Gå til innhold

IR Mottakeren vil ikke virke!


Anbefalte innlegg

Hei igjen, sorry vis jeg fyller opp topiclisten litt vel mye, har mange spørsmål, og denne gangen har jeg kjøpt delene, satt alt sammen, og får det ikke til å virke:

 

Har bygget en liten IR mottaker for fjernstyring av PCen. Ingenting fungerer, det eneste som kommer opp i WinLirc er noen tall når jeg tar ut og inn kontakten til IR greia. Forstår ikke hva som er galt, noen som kan hjelpe?

 

Guiden fant jeg her, varene er kjøpt på Elfa.

 

Bilde fra siden over:

 

scheme.gif

 

Har skjekket alle datablad om føtter på transistorene og greier, koblet alt sammen igjen to ganger, den ene gangen tok jeg bort D2, R2, R3, T1 for å gjøre tingene litt enklere. PCen jeg har prøvd tingene på er en gammel Compaq med Win98.

 

Anyone?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fy skitt så mye enklere ting blir med fjernkontroll! Har konfigurert programmet nå, det tok veldig lang tid ass. Skal lage en til til den andre maskinen, kan kanskje lage en guide da.

 

Dessuten skal jeg lage noe kult ut av boksen den skal ligge i, kanskje putter jeg den bak en 5,25" brønn. Tenkte noe slikt som en slags animasjon når jeg trykker på knappen, har en veldig god idé i hodet.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Guiden fant jeg her, varene er kjøpt på Elfa.

 

Argh.. At jeg ikke hadde funnet denne siden tidligere. Jeg fant en tilsvarende side med komponenter som jeg etter beste evne har konvertert til tilsvarende komponenter fra elfa. Mitt koplingsopplegg er ikke helt likt da det kun inneholder 1 motstand. Jeg glemte forøvrig kondensator, men har skaffet en 10microF som jeg har montert. Kondensatoren var forøvrig en bitteliten en, egentlig beregnet for kretskort og ikke helt enkel å lodde på. Har ikke fått det til å fungere enda, men jeg mistenker at noe er montert feil vei.

Lenke til kommentar

Først installerte jeg WinLirc, og satte opp det med den dere Learning greia. Så lastet jeg ned programmet Girder, og en WinLirc driver til dette programmet. I tillegg lastet jeg ned en forhåndsinnstilt project-fil for styring av Media Player via Girder.

Lenke til kommentar

Guiden fant jeg her, varene er kjøpt på Elfa.

Har ikke fått det til å fungere enda, men jeg mistenker at noe er montert feil vei.

 

Jeg får det fortsatt ikke til å fungere. Dioden var riktignok montert feil vei, men det hjalp ikke å snu den. De delene jeg har brukt er:

75-303-89 IR-mottaker (samme som iver89)

60-055-73 motstand 4,7kOhm

73-093-13 Spenningsregulator

70-005-57 Switchdiode

 

I tillegg har jeg skaffet en kondensator på 10microF som jeg ikke har funnet noen positiv/negativ side på og har montert

den en vilkårlig vei (har heller ingen datablad for denne).

 

Ting er koplet opp som følger.IR_0001.jpg

 

Flere bilder fra opplegget mitt er tilgjengelig her:

 

http://tihlde.org/~larstr/IR/

 

Jeg brukte følgende som guide for dette:

 

schematics.gif

 

Nå ser vi jo fort at det er brukt en annen kondensator her enn det jeg brukte, men det

var en som mente at det skulle gå bra med en på 10micro istedet uten at jeg egentlig har

noen peiling på dette.

 

Noen som har noen ideer? :shrug:

Lenke til kommentar
På kondensatoren er den en hvit stripe med minus tegn nedover, det er det som er minus siden.

 

Njet.. ingen striper her..

 

Bilder av pakken med kondensatorer:

http://tihlde.org/~larstr/IR/IR_0008.jpg

 

Kondensatoren med påloddet ledninger:

http://tihlde.org/~larstr/IR/IR_0002.jpg

 

Kondensator alene. Var ikke helt enkelt å få til et tydelig nærbilde, og jeg har ikke funnet noen indikasjoner på +- her..

IR3_0001.jpg

Lenke til kommentar

Hmm, vet ikke hva slags kondensator du har der, men min var i hvert fall en elektrolytt kondensator, disse er med + &- pol. Ser ikke ut som om din har noen poler, det er sikkert det som er feilen. Prøv å finn en elektrolyttkondensator du, det er de sorte og som ser ut som en minisilo. Om du har en gammel PSU pleier det ofte å ligge noen kondensatorer på 10yF der, i hver fall på de jeg har åpnet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...