Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst]PC starter ikke opp Ubuntu

Anbefalte innlegg

Hei.

Kjøpte meg en ny PC som skal brukes til server, så den skal det være ubuntu på.

Når jeg starta den for første gang, installerte jeg Windows XP på den, det gikk helt fint, da startet XP opp med en gang PCen gikk på.

Så skulle jeg ha Ubuntu på den, installeringa gikk fint. Men etter installeringa så tar jeg ut CDen, og PCen går av. Når jeg skal slå på PCen igjen, så starter den opp men han begynner ikke å starte opp Ubuntu, han bare stopper opp.

Hva skal jeg gjøre for at Ubuntu skal funke, slik som XP gjør?

Hovedkort: http://www.multicom.no/PartDetail.aspx?q=p:2178833

Takk til alle som tar seg tid til å hjelpe!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dette kommer opp: Reboot and select proper boot device.

jeg må ha 64 bit får å utnytte 4 gb ram

ok. Sikker på at det ikke er en minnepenn/minnekort eller noe som er koblet i maskina? Høres ut som om maskina prøver å boote fra noe som ikke er bootbart. Kan også være at det skjedde en feil under installasjonen som korrumperte mbr/grub.. har du sett linken jeg postet lenger opp?

Lenke til kommentar

Har sett den linken ja, prøvde å gjøre slik han sa, det virket ikke.

Når det gjelder feil under installasjon, jeg har installert det 5 ganger nå, funket ikke en eneste gang.

Det står ikke minnepenn eller noe i PCen.

Jeg har harddisken på 1. boot, så da skal den jo boote linuxen som ligger innpå harddisken først :S

Lenke til kommentar

Ja, den skal strengt tatt det oO

Men som sagt, jeg mistenker noe krøll mellom ICH10 og 64-bit. Kan du prøve å installere 32-bit-versjonen? Anbefaler deg å bruke unetbootin for å laste ned og legge iso-bildet på en minnepenn (minst 1 gb stor) og boote med den. Går svinaktig mye raskere enn treige cd-plater. Nesten like bra som et ferdig installert system, og selve installasjonen er unnagjort på 4-5 minutter :)

Lenke til kommentar

Hadde et lignende problem selv. Løsningen ble å legge inn GRUB manuellt. Tror du kan spesifisere dette ganske OK når du installere ubuntu. Tatt ut fra luften så tror jeg at i siste del av installasjonsprosessen av ubuntu server får du spørsmål om hvor du vil legge GRUB, /boot/grub mener jeg er standard. Pass på at det ikke blir lagt på eksterne enheter.

Lenke til kommentar
Hadde et lignende problem selv. Løsningen ble å legge inn GRUB manuellt. Tror du kan spesifisere dette ganske OK når du installere ubuntu. Tatt ut fra luften så tror jeg at i siste del av installasjonsprosessen av ubuntu server får du spørsmål om hvor du vil legge GRUB, /boot/grub mener jeg er standard. Pass på at det ikke blir lagt på eksterne enheter.

Hvordan gjør jeg dette i Ubuntu Desktop 64-bit?

Lenke til kommentar

Når jeg prøver å installere 32-biten via CD så kommer det bare opp feilmeldinger osv, får ikke installert en gang.

Skal prøve å legge det over på en minnepenn nå, håper det vriker å installere det fra den.

Lenke til kommentar

Ouch. Det må være noe krøll mellom noen BIOS-innstillinger og Ubuntu ute og går.. Kanskje du burde sjekke innom irc-kanalen til ubuntu for hjelp? #ubuntu @ irc.ubuntu.net

Har (heldigvis) aldri vært borti slike problemer. Det kan også være at du må over på alternate install, men jeg vet ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...