byen gjentar samme prosedyr hver eneste helg. Jeg synes den norske drikkekulturen er helt på styr og har ingenting til overs for folk som ikke klarer å styre sitt inntak. Jeg har diskutert denne saken mange ganger før som sagt, men hører gjerne hva flere har å si!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alkohol virker på den måten at den forsterker den følelsen man allerede har.

Er man glad, blir man kjempeglad. Er man trist, kan man begynne å grine. Er man sint av en eller annen grunn, kan det bli katastrofalt hvis noen ypper eller lager bråk.

Derfor drikker jeg aldri når jeg er sint.

Endret av Midnight_walker
Lenke til kommentar
hva er galt med å drikke seg drita hver helg?

dere sier at dere ikke liker det, men ingen grunn til det.

personlig ser jeg absolutt ingen problemer med å drive på slik.

For mange er alkohol kunn et middel for å bli full. Man gjør det kanskje for alle andre gjør det og det er "normalt". Når man drikker seg hinsides full går det som regel utover andre og det skaper et dårlig miljø i utelivet. I tillegg er det skadelig og ingen har godt av å drikke får mye. De fleste kjenner når de burde stoppe men velger fortsatt å kjøre på med mer. Hva higer de etter?

Drikker til jeg er i god form! Noen ganger kanskje litt for mye, men heldigvis er jeg ikke av typen som ypper på folk når jeg har drukket. Det er det verste jeg ser, folk som blir agressive når de drikker.

Dette er jo kremen av de jeg nevner. Aggresive mennesker som blir enda mer aggresive når de drikker og lar de gå utover andre som koser seg en tur på byen. Helt motbydelig.

Lenke til kommentar

Alkohol skal kunne styres moderat, og man bør huske på det at det er egentlig du som bør kunne ha kontroll over alkoholen. Og ikke omvendt.

Men å ta seg et raid i ny og ne, er vel noe de aller fleste har/gjør. Men som enkelte sier, det holder med av og til. Det å gå surrende rundt på byen hver helg, er bare kjedelig i mine øyner.

Lenke til kommentar
De fleste kjenner når de burde stoppe men velger fortsatt å kjøre på med mer. Hva higer de etter?

For min egen del, å bli full.

Dette er jo kremen av de jeg nevner. Aggresive mennesker som blir enda mer aggresive når de drikker og lar de gå utover andre som koser seg en tur på byen. Helt motbydelig.

...Ooog kjempehyggelige mennesker som blir enda mer hyggelige og omgjengelige når de drikker...

Prøv å se begge sider av mynta.

Lenke til kommentar

Den norske drikkekulturen kan oppsummeres slik: mest mulig, kortest mulig tid, for så lite penger som mulig.

Denne ukulturen har oppstått på grunn av alkoholavgiftene vi har. Folk flest tar seg gjerne ikke et glass øl eller vin til maten slik de gjør andre steder i Europa, men alt spares opp til helgen hvor alt forsvinner ned strupen i en million km/t i et krampeaktig forsøk på å ha det gøy i de få timene mellom vorspiel begynner og utestedene stenger.

Lenke til kommentar
Haha, jeg må le. Så du synes det er like ille med mennesker som blir for hyggelige som mennesker som bli aggresive. Latterlig utspill.

Hva er det du ler av? Jeg påpeker bare at du kun fremhever de negative sidene ved alkoholforbruk.

Lenke til kommentar

Ditt syn på negative sider og mitt syn på negative sider er vidt forskjellig tydligvis. Jeg trekker frem de negative sidene siden jeg ikke har noe å utsette på den positive siden. Dette er ikke en tråd der jeg vil rose de positive sidene, men slå ned på de negative.

Lenke til kommentar
Den norske drikkekulturen kan oppsummeres slik: mest mulig, kortest mulig tid, for så lite penger som mulig.

Denne ukulturen har oppstått på grunn av alkoholavgiftene vi har. Folk flest tar seg gjerne ikke et glass øl eller vin til maten slik de gjør andre steder i Europa, men alt spares opp til helgen hvor alt forsvinner ned strupen i en million km/t i et krampeaktig forsøk på å ha det gøy i de få timene mellom vorspiel begynner og utestedene stenger.

Ha, fin formulering. Ja det er dette jeg ser så alt for ofte, synes det er en uting. Når man reiser litt rundt i verden og ser andre drikkekulturer blir jeg nesten sjokkert når jeg returnerer hjem. Dette gleder selvføgelig ikke alle land. Jeg vil også dra frem det at nordmenn for ikke nok av alkohol her hjemme så de tar seg gjerne en tur til "syden" for å drikke en uke i strekk. Det er jo temmelig, hva kan jeg si, ekstremt.

Endret av Shoegazer
Lenke til kommentar

Kjenner en pub-eier i tyskland som jeg har ganske mye kontakt med, å der er det sånn at endten drekker man MYE, eller så er man avholds. Feira nyttårsaften hos han en gang, å når vi satt på kneipa hans om kvelden å prata med lokalbefolkningen, så fortalte dem at normale arbeider-folk gjerne drakk 2-3 liter øl på puben hver kveld, litt mer i helgene, også kjørte dem hjem etterpå :) Eventuelt så var folk HELT avholds. Å når vi gikk å besøkte folk, så fikk vi snaps UANSETT hvor vi kom hen. Trukke jeg var mer enn 14-15 år den gangen, men gikk konstant små-berusa ei hel uke (hele familien var der). Var øl tel frokost, øl tel alle måltidene, å litt innimellom i tillegg. Sier ikke at alle husstander i tyskland har det sånn, men det er allment akseptert og det ganske vanlig. Drikker man øl en ukedag i norge, blir man nesten stempla som en alkoholiker med en gang.

Mitt personlige forhold tel alkohol, er at jeg syns det er deilig å kose meg med en øl tel midda å en øl om kvelden sjøl om det ikke er helg (men blir bare skjeldnere å skjeldnere pga at øl-magan øker paralelt med øl-inntaket). På fest drekker jeg kun øl, da jeg liker bedre å kose meg med drikkevarene framfor å bøtte dem ner for å bli full. Kjenner jeg at jeg har fått for mye, stopper jeg kort å godt. Brennvin, drinker osv drekker jeg aldri da jeg syns øl er best. Ingen vitts i å tvinge i seg no man ikke syns er godt. Eneste er hvis det kommer norsk-produsert kjeller-vann på bordet. Da blir jeg som er fra bygda ansett som en av ekspertene, å må selvsagt bedømme varene. Men da blir det med smaken, før jeg finner fram øl-flaska mi igjen. På byen går det i øl, og blir det seint, jeg syns jeg har fått nok, å folk er så fulle at dem ikke er snakkanes tel, så trekker jeg stille å rolig ut av selskapet, å tussler hjem igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...