Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Tips for å stotre/stamme mindre?

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har stotret/stammet hele livet og det går gjennom perioder fra verst til "best", for å si det slik. Akkurat nå er det på det verste, jeg tar aldri telefonen lenger fordi jeg vet at jeg ikke greier å utføre en normal samtale over telefon, og jeg føler at dette blir veldig flaut. Noen ganger så går det helt fint, og som sagt, det går i perioder.

Nå er det, som sagt, på det verste, og i telefon er det verst. Så, er det noen "tips" eller noe lignende som kan dempe stotringen/stammingen? Å leve med dette hele livet ut er som et mareritt. Jeg er snart 16 år fyi.

Takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann.

Først det negative:

Til stamming finnes det ingen kur/metode som garantert virker.

Det positive: Det finnes flere metoder for å stamme mindre(men som ikke nødvendigvis virker for det), bl.a. snakke senere, senke stemmen(mørkere stemme) og snakke på utpust.

Foreslår du melder deg inn i NIFS(Norsk Interesseforening for stamme) og søker etter mcguire-metoden hvis du virkelig vil prøve å kutte ut\minske stammingen.

Jeg stammer selv, og forstår hvor frustrerende det kan være til tider.

Lenke til kommentar

Så et program på tv der ungdom fra Storbritania som slet med stamming fikk ulike "oppgaver" for å minske problemet.

De skulle for eksempel gå rett bort til fremmede mennesker - og snakke med dem...

Poenget var uansett å konfrontere seg selv med alle de ubehagelige situasjonene der stamming oppstod.

Kjempeslitsomt for de som deltok - men veldig effektivt for noen.

Men dette gjelder vel bare dem som stammer i visse sosiale settinger, og som kanskje har en grad av sosial fobi..?

Lenke til kommentar

Heisann.

Først det negative:

Til stamming finnes det ingen kur/metode som garantert virker.

Det positive: Det finnes flere metoder for å stamme mindre(men som ikke nødvendigvis virker for det), bl.a. snakke senere, senke stemmen(mørkere stemme) og snakke på utpust.

Foreslår du melder deg inn i NIFS(Norsk Interesseforening for stamme) og søker etter mcguire-metoden hvis du virkelig vil prøve å kutte ut\minske stammingen.

Jeg stammer selv, og forstår hvor frustrerende det kan være til tider.

Takk så meget for posten, skal prøve å snakke med en dypere stemme (snakker ganske så dypt fra før av uansett), skal prøve å snakke saktere på utpust. Har prøvd å snakke saktere også, men uten hell. Men, igjen, takk for linken også, skal ta en titt.

Så et program på tv der ungdom fra Storbritania som slet med stamming fikk ulike "oppgaver" for å minske problemet.

De skulle for eksempel gå rett bort til fremmede mennesker - og snakke med dem...

Poenget var uansett å konfrontere seg selv med alle de ubehagelige situasjonene der stamming oppstod.

Kjempeslitsomt for de som deltok - men veldig effektivt for noen.

Men dette gjelder vel bare dem som stammer i visse sosiale settinger, og som kanskje har en grad av sosial fobi..?

Kunne gjerne blitt med på et slikt program, bare det ikke ble sendt på tv... hehe. Prøver å gjøre alt for å stoppe dette, men blir bare værre og værre. Men har også fått tips, som du sa, og snakke selv i "ekle" situasjoner som jeg egentlig prøver å unngå. Og, for å legge det til, jeg hadde sterk sosial fobi for et par år siden, og det var derifra det startet i en høy grad. Nå er den sosiale fobien veldig lav, nesten borte, men tendenser er fortsatt der.

Takk til dere begge!

Lenke til kommentar

Jeg hadde tilsvarende problemer når jeg var mindre, men det som hjalp meg var å overbevise meg selv om at årsaken er mental og ikke fysisk. Stamming er selvstimulerende hvis det ikke behandles.

Sett deg for deg selv og start en monolog med hviskestemme. Stammer du da? - Nei! Deretter går du over til å prate på engelsk, tysk eller hva det måtte være. Prøv også å snakke med andre norske dialekter, og lat gjerne som du skal fremføre en replikk som i et skuespill. Til slutt synger du en sang for deg selv.

Nå tror jeg du vil ha mange eksempler på at du kan prate helt flotters! Hvis du senere kommer opp i en situasjon der du merker tilbakeslag, kan det være smart å "draaaa uuuut ooordeeene" med vilje, så skal du nok se at det går seg til igjen. Se litt komisk på det.

Håper det bedres!

Lenke til kommentar

Takk for et flott svar! Mange gode tips der som jeg ikke har tenkt på en gang. Har merket at jeg aldri stammer når jeg snakker engelsk, så det har du helt rett i! Det å dra ut ordene har jeg heller aldri tenkt på, men det skal uten tvil prøves når jeg kjenner "nå kommer jeg til å stamme"-følelsen.

Har også tenkt å kontakte en logoped, men skal prøve dette først.

Takk igjen!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...