Gå til innhold

Freenas hjemme server, lokal lagring mm.


Anbefalte innlegg

Bygde ein filserver av typen freenas, da hovedkortet ikkje ville mer, tenkte eg å kjøpe ein billig atom.. men de hovedkortene har kun 2 sata porter! da eg trenger noe mere, så lurer på om freenas støtter billige raidkontrollere?

 

Software raid kontroller

 

Har ikkje sjølv klart å finne ut noke, så håper noken veit ;)

Trenger eg singel eller duo core atom til denne prosessen?

 

Er jo snakk om flere tb hdd plass over nettet ;)

 

Mvh.

oddbjørn

Endret av MrBBs
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

de små atom-kortene har bare vanlig pci, og gjerne 100mbit nic innebygd, noe som gjør de ganske uegnet til middels/store filservere.

 

om du godtar noen få cm større kasse kan du dytte inn et annet lavpris hk/cpu som bruker marginalt mer watt, uten å være begrenset hastighetsmessig.

Lenke til kommentar
de små atom-kortene har bare vanlig pci, og gjerne 100mbit nic innebygd, noe som gjør de ganske uegnet til middels/store filservere.

 

om du godtar noen få cm større kasse kan du dytte inn et annet lavpris hk/cpu som bruker marginalt mer watt, uten å være begrenset hastighetsmessig.

Problemet var att den serveren eg hadde gikk til helvette før eg rakk og konfigurere, klokket får masse, så tilbakestilte og lagde server av den, a64..

 

planen var eit billig system, der det brukte minimalt med strøm.

 

Trenger kun HK, cpu, (raid kontroller vist få på hk) ram. og muligens gb nettverk vist ikkje on board på HK ;)

 

Bruker en antec 300 kabinett ;) så boxen støtter atx hk, men ville ha den støysvak :p

 

Kom med innspill da ;)

OS fårblir freenas ;)

Lenke til kommentar

32 bit PCI er 133mb/sek. klart med software raid får du ikke denne speeden.

 

Linux software raid go del bedre en windows software raid. Uten 1 Gbit lan, vil du cappe uten prob 100mbit.

 

1Gbit lan =125 mb/sek.

 

 

EPIA SN 18000EG 1.8GHz C7 Mini-ITX Board - Dual LAN, 4x SATA II, PCI-E, CF, Vista Support 155£. Fra http://www.mini-itx.com/store/?c=2

 

 

free nas vet veldig lite om.

Endret av Agrop
Lenke til kommentar
32 bit PCI er 133mb/sek. klart med software raid får du ikke denne speeden.

 

(software raid i linux gir deg lett samme hastighet som hardware raid om du har fornuftig bus-oppsett.)

 

vi snakker gjerne raid5, noe som ved software raid belaster bussen langt mer enn hva du får av rå ytelse begge veier, da den nødvendigvis også må lese ekstra ved skriving.

da vil 32bit pci være en gigantisk flaskehals.

 

snakker vi raid1 vil man halvere skrive-ytelsen, om man antar at en moderne disk klarer 133MB/s alene.

 

selv ved raid0, vil man kaste bort ytelsen man får over singel disk om man snakker ren overføringshastighet.

 

og alt dette er best-case hvor du ikke har annet på pci-bussen.

 

og når det gjelder 125MB/s over gigabit, noe som er teoretisk mulig, så krever det at nic'et internt er kobla til pci-ex bus, ikke vanlig pci32 som deles med andre enheter, noe jeg tviler på at skjer på mini-itx kortene, med pci32 havner du typisk på 30-40MB/s etter tcp/ip overhead.

 

 

strømmen du sparer med via taper du på dyrt innkjøp for dette formålet, billig strømsvak "vanlig" cpu og hk yter mye bedre enn atom/via, for noen få ekstra watt.

Endret av Varj
Lenke til kommentar

Ikke sikkert ditt Gbit kort er støttet i freebsd som freenas er bygget på, jeg kjøpte et hovedkort med 6 sata uttak og Gbit innebygget det er ikke støtttet og er utrolig masse som ikke er støttet av nettverks kort.Når det gjelder strømstyring er freenas glimmrende, jeg kjører stort sett min 2.5Ghz AMD CPU på mellom 375-600Mhz.

Lenke til kommentar

Tja. Men hvor mye hastighet trenger man egentlig da? Filserveren min er en P3 500Mhz med 2 stk. sil3114 s-ata og et intel pro 1000/gt på PCI. Ubuntu server 8.04. 8x500GB Raid 5 (mdadm). Fungerer helt fint.

 

Skal man kjøpe nytt til server, kan det være lurt at nettverk er av god kvalitet (og er godt støttet av annet enn MS). CPU og Ram det ikke så store krav til i denne typen server.

Lenke til kommentar
Tja. Men hvor mye hastighet trenger man egentlig da? Filserveren min er en P3 500Mhz med 2 stk. sil3114 s-ata og et intel pro 1000/gt på PCI. Ubuntu server 8.04. 8x500GB Raid 5 (mdadm). Fungerer helt fint.

 

Skal man kjøpe nytt til server, kan det være lurt at nettverk er av god kvalitet (og er godt støttet av annet enn MS). CPU og Ram det ikke så store krav til i denne typen server.

 

misforstå meg ikke, jeg er helt enig i at man ikke nødvendigvis trenger den ekstra ytelsen, og dermed kan gjenbruke gammel hardware, men kjøper man først nytt, så bør man kjøpe det som gir mest for pengene.

Lenke til kommentar

Vel, nettopp kjøpt litt hw, fant noke billig på Total Data, det er ein lokal pc butikk, samme produkt som Komplett, og eg smisket til meg rabatt :p

Gikk for eit billig demo HK, LGA775 til 170kr xD

1gb ram, holder massevis i eit nas

og ein Celeron Duo E1400 @2ghz.

GB nettverk, 4 s-ata porter.

 

Det burde holde.

Vel, er det noken andre OS dere vil anbefale meg til eit nas?

Er ikkje flink med linux. så ingen kompliserte os der ifra :p , ellers så kan eg vel nok om windows til å mestre det meste :p (som alle andre :p )

FreeNas virker jo enkelt å greit + at det er lette guider å finne på nettet ;)

Vil hjerne ha tilgang til filer via nettet uansett kor eg befinner meg i verden også ;)

Lenke til kommentar

Hmm, sitter egentlig å tenker att FreeNas kanskje har en del begrensninger (kjekt å ha mangen alternativer / valg)

 

Har win server 03 liggende, men vet ikkje helt om det er noke eg ikkje bare kan sette opp, og vere fornøgd med, vil ikkje restarte hele tiden osv, windows blir jo tregere etter kvart maskina går (samme med win server)

 

Linux virker jo fristende, prøvde en del distrubusjoner, men alle guidene eg fant var terminal baserte, og eg fårsto ikkje en dritt av det desverre :(

Vist noken har ein god enkel guide enten til å fårstå terminalen, eller å sette opp en linux server uten terminal er elle innspill å fåretrekke ;)

Lenke til kommentar
Linux virker jo fristende, prøvde en del distrubusjoner, men alle guidene eg fant var terminal baserte, og eg fårsto ikkje en dritt av det desverre :(

Vist noken har ein god enkel guide enten til å fårstå terminalen, eller å sette opp en linux server uten terminal er elle innspill å fåretrekke ;)

Da prøver du denne!!

Lenke til kommentar

Det kan eg ;) men venter på HW, kommer nok i morgen ;)

Andre os som eg burde ta en titt på? ;)

eller innspill til kva eg kan bruke serveren til? :p har jo litt mer kraft enn eg trenger rekner eg med :p har 1tb disk plass totalt der nå, men kommer nok 1,5 til neste mnd ;)

 

Edit: skal sette opp en kubuntu virtuelt nå, så får vi se kva eg velger ;)

Endret av MrBBs
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...