Gå til innhold

[Løst]Kreditering av varer, dette korrekt?


Anbefalte innlegg

Jeg har en prosessorkjøler kjøpt fra komplett som gikk istykker ( gjengene på festet ble ødelagt )

 

Fikk kreditert vareprisen + 40kr ifrakt . Har ikke hatt denne på reprasjon tidl. og stiller meg kritisk til hvordan dette er utført.

 

 

Med det har jeg 3 spørsmål.

 

1. Har jeg krav på og få dekket hele beløpet det koster meg å anskaffe seg en ny vare?

- Er ingensteder jeg kan få fraktet en 1kg cpu kjøler for 40kr hjem til døren min.

 

2. Hva med 'følgesskader' jeg må jo kjøpe meg ny kjølepasta også?

 

- Har regnet ut at jeg kan ordne prosessorkjøleren til samme pris et annet sted, men da blir det 90kr i frakt og 70kr for kjølepastaen. Altså 160kr taper jeg på defekt vare levert av komplett.

 

3. Hva burde jeg gjøre i saken?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har en prosessorkjøler kjøpt fra komplett som gikk istykker ( gjengene på festet ble ødelagt )

 

Fikk kreditert vareprisen + 40kr ifrakt . Har ikke hatt denne på reprasjon tidl. og stiller meg kritisk til hvordan dette er utført.

 

 

Med det har jeg 3 spørsmål.

 

1. Har jeg krav på og få dekket hele beløpet det koster meg å anskaffe seg en ny vare?

- Er ingensteder jeg kan få fraktet en 1kg cpu kjøler for 40kr hjem til døren min.

 

2. Hva med 'følgesskader' jeg må jo kjøpe meg ny kjølepasta også?

 

- Har regnet ut at jeg kan ordne prosessorkjøleren til samme pris et annet sted, men da blir det 90kr i frakt og 70kr for kjølepastaen. Altså 160kr taper jeg på defekt vare levert av komplett.

 

3. Hva burde jeg gjøre i saken?

 

Bruker du en hel tube pasta så gjør du noe feil! En 5 grams tube holder til mer en en påføring. Det du strengt tatt taper her er jo "bare" 50 kroner da siden du kan få den fra komplett for samme pris.. Men skal ikke drive med fliespikkeri jeg.

Lenke til kommentar

Jeg brukte en 1.8grams til 70kr på 1 prosessor. OG frakt fra komplett med en liknende kjøler er 90kr.

 

Altså totalt 160kr ekstra..

 

Iogmed at prosessorkjøleren "kun" var verdt 300kr så vil jeg si at 160kr er en vesentlig utgift for en feil som ikke jeg har?

 

Produktet har gått ut av sortementet til komplett, og skulle jeg kjøpt den der ville den kostet mer enn beløpet jeg fikk tilbake fra komplett totalt.

Lenke til kommentar

Ny tube høres da ganske drøyt ut... En tube holder til ihvertfall 10 prosessorer, om ikke flere... Har du klart å bruke opp en hel tube gjør du definitivt noe galt...

 

Og 160kr tapt blir jo feil å si. Du fikk jo 40kr tilbake,,, Så da er summen 120kr. Og har du klart å bruke opp en hel tube articsilver er det din egen skyld, så da er det potensielle "tapet" 40kr.

 

Funker det ikke å få det levert som brevpost? Det tar de 39kr for, da har du jo tjent 1kr =)

Eller få den levert med Tollpost, det koster vel 73kr.

 

 

Syns ikke Komplett har vært så slemme i denne saken. Ødelagte gjenger er vel egentlig ikke en produksjonsfeil, men muligens brukerfeil... Korriger meg gjerne hvis jeg tar feil her.

Lenke til kommentar
Ny tube høres da ganske drøyt ut... En tube holder til ihvertfall 10 prosessorer, om ikke flere... Har du klart å bruke opp en hel tube gjør du definitivt noe galt...

 

Og 160kr tapt blir jo feil å si. Du fikk jo 40kr tilbake,,, Så da er summen 120kr. Og har du klart å bruke opp en hel tube articsilver er det din egen skyld, så da er det potensielle "tapet" 40kr.

 

Funker det ikke å få det levert som brevpost? Det tar de 39kr for, da har du jo tjent 1kr =)

Eller få den levert med Tollpost, det koster vel 73kr.

 

 

Syns ikke Komplett har vært så slemme i denne saken. Ødelagte gjenger er vel egentlig ikke en produksjonsfeil, men muligens brukerfeil... Korriger meg gjerne hvis jeg tar feil her.

 

Poenget er at komplett ikke selger samme kjøler, da hadde det i realiteten ikke vært et problem. Jeg må gå for en dyrere løsning for å få tilsvarende kjøling. Amentio, selger samme kjøler som jeg hadde, og da blir total-prisen på 430kr inkl. frakt.

 

Klarer du og bruke 1.8g kjølepasta på 10prosesorer er du veldig flink(!!)

 

Og ang. at gjengene på den ene skruen er ødelagt vil jeg si er produktsjonsfeil. Skal vel tåle og bli skrudd ut en gang?

 

Kostet meg i tilegg 80kr for og få sendt varen inn til komplett.

 

Litt økonomi 1on1, 160kr er lite hvis beløpet var på 1.000.000, men er relativt stort når det er snakk om 316kr.

 

Kjøleren får man ikke til prisen som jeg ble kreditert.

 

Er det virkelig jeg som er trangsynt som syntes at dette ikke stemmer, at evt. komplett burde gitt meg en tilsvarende kjøler?

 

EDIT: Det jeg vil frem til da er, skal jeg tape ca 40% av kjøpesummen fordi jeg har fått en defekt vare?

Endret av WiSLE
Lenke til kommentar

Hvorfor blander du inn kjølepasta i dette? Du har vel kjøpt kjøleren og kjølepastaen separat? Det er kjøleren og ikke kjølepastaen du har reklamert på. Ny kjøler kommer dessuten med goop/pasta, så man kan ikke akkurat argumentere at du "taper" pasta på dette. Bruker du dessuten en hel tube pasta på en cpu, så er det noe som ikke stemmer. Du har derimot krav på å få tilbake de 80 kronene du brukte på frakt, og ikke 40 slik Komplett sier.

 

Alt i alt så er dette snakk om småpenger, og så lenge de ikke kan levere en tilsvarende kjøler så hadde jeg heller brukt energien på å nyte det fine vårværet.

Lenke til kommentar
Med det har jeg 3 spørsmål.

 

1. Har jeg krav på og få dekket hele beløpet det koster meg å anskaffe seg en ny vare?

- Er ingensteder jeg kan få fraktet en 1kg cpu kjøler for 40kr hjem til døren min.

Nei, hvorfor i all verden skulle du ha krav på det? Du har fått tilbake det du betalte.

 

2. Hva med 'følgesskader' jeg må jo kjøpe meg ny kjølepasta også?

Med mindre du kan sannsynliggjøre at kjølepastaen din ble skadet pga. feil med kjøleren har du ikke krav på å få dekket kostnaden for dette.

 

- Har regnet ut at jeg kan ordne prosessorkjøleren til samme pris et annet sted, men da blir det 90kr i frakt og 70kr for kjølepastaen. Altså 160kr taper jeg på defekt vare levert av komplett.

Siden Komplett har betalt tilbake det du betalte for kjøleren har du ikke tapt noe som helst.

 

3. Hva burde jeg gjøre i saken?

Få realistiske forventinger til hva du kan kreve, deretter følge Nufferns råd.

Lenke til kommentar
Off topic, men allikevel... Trur jeg snart gir meg ende over av de putene nordmenn ønsker sydd under armene.

Skjønner ikke at noen klarer å drive butikk i Norge jeg.

hypotetisk sett:

 

Du kjøper en bil til 600.000kr, den går i stykker pga produksjonsfeil som gjør at du krasjet i en annen bil. Du må da betale 20.000kr for å få fraktet denne til forhandler, samt betale 10.000kr i egenandel for den andre bilen du ødela...

 

Bilfirmaet sier, 'Åja bilen din hadde ødealgte bremser, sorry, men her har du dine 600.000 tilbake'

 

Ville du vært fornøyd med dette? Det ville du nok, fordi du vil ikke ha puter under armene. At noen andre sin feil kostet deg 30.000 smiler du nok over =)

Lenke til kommentar
hypotetisk sett:

 

Du kjøper en bil til 600.000kr, den går i stykker pga produksjonsfeil som gjør at du krasjet i en annen bil. Du må da betale 20.000kr for å få fraktet denne til forhandler, samt betale 10.000kr i egenandel for den andre bilen du ødela...

 

Bilfirmaet sier, 'Åja bilen din hadde ødealgte bremser, sorry, men her har du dine 600.000 tilbake'

 

Ville du vært fornøyd med dette? Det ville du nok, fordi du vil ikke ha puter under armene. At noen andre sin feil kostet deg 30.000 smiler du nok over =)

Hvis vi kun forholder oss til Forbrukerkjøpsloven, som jeg ikke tror fullt ut dekker dette, ville du kunne krevd dekket følgeskader, altså skader som oppstår som direkte resultat av mangelen på bilen. Med andre ord kunne du kreve å få dekket kostnadene feilen førte til.

 

Derimot kunne du ikke krevd å få igjen mer enn du betalte for bilen fordi en ny bil ville koste deg mer enn du betalte i utgangspunktet for den du hever kjøpet på.

 

Eksempelet ditt er med andre ord ikke noe som har sammenheng med situasjonen du er i når det gjelder kjøler.

 

Hvis vi holder oss til ditt konkrete tilfelle, dersom feil på kjøleren hadde ført til skader på CPU, kunne du krevd å få dekket kostnaden for ny CPU. Du kan ikke kreve å få igjen mer enn du betalte fordi prisene på hardware har blitt høyere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...