Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst]PC starter ikke opp Ubuntu

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har nå gjort minnepennen bootable.. Finner den ikke inne i boot menyen i bios.

Den starter heller ikke opp automatisk.

Installerte Ubuntu på 2 harddisker, for å sjekke at det ikke var harddisken så var ødelagt, men den ville ikke starte opp ubuntu på noen av harddiskene. Så da er det vertfall ikke noe feil med dem.

Fatter ingenting nå jeg.. Aldri hatt dette problemet når jeg har installert Ubuntu på de gamle server-pcene mine.

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke tenke på noe annet, enn at partitionering under Installasjon, er helt mongo.

Du kan kontrollere din installasjon, og du trenger ikke å installere opplasteren slik at mbr sector blir forandret fra det som var, dvs XP.

For å få alt det på enkeltvis:

-Sikre deg at du har stor ledig partition som skal gå til /  og til swap.

-sikre deg at du har ikke mer enn 2 partitioner på disken din, før du starter installasjonen. (gjerne bare primære)

-under ubuntu installasjon, etter at partitionerings programmet starter, skal du velge ...manuelt.

-dele din ledig plass på disken  

eks: i stor partition , primær, og filesystem du vil bruke,

og en til swap.

Utføre operasjonen, gå videre for installering.

Etter du har fått bilde som sier at det er funnet eller ikke funnet noe bruker filer for lagring, skal du bruke ....avansert... alternativ for opplasteren.

Som default vil den gå på sd0. Det vil du ikke. Velge da at den skal , fra rullegardinen,

på sd?  ?=nr på den primær partition som ble /.

Det er alt.

Etter reboot skal du ikke se noe av ubuntu, den vil boote rett i XP.

Da trenger du en liten fiks-triks, slik at du kan bruke XP sin loader for å laste Grub.

Lenke til kommentar

Den største partion som skal ha ext3 file system skal og merkes i felten under  for  /

Den swap skal ikke være på mange GB, husk det, og du kan ikke velge noe annet enn Swap (ikke noe annet. Så se i feltene der du kan velge Swap)

(holder deg til primære partitioner til du får kontroll over det)

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

Da skal jeg gå på manuell partisjonering, så skal den største disken være ext3, så skal den minste være swap.

Så må jeg installere linux og XP, så kan jeg velge om jeg skal boote opp linux eller xp når pcen starter? Har jeg forstått dette rett?

Lenke til kommentar

Så du har ikke installert XP enda du?

Se bilde her:

post-90860-1242372439_thumb.jpg

Når jeg leste din tråd, startet jeg for å teste å:

-installerte først Server2008

-installerte Win7

og til slutt installerte Ubuntu med å partitionere  den siste delen på disken som var uparttionert.

Etter jeg valgte at opplasteren skulle installeres på (husker ikke bokstaver og alt det de) men det var nummer for partitionen som var viktig her, og det var nr 3, dvs  sda3 eller hda3, (win2008 er br 1, win7 er nr 2 og ubuntu var ner 3.)    kunne jeg ikke boote opp  i Ubuntu.

Jeg bootet rett til server2008 eller til Win7.Det er mange måter å fikse fra i windows på hvordan Ubuntu skal komme fram under booting. Unødvendig å nevne nå, det kan bli for mye.

WSwap var nr 4, men det er ikke en option  for opplasteren.

For din del, du burde installere XP først, slik at du bekrefter at systemet fungerer, før du går over til ubuntu installasjon.

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

Jeg har ikke testet den veien, men du kan risikere å måtte fikse og trikse mye mer om du installere Ubuntu først.

Hvis du vil helst at Ubuntu skal være alle fremst på disken din, og XP helt på enden av disken, så kan du partitionere i liveCD din, slik at en primær partition for XP er der du vil den.

Så sletter du alle partitioner som var ment for Ubuntu osv. Beholde kun XP sin.

Starte XP installasjon som vannlig og installere.

Fra i XP kan du partitionere deretter de 2 eller hva du ønsker for Ubuntu, MEN IKKE noe formatering

Starte opp ubuntu. Partitioner vil være ferdig, det er bare å velge file system, monterings art osv.

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

Hvis du holder fast på at:

-en disk kan ikke ha mer enn 4 primære partitioner

-og at du derfor velger en primær for XP

-og 3 primære for Ubuntu, samt at opplasteren Skal ikke på noe annet sted enn den hdanr som Ubuntu  med / blir montert, så kan det ikke gå galt.

Det er SÅ enkelt, det er safe, og du trenger ikke mye for å fikse, slil at:

-enten bruker du XP load meny for å velge Ubuntu

-eller bruker du Grub for å loade XP.

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

Nå har jeg formatert hele disken, så installerte jeg XP.

Etter det satt jeg i Ubuntu CDen, så tok jeg "Install side by side with Windows XP" så stod det at jeg kunne velge hvilket OS jeg ville starte.

Så begynner installasjonen av Ubuntu, den kommer opp til ca 15% så blir hele skjermen svart og så etter 10 min kommer jeg inn på Ubuntu. På de 10 minuttene har IKKE PCen installert Ubuntu, den bare begynner å loade Ubuntu fra CDen. Så når jeg starter opp PCen etter dette, så er det ikke et spor etter en Linux fil innpå harddisken..

Tror faktisk dette har vært problemet hele tiden, bare at jeg ikke har sett det pga av jeg satt ikke og såg på installsjonen hele tiden, slik som i kveld.

Det er noe ekstremt fucked under installasjonen :/

Lenke til kommentar

Du har installert windows XP.

Kan du vise bilde fra diskbehandlingen?

Jeg er ikke så kjent med linux (ubuntu installasjon), men hvor finner du det "Install side by side with Windows XP" ?

Booter du i Ubuntu cd plate eller?

Jeg har installert det her ubuntu-8.04.2-desktop-amd64.iso

Prøvde på det ubuntu-9.04-server-amd64.iso først , men det var for text mode installsjon.

Du velger vel å boote i ...Prøve Ubuntu uten forandringer på din datamaskin....slik som bilde viser, for så å installere, når du først kommer på desktop ikke sant?

post-90860-1242421270_thumb.jpg

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

Når eg har installert XP så booter jeg opp Ubuntu(slik som det viser på bildet ditt) så trykker jeg på "Installer Ubuntu" så lenger framme i installasjonen, i partisjoneringa, så velger jeg "side by side with Windows XP". Booter med CD plate ja.

Når det gjelder bilder så har jeg ikke et ledig kamera atm :/

Endret av Jobby
Lenke til kommentar

Hvis du kan boote i xp, noe som betyr at alt er som det skal i mbr sector., så kan du boote i Ubuntu plate,

men ikke velg Installer Ubuntu, la det stå på Prøv Ubuntu, og si i fra når du kommer inn.

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...